Zablokował płatne SMS-y premium. I tak ciągle dostawał wysokie rachunki

Zablokował płatne SMS-y premium. I tak ciągle dostawał wysokie rachunki28.11.2017 09:26
Źródło zdjęć: © WP.PL | WP.PL

Oszuści stale próbują naciągnąć nas na płatne usługi, wysyłając podchwytliwe wiadomości. Zablokowanie SMS-ów premium u operatora może je powstrzymać. Choć jak się okazało - nie zawsze.

SMS informuje o tym, że czeka na nas ważna przesyłka i prosi o odesłanie darmowego SMS-a. Inna wiadomość przekonuje, że aktywowano płatną usługę i można ją zablokować, odpisując na podany numer. Takie praktyki powodują, że Polacy wpadają w pułapki oszustów i odpowiadając na fałszywe wiadomości, tracą pieniądze. Na szczęście można się przed tym uchronić, blokując SMS-y premium u operatora.

Niestety cyberprzestępcy zdają sobie z tego sprawę. I już znaleźli sposób, jak ominąć założoną blokadę i naciągać ofiary na duże sumy.

O sprawie informuje portal Niebezpiecznik.pl. Serwis opisuje przykład czytelnika, który mimo blokady SMS-ów premium otrzymał bardzo wysoki rachunek - w wysokości 600 zł. Mężczyzna dowiedział się na infolinii, że blokady premium SMS zostały wyłączone, ale ktoś wykorzystał jego konto do zakupu usług opłacanych SMS-ami.

Założył więc blokadę ponownie, ale sytuacja się powtórzyła - tym razem trzeba było zapłacić 200 zł. Złożył reklamację, ale Plus jej nie przyjął. Użytkownik raz jeszcze próbował zablokować kosztowne SMS-y, ale znowu nic to nie dało. Następny rachunek kosztował go 500 zł.

“Dodam, że logując się na modem nie widzę żadnych SMS-ów wysłanych, statystyki są wyczyszczone. Logując się na stronę Plusa widzę, że były wysłane dwa SMS pod nr 2601, później sms pod nr 48*5 i później 92555” - opisywał swój problem.

Po interwencji Niebezpiecznika, Plus przeprowadził śledztwo. Po dokładnym przeanalizowaniu sytuacji okazało się, że prawidłowo założone blokady były zdejmowane. Jak to możliwe?

“Z karty SIM były wysyłane SMS-y, które służyły do wypłaty bitcoinów poprzez bankomaty albo BlueCash za pośrednictwem dwóch kantorów. (...) Nie ma żadnych wątpliwości, że wiadomości zostały wysłane, blokady założone i zdjęte za pomocą kodów SMS-owych. Powyższe oznacza, że w Pana gospodarstwie domowym do komputera mają dostęp osoby trzecie, albo też Pana komputer wyposażony jest w oprogramowanie służące do zdalnej kontroli (może to być źle skonfigurowane oprogramowanie legalne jak TeamViewer lub oprogramowanie klasy malware lub rootkit, które umożliwia włamywaczowi zdalną kontrolę nad komputerem)” - napisał Plus w liście do ofiary oszustów.

Okazało się, że podobne problemy występowały również w T-Mobile. Operator tłumaczył:

“Pojawienie się takich opłat może być powiązane z podatnością oprogramowania przynajmniej jednego z modeli routerów na atak zewnętrzny polegający na wysyłaniu SMSów Premium z konta użytkownika. Każdą reklamację jaką otrzymujemy rozpatrujemy indywidualnie. (...) Dodatkowo zalecamy tym klientom wyłączenie funkcjonalności jaką jest wysyłanie SMS Premium oraz aktualizację oprogramowania routera”.

Niestety nie wiadomo, jakie routery były lub są narażone na atak.

I właśnie dlatego sprzęty, z których korzystamy, zawsze powinny być aktualizowane. Korzystanie z przestarzałego oprogramowania może spowodować, że cyberprzestępcy wykorzystają niezałatane luki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.