Wyszukiwarka Google oszukuje? Wyniki nowych badań

Wyszukiwarka Google oszukuje? Wyniki nowych badań30.06.2015 14:55
Źródło zdjęć: © @sage_solar / CC

Według nowych badań, pod którymi podpisują się Michael Luca, Tim Wu i "Zespół Analityków Danych" firmy Yelp, Google znacząco nadużywa swojej pozycji na rynku wyszukiwarek i serwuje swoim użytkownikom wyniki, który faworyzują jego własne usługi. Autorzy publikacji są przekonani, że internetowy gigant nie działa w interesie swoich klientów.

Na początku podkreślić trzeba, że za badaniami stoi Yelp – firma prowadząca wyszukiwarkę i porównywarkę rozmaitych lokali usługowych, restauracji czy innych małych firm. Jest ona więc w pewnym sensie konkurentem Google'a i jako taki ma żywotny interes w podkopywaniu jego wiarygodności. Można więc podejść do publikowanych w raporcie rewelacji z pewną podejrzliwością, gdyby nie to, że pokrywają się one z niedawnymi odkryciami Komisji Europejskiej, o których pisaliśmy w połowie kwietnia.

Tym bardziej, że jeden z autorów opracowania – Tim Wu – pracował wcześniej jako doradca amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu. W 2013 roku bronił on decyzji o umorzeniu postępowania przeciwko Google'owi w bardzo podobnej sprawie. Wtedy, argumentował, usługi internetowego giganta wygrywały dlatego, że są po prostu lepsze, nie mogło być więc mowy o nadużywaniu przez niego pozycji monopolisty.

Teraz jednak, najwyraźniej, sytuacja się zmieniła. Badacze są przekonani, że Google nieuczciwie wysoko pozycjonuje wyniki ze swoich własnych usług, np. Google Maps, podczas gdy serwisy konkurencyjne do niego mogą mieć bardziej szczegółowe informacje i być bardziej przydatne dla użytkownika. Internetowy gigant, zamiast tak samo jak do wszystkich innych treści przykładać do nich te same algorytmy oceny, traktuje je priorytetowo tylko dlatego, że ma taką możliwość. I wie, że ujdzie mu to na sucho. Cytowany przez serwis Re/Code Wu miał tyle do powiedzenia na temat zmian w sposobie działania wyszukiwarki:

- Co najbardziej zaskakuje i szokuje to zdanie sobie sprawy, że Google nie prezentuje już najlepszego produktu. Prawdę mówiąc, prezentuje wersję produktu, która jest zdegradowana i świadomie gorsza dla klientów. W tym momencie Google zbliża się niebezpiecznie do przypadku Microsoftu.

Tim Wu nawiązuje tu do sprawy z 2001 roku, gdy producent Windows został w USA i Europie uznany winnym nadużywania swojej pozycji na rynku przez umieszczanie w swoim systemie operacyjnym przeglądarki internetowej Internet Explorer. Według sędziów użytkownicy "okienek" dostawali gorszy produkt, z którego korzystali tylko dlatego, że był częścią systemu – co do niego zaś nie mieli żadnego wyboru. Wtedy nakazano Microsoftowi lepsze wyeksponowanie w systemie możliwości zmienienia przeglądarki, tak żeby użytkownicy wiedzieli, że istnieją alternatywy i nie są wcale skazani na IE.

Czy rewelacje opublikowane w raporcie, którego współautorem był Wu, wymuszą w końcu podobne działania na Google'u? Być może. Gigant jest jednak przekonany, że zarzuty Yelpa – które zresztą nie są niczym nowym – są całkowicie bezpodstawne.

- Te najnowsze badania bazują na wadliwej metodologii, które koncentruje się na wynikach wyszukiwania dla bardzo precyzyjnie dobranych zapytań. W Google'u staramy się przykładać wagę do zapewnienia najlepszych rezultatów dla naszych użytkowników – skomentował przedstawiciel internetowego giganta.

_ DG _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.