Zakupy w sieci okiem internautów

Zakupy w sieci okiem internautów26.01.2012 10:40
Źródło zdjęć: © SXC.hu

Polacy są świadomi praw konsumenta w przypadku zakupów online, ale warunki odstąpienia od umowy wciąż sprawiają problemy

Pod koniec ubiegłego roku, Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych zorganizowała, we współpracy z siecią sklepów Vobis, konkurs na temat sprzedaży internetowej . Wzięło w nim udział ponad 100. internautów (użytkowników serwisu społecznościowego Facebook ) z Polski, Niemiec i Francji. W konkursie sprawdzono wiedzę kupujących w następujących kategoriach: identyfikacja dostawcy, ochrona danych osobowych, warunki przedpłaty, prawo do odstąpienia od umowy oraz reklamacje. Wyniki sugerują, że większość kupujących online potrafi ocenić, czy dany sklep internetowy jest godny zaufania oraz przestrzega praw konsumentów. Pojawiły się jednak kwestie, które wciąż budzą wątpliwości internautów.

Źródło zdjęć: © (fot. Trusted Shops)
Źródło zdjęć: © (fot. Trusted Shops)

Aż 68. internautów z Polski udzieliło swoich odpowiedzi, spójrzmy zatem jak wypadli. W kwestii płatności z góry polscy respondenci wykazali umiarkowane zaufanie do sprzedawców internetowych. Aż 61% z nich miałoby wątpliwości, czy dokonać zakupu w przypadku, gdy sprzedawca oferuje rabat w zamian za dokonanie płatności z góry. Tego rodzaju płatność niesie ze sobą ryzyko, że nie otrzymamy towaru mimo dokonania zapłaty. Dlatego też płatność z góry powinna być zawsze zabezpieczona np. przez ochronę kupującego. Taka opcja chroni klienta jest przed utratą pieniędzy jeśli sprzedawca nie dostarczy zamówionego towaru.

Źródło zdjęć: © (fot. Trusted Shops)
Źródło zdjęć: © (fot. Trusted Shops)

Natomiast na pytania dotyczące ochrony danych osobowych niemal wszyscy respondenci odpowiedzieli prawidłowo. Fakt, że na przykład newslettery nie mogą być wysyłane bez wyraźnej zgody zainteresowanej osoby, wyrażonej przez zaznaczenie odpowiedniego pola w trakcie składania zamówienia, nie był zaskoczeniem dla 84. uczestników. Co ciekawe, najwięcej złych odpowiedzi udzielono w odniesieniu do prawa do odstąpienia od umowy. Tylko 48% respondentów wiedziało, że nie można zwrócić płyty z grą komputerową, jeśli już z niej korzystaliśmy. Oprogramowanie oraz nagrania audio i wideo wyłączone są z prawa do odstąpienia od umowy, jeśli pieczęć została zerwana a płyta otwarta. Nie ma wtedy możliwości zwrotu gry w ramach prawa do odstąpienia od umowy.

Źródło zdjęć: © (fot. Trusted Shops)
Źródło zdjęć: © (fot. Trusted Shops)

Natomiast jeżeli dostarczono płytę, która została wcześniej otwarta, wówczas można ją odesłać do sprzedawcy. Ponad 30. respondentów nie wiedziało, że, na przykład, wadliwy prezent świąteczny można reklamować w sklepie internetowym także po zakończeniu bożonarodzeniowego urlopu. Jeśli produkt jest uszkodzony, to można domagać się od sprzedawcy jego naprawy lub wymiany. Wadę należy zgłosić w ciągu 2 miesięcy od jej wykrycia.

Źródło zdjęć: © (fot. Trusted Shops)
Źródło zdjęć: © (fot. Trusted Shops)
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.