Żabka wprowadzi nowe technologie. Będą inteligentne półki i kasy rozpoznające produkty

Żabka wprowadzi nowe technologie. Będą inteligentne półki i kasy rozpoznające produkty17.09.2018 11:51
Źródło zdjęć: © East News | LUKASZ GDAK

W sklepach sieci Żabka mają być wprowadzone prawdziwe innowacje technologiczne. Właściciele sieci zapowiedzieli, że w placówkach zostaną zainstalowane półki ze sztuczną inteligencją i kasy samoobsługowe. Będzie także nowa aplikacja, która dopasuje produkty do potrzeb klienta.

Centrala, która mieści się w Poznaniu, zaprezentowała swoją wizję "sklepów jutra". Prezentacja została zorganizowana z okazji 20-lecia istnienia spółki na polskim rynku. Za najważniejsze założenia funkcjonowania nowych placówek przyjęto skrócenie czasu obsługi klienta, lepsze zaprezentowanie oferty i dopasowanie jej do potrzeb klienta oraz udoskonalenie logistyki.

Z nowych technologii, jakie mają zostać wdrożone do sklepów, zaprezentowano m.in. system analizy produktów i ich cen, półki ze sztuczną inteligencją informujące o dacie ważności wybranego produktu i jego dostępności w placówce, kasy samoobsługowe z zamontowaną wideoweryfikacją produktu oraz aplikację dla klientów i franczyzobiorców (właścicieli każdej poszczególnej placówki).

Dużo uwagi poświęca się aplikacji. Ma ona nie tylko przedstawiać ofertę, ale także dać możliwość stworzenia programu lojalnościowego oraz służyć jako komunikator z klientami. Dzięki niej dostanie się informacje o najlepszych produktach na dany dzień, np. zestawie przekąsek dla kibica z okazji jakiegoś meczu lub gorącej kawie lub czekoladzie na chłodniejszy dzień. Polecane produkty będą też się wyświetlać na witrynach sterowanych przez sztuczną inteligencję.

- Informacje na witrynie będą się samoczynnie zmieniać, dopasowując do sytuacji i klienta dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł - na przykład o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach - powiedział Tomasz Blicharski, wiceprezes Żabka Polska, który jest odpowiedzialny za technologie w firmie.

Inteligentne półki mają od razu rozpoznawać produkt wybrany przez klienta i przedstawiać jego dane na specjalnym ekranie. Czujniki zamontowane na półkach mają też rozpoznawać klienta i na ekranach prezentować produkty dopasowane do jego potrzeb, preferencji oraz dedykowanej oferty. Franczyzobiorca będzie też dostawał informację o wybieranych przez klientów produktach oraz ich stanach - ma to pomóc w planowaniu dostaw do sklepu.

Testowane są również kasy samoobsługowe, które nie wymagają żadnego skanowania kodów kreskowych. Urządzenie będzie rozpoznawać produkty po obrazie - wystarczy zakupy położyć w odpowiednim do tego miejscu. Płatności będzie można dokonywać przez kasę samoobsługową lub aplikację.

W tej chwili technologie są jeszcze w fazie testów w laboratoriach, zaś aplikacja sprawdzana jest w stu sklepach na terenie całej Polski. Wprowadzenie nowych rzeczy w życie planowane jest na 2019 rok. Za ich stworzenie i wdrożenie odpowiedzialna jest firma Microsoft, która odpowiada też za wizję, propozycję rozwiązań, wybór podwykonawców i partnerów oraz kontakt z nimi.

Sieć sklepów Żabka istnieje w Polsce od 1998 roku. Aktualnie w naszym kraju działa 5215 placówek.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.