Zakupy spożywcze przez internet. Czy warto?

Zakupy spożywcze przez internet. Czy warto?10.11.2015 10:58
Źródło zdjęć: © Fotolia | Natalia Merzlyakova

Zakupy spożywcze przez Internet są dostępne w Polsce od dłuższego czasu. Jednak mimo że ten segment rynku rozwija się coraz prężniej, wielu z nas nadal obawia się kupowania jedzenia online. Zwykle boimy się, że produkty będą gorszej jakości niż te kupione w sklepach stacjonarnych. Czy słusznie?

Z najnowszych badań firmy Dunnhumby wynika, że popularność zakupów wielokanałowych (czyli kupowania zarówno przez internet, jak i w tradycyjnych sklepach) dynamicznie rośnie na całym świecie. Raport zawiera analizę zachowań siedmiu milionów konsumentów z czternastu krajów mieszczących się w Europie, Azji i obu Amerykach. Okazuje się, że w Polsce również odnotowano wzrost aż o 6. proc., w porównaniu z rokiem ubiegłym. W kontekście zakupów spożywczych online najszybciej rozwijającymi się kategoriami w Polsce są nabiał, napoje i chemia gospodarcza.

Sklepy chińskie rodem z science fiction

Sami Chińczycy dobrze znają potencjał, jaki tkwi w zakupach przez internet. Już w 201. roku stworzyli sieć sklepów Yihaodian, które oparte były wyłącznie na trójwymiarowej rozszerzonej rzeczywistości. Taki supermarket był wierną repliką tradycyjnego sklepu, tyle że klient, zamiast umieszczać produkty w wózku sklepowym, wybierał je za pomocą smartfona. Każdy artykuł mógł dokładnie obejrzeć, dzięki wizualizacji 3D, poznać jego zastosowanie, dokładny skład np. pod kątem zawartości składników uczulających. Na koniec taki wirtualny sklep dostarczał zakupy do domu klienta.
Niestety Polacy nie mają jeszcze sklepów 3D, ale mogą docenić możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu. Są trzy najważniejsze argumenty, które przemawiają za tym, by na zakupy wybrać się do wirtualnego świata.

Po pierwsze oszczędność czasu

Kupowanie artykułów spożywczych przez Internet ma wiele zalet. Przede wszystkim pozwala zaoszczędzić czas. Często wyjście do stacjonarnego sklepu przeradza się w wielką wyprawę. W zależności od środka transportu, może to potrwać kilka minut lub kilka godzin. Później błądzimy albo przechadzamy się od regału do regału, żeby tylko nam nic nie umknęło. Następnie czekamy w jednej kolejce po wędliny i mięso, potem w kolejnej po sery, a na koniec musimy wystać swoje przy kasie. Spędzamy w kolejkach tyle czasu, że po powrocie do domu nie mamy już na nic siły. A przecież wcześniej jest jeszcze kwestia pakowania zakupów i przeniesienia ich do domu. W przypadku robienia zakupów przez Internet nie tracimy czasu na dojazdy, nie przemierzamy kilometrów między alejkami i nie musimy dźwigać ciężkich siat. Te zostaną dostarczone pod same drzwi i w godzinie, która najbardziej nam odpowiada.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / TL_Studio)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / TL_Studio)

Po drugie oszczędność pieniędzy

Idąc na zakupy do sklepu stacjonarnego, zwykle mamy ze sobą listę potrzebnych produktów w kieszeni. Doskonale wiemy, co musimy kupić. A jednak! W koszyku nagle ląduje mnóstwo artykułów, które nie były zaplanowane, bo okazuje się, że nagle pojawiła się wyjątkowa promocja lub po prostu coś na pewno przyda się na później. Gdy dochodzimy do kasy, okazuje się, że rachunek jest dużo wyższy niż planowaliśmy. Kupując przez Internet nie mamy takiego problemu, ponieważ nie przechadzamy się między regałami sklepowymi, które kuszą kolorami oraz zapachami.

Po trzecie wygoda

Kupowanie przez Internet jest bardzo przyjemne. Nie tracimy czasu na zwiedzanie marketu, bo po raz kolejny zrobiono przemeblowanie na regałach, a później dodatkowo nie stoimy w ogromnej kolejce do kasy. Co jednak najważniejsze, robimy zakupy w dogodnym dla nas momencie. Nie ograniczają nas godziny otwarcia sklepu, nie musimy dopasowywać innych zajęć do zakupów. Wystarczy usiąść wygodnie w fotelu, wziąć laptopa na kolana i w ciągu kilkunastu minut złożyć zamówienie.

To takie proste

Aby złożyć zamówienie, wystarczy umieścić w internetowym koszyku wybrane przez nas produkty. Oczywiście, jeśli robimy duże zakupy, może to trochę potrwać, ale nadal będzie to dużo szybciej niż w tradycyjnym sklepie. Za zakupy możemy zapłacić z góry przelewem lub kartą przy odbiorze - wtedy dostawca będzie miał przy sobie terminal. W niektórych sklepach możemy zapłacić gotówką, ale wtedy najlepiej jest mieć odliczona kwotę, ponieważ może się okazać, że dostawca nie będzie miał możliwości wydania reszty.

Dostawa pod drzwi

Niestety, przeważnie za dostawę musimy zapłacić, choć często koszt tej usługi jest zależny od sumarycznej kwoty za produkty znajdujące się w naszym koszyku. Co ważne, przy większych zakupach niektóre sklepy oferują bezpłatny transport. Dostawy do domu realizowane są zazwyczaj w ten sam dzień, jeśli złożymy zamówienie do 15:00. Jeśli chodzi o zamówienia poza Warszawą, te zwykle dostarczane są przez firmę kurierską, co może się wiązać z tym, że dane produkty nie trafią do nas zbyt świeże.
Co jeśli zabraknie zamówionego przez nas towaru? W tym wypadku obsługa sklepu może zaproponować zamiennik (podobny do zamówionego, również pod względem ceny), który możemy zaakceptować lub odrzucić. Jeśli go nie wybierzemy, to oczywiście nie będziemy musieli za niego dodatkowo płacić.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / highwaystarz)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / highwaystarz)

Czego się obawiamy?

Tym co zazwyczaj zniechęca nas do kupowania świeżych produktów w Internecie jest obawa, że będą one słabszej jakości. Pamiętajmy jednak, że sklepy przykładają się do tego, aby dostarczyć jak najświeższe produkty. Doskonale zdają sobie sprawę, że raz zrażony klient, więcej nic u nich w ciemno nie kupi. Poza tym wszystkie rzeczy są odpowiednio pakowane, tak aby nie uszkodziły się podczas transportu. Dlatego na dnie umieszczane są cięższe produkty, zaś artykuły spożywcze oddzielane są od chemii. Dzięki temu wszystko powinno przyjechać do nas bezpiecznie i w nienaruszonym stanie.

Minusem jest oczywiście to, że to nie my wybieramy dany kawałek kurczaka czy wędliny. W tym przypadku robi to pracownik, który nie zna naszych preferencji. Tu musimy zdać się na sprzedawcę i zadowolić tym, że jedzenie będzie po prostu świeże.

Podobne obawy mamy z kupowaniem pieczywa. Choć tak jak w przypadku mięsa, warzyw i owoców, nie mamy możliwości samodzielnego wyboru, to nie trzeba się martwić o świeżość. Przede wszystkim najczęściej jest ono dodawane do naszych zakupów na krótko przed zapakowaniem wszystkiego do samochodu dostawczego. A zatem ryzyko, że okaże się nieświeże jest raczej niskie.

Kupowanie online również nie daje możliwości zapoznania się z informacjami, jakie znajdują się na etykiecie. Obecnie, kiedy coraz więcej osób zwraca uwagę na to, co je i stara się wybierać zdrowsze produkty, niemożliwość przeczytania tych informacji może być dla wielu dość problematyczna.

Niestety, jeśli lubisz chodzić do tradycyjnego sklepu, by móc dotknąć, powąchać lub spróbować produktu, który masz zamiar nabyć, zakupy przez internet raczej nie są dla Ciebie. Ale być może przekonasz się, że robienie online większych zakupów - w postaci zgrzewek wody, dużej liczby kartonów soku czy chemii, może znacznie oszczędzić nie tylko twój czas na dojazdy, ale również sporo sił. Tutaj nie musisz nic dźwigać, a do wirtualnego sklepu możesz pojechać w wygodnym szlafroku i kapciach, nawet w nocy.

Zobacz także: jak nie dać się okraść przez internet

_ Źródło: bankier / zafinansowani _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.