YouTube ma 15 lat. Od wizyty w zoo do braci Sekielskich i #hot16challenge 2

YouTube ma 15 lat. Od wizyty w zoo do braci Sekielskich i #hot16challenge 218.05.2020 21:38
Źródło zdjęć: © YouTube.com

Pierwsze wygłupy, nagrywane kiepskiej jakości aparatem w komórce. Kanały o grach i młodociani celebryci. Muzyka i teledyski. Amatorskie filmy i pełnometrażowe produkcje. W końcu "dramy", patostreamy i komentarze do wszystkiego. 15 lat YouTube'a do prawdziwy kalejdoskop polskiej popkultury.

Oficjalnie domena YouTube została zarejestrowana w walentynki 2005 r., a w kwietniu na serwisie pojawił się pierwszy, historyczny klip: 18-sekundowa relacja z wizyty w ogrodzie zoologicznym w San Diego. Jej autor - Jawe Karim - to jednocześnie jeden z trzech założycieli, którzy jeszcze chwilę wcześniej pracowali dla PayPal. Trio uzupełnili: Chad Hurley i Steve Chen. Ale prawdziwa rewelacja miała się dopiero wydarzyć.

18 maja YouTube został udostępniony internautom. Efekt? 15 lat później miesięcznie korzysta z niego ponad 2 miliardy użytkowników. Co minutę na platformie pojawiają się treści wideo o łącznej długości 500 godzin, serwis stał się domem dla ponad 170 tys. kanałów, które obserwuje co najmniej 100 tys. subskrybentów. Wiele z nich liczy swoich fanów w milionach.

Nie brakuje wśród nich muzyków, którzy tylko w ubiegłym roku zarobili na reklamach i subskrypcjach przeszło 3 mld dolarów. I choć YouTube jest darmowy, za dostęp do telewizji (niestety dostępnej wyłącznie w USA) płaci ponad 2 mln osób. Dziś cały serwis wycenia się na ok. 165 mld dolarów. I pomyśleć, że Google kupiło platformę w 2006 r. za 1,65 mld - 1 procent tej kwoty.

Polski superhit

Już rok po tym jak Google sięgnęło po YouTube'a, serwis został uruchomiony w polskiej wersji językowej. Na pierwszych, rodzimych twórców, nie trzeba było długo czekać. W 2009 r. pojawił się Niekryty Krytyk (dziś 1,7 mln subskrybentów), a za nim przyszli kolejni: Blowek, Abstrachuje, Red Lipstic Monster czy SA Wardęga. Ten ostatni jako jedyny z polskich twórców zyskał prawdziwie globalną sławę.

Jego słynny klip Mutant Spider Dog, z psem przebranym za wielkiego pająka, nabił kosmiczne 180 mln wyświetleń. To liczby o jakich marzą nawet znane gwiazdy pop. Sam Wardęga pomstował, że tych widzów byłoby znacznie więcej, gdyby nie "piraci", którzy kopiowali nagranie i rozprowadzali m.in. po Facebooku. Ale nie mógł też narzekać. Nagranie dostrzeżono na świecie, Wardęga znalazł się w prestiżowym, corocznym podsumowaniu YouTube Rewind w 2014 r.

Kanał Wardęgi był też wówczas jednym z trzech w Polsce, którym udało się przekroczyć próg 1 mln subskrybentów - sztuki tej dokonali później Abstra (satyra, komedie) i Niekryty krytyk (humorystyczny przegląd filmów i seriali). Już wtedy działał program partnerski, a prowadzenie kanałów stało intratnym biznesem dzięki wpływom z reklam. Dziś polskich kanałów, które ogląda ponad 1 mln osób, jest już ponad setka. A większość youtuberów zarabia też dzięki współpracom z markami czy lokowaniom produktów.

Pokolenie miliarderów

Pokonanie bariery, która wydawała się niemożliwa do przebicia, czyli 1 mld wyświetleń, przyszła z najmniej spodziewanego kierunku - z Korei. W 2012 r. świat oszalał na punkcie muzyka PSY ze swoim "Gangnam Style". Na tym jednak śrubowanie wyników się nie zakończyło - piosenka podwoiła tę liczbę dwa lata później. Dziś takie wyniki nie robią na nikim wrażenia - 2018 r. "Despacito" Luisa Fonsiego włączono 5 mld razy (dziś to ponad 6,7 mld).

W tym samym roku doszło do historycznej awarii i YouTube nie działał przez całe półtorej godziny. Wbrew obawom - Ziemia nie przestała się kręcić. A "miliarderów" tylko przybywa. Znajdziemy tam zarówno tytanów branży pop, jak Ed Sheeran, Wiz Khalifa, Justin Bieber czy Katy Perry, jak i bardziej osobliwe nagrania. W topie najchętniej oglądanych filmów znajdziemy dziecięcy przebój "Baby Shark Dance" czy odcinek rosyjskiej animacji "Masza i niedźwiedź".

Dziś YouTube to ponad 2 miliardy użytkowników miesięcznie, a liczba to dotyczy wyłącznie osób zalogowanych. Co ciekawe, 70 proc. z nich zagląda na serwis z urządzeń mobilnych. Polski YouTube na swoje 15 urodziny został opanowany przez #hot16challenge2. Zaczęło się od rapera Solara, który nominował kilku kolegów po fachu, a ci mieli w 72 godziny przygotować kilka linijek tekstu i weprzeć finansowo akcję na rzecz polskie służby zdrowia SięPomaga.

Cel, czyli 16 tys. zł udało się osiągnąć po 72 godzinach. Ale licznik nie przestał bić i w momencie powstawania tego tekstu pokazuje 2,7 mln zł. Akcja zatoczyła szerokie kręgi: swoich sił w rapowaniu próbują aktorzy, piosenkarze, celebryci, youtuberzy, a nawet politycy z prezydentem Dudą i jego "ostrymi cieniami mgły" na czele.

Drogą, jaką przebył YouTube przez te 15 lat, pięknie podsumowują także pełnometrażowe filmy braci Sekielskich. Od nagrania z zoo, wygłupów pokroju "Jestem hardkorem" i "Ale urwał", doszliśmy do momentu, gdy toczy się tu artystyczne życie oraz emitowane są pełnometrażowe produkcje. Aż 4,6 mln wyświetleń filmu "Zabawa w chowanego" to znak, że na serwis zagląda faktycznie wielu Polaków.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.