Zanim coś kupisz, zrób sobie selfie. Nowe zabezpieczenia kart płatniczych

Zanim coś kupisz, zrób sobie selfie. Nowe zabezpieczenia kart płatniczych02.07.2015 13:01
Źródło zdjęć: © Håkan Dahlström / CC

Firma Mastercard testuje nowe zabezpieczenia kart, które mają utrudnić niepowołane transakcje online. Jednym z pomysłów jest wykorzystanie specjalnej aplikacji w telefonie, za pomocą którego przed transakcją mielibyśmy zrobić sobie zdjęcie.

Jak podał serwis CNNMoney, Mastercard w ciągu najbliższych kilku miesięcy rozpocznie pilotażowy program, w ramach którego 500 ochotników wykorzystywać będzie nowe systemy ochrony podczas transakcji w internecie. Dotychczas stosowane hasła SecureCode zastąpić mają zabezpieczenia biometryczne – zarówno łatwiejsze dla użytkownika jak i trudniejsze do oszukania.

- To nowe pokolenie, które szaleje za selfie… Myślę, że dla nich to będzie fajne. Będzie to dla nich naturalne – powiedział Ajay Bhalla, pełniący w firmie Mastercard funkcję prezesa ds. bezpieczeństwa i ochrony. Odnosił się w tej wypowiedzi do jednego z dwóch nowych sposobów autoryzacji transakcji. Oba wykorzystują smartfona, na którego użytkownik musi wcześniej pobrać specjalną aplikację. Podczas dokonywania transakcji musi potwierdzić swoją tożsamość za pomocą odcisku palca (w przypadku aparatów, który mają czytnik linii papilarnych) lub – właśnie – wykonując sobie zdjęcie przednią kamerą telefonu.

Firma zapewnia, że nie przechowuje na swoich serwerach ani odcisków palców ani zdjęć twarzy swoich klientów, zamiast tego zapisując jedynie dane, które pozwalają na porównanie cech z wzorca z tymi przesłanymi podczas autoryzacji transakcji. Mastercard podkreśla, że na żadnym etapie nowy system nie ingeruje w prywatność użytkowników.

Wysiłki w celu wprowadzenia nowych zabezpieczeń są częścią wycenionego na 20 milionów dolarów programu, w ramach którego Mastercard chce zwiększyć odporność swoich systemów na cyberprzestępczość. Poza testowanymi metodami "na zdjęcie" i "na odcisk palca" mówi jeszcze o potencjalnym wykorzystaniu rozpoznawania głosu.

Gra z pewnością jest warta świeczki. Prowizje z transakcji online są dla firmy znaczącym źródłem przychodów, które może ona zwiększyć przekonując ludzi o bezpieczeństwie płacenia w ten sposób. Dla wielu z nich strach przed utratą pieniędzy (wcale nie taki irracjonalny) jest wciąż barierą, powstrzymującą ich przed płaceniem w sieci.

_ DG _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.