YouTube idzie śladem Apple i Facebooka. Pokazuje czas spędzony w aplikacji

YouTube idzie śladem Apple i Facebooka. Pokazuje czas spędzony w aplikacji29.08.2018 10:11
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

YouTube uruchomił opcję "Czas oglądania". To nie przypadek - wszystkie wielkie firmy zaczynają zwracać uwagę na to, jak długo mamy włączone ich aplikacje.

Uruchamiając mobilną wersję YouTube'a już dziś może wyskoczyć komunikat, który pozwoli prześledzić, ile czasu zabrał wam serwis. Opcję "czas oglądania" znajdziecie też w ustawieniach.

W niej przedstawiony jest czas, jaki przeznaczyliśmy na YouTube dzisiaj, wczoraj oraz w ostatnim tygodniu. Zebrana jest też średnia dzienna. W moim przypadku to 1 godz. i 32 min. Uważam, że to nie aż tak dużo, biorąc pod uwagę fakt, że codziennie oglądam kilka kanałów, do tego na YouTubie słucham też muzyki. Spodziewałem się, że wynik bardziej mnie zaniepokoi.

Źródło zdjęć: © YouTube
Źródło zdjęć: © YouTube

I całkiem możliwe, że właśnie po to YouTube taką funkcję udostępnił. Kiedy pisałem o podobnych statystykach, które zaczęły publikować takie firmy jak Apple, Facebook oraz Google, psycholog Izabela Dziugieł zwracała uwagę, że wyniki mogą podtrzymać złudzenie kontroli użytkowania serwisów. W moim przypadku tak właśnie jest: teraz mogę pomyśleć, że skoro nie tracę aż tak wiele czasu na YouTube'a - a przynajmniej mniej, niż mogłem podejrzewać - to nic się nie stanie, jak jeszcze jeden materiał dziennie odpalę. I wpadłem w sidła.

- Statystyki mogą też podtrzymać złudzenie kontroli użytkowania serwisów czy zarządzania finansami - dodawała Dziugieł. - U innych może pojawić się dysonans poznawczy, który oznacza po prostu niezgodność zachowań z postawami czy opiniami o sobie. Jednak szybko - i nieświadomie - sięgną po typowe sposoby jego redukcji. Takie, jak uzasadnienie własnego zachowania przez zmianę jednego z elementów, np.: "może trochę za dużo korzystam, ale przecież Facebook jest mi potrzebny do komunikacji" - dodaje.

I w przypadku YouTube'a może być podobnie. Wprawdzie jeśli ktoś spędza w aplikacji dziennie 3 godziny, to może tłumaczyć, że ogląda filmy o zwierzątkach, kawie, bieganiu, podróżach, a przy okazji uczy się angielskiego. Nie ma niczego złego w tym, że rozwija się swoje pasje i zainteresowania.

Oczywiście w teorii chodzi o to, byśmy nie przesadzili. Dlatego też YouTube przygotował takie funkcje jak "przypomnij mi o zrobieniu przerwy" czy "zaplanowane podsumowanie" - wówczas statystyki pojawią się o określonej przez użytkownika porze. Domyślnie są one wyłączone, żeby nikogo nie przerazić danymi, ale jeśli ktoś chce mieć większą kontrolę, może z takich opcji skorzystać.

Nowość może mieć też związek z próbą ocieplenia wizerunku. YouTube'owi nie tylko w Polsce zarzuca się zbyt bierną walkę z treściami pełnymi przemocy, do których dostęp mają też nieletni. Funkcja "czas oglądania" jest dowodem na to, że YouTube jednak dba o swoich użytkowników. A gdyby pojawiły się głosy, że młodzi zbyt wiele czasu poświęcają na oglądanie filmików, YouTube od dziś może odpowiadać: "przecież przygotowaliśmy narzędzia, które monitorują czas; to nie nasza wina, że rodzice z nich nie skorzystali".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.