Uważaj u kogo kupujesz telefon

Uważaj u kogo kupujesz telefon27.10.2016 16:53
Źródło zdjęć: © Pixabay.com
Lop

Okazje nie istnieją - są tylko naiwni kupujący, takie powiedzenie przyświeca zapewne wielu sprzedawcom na Allegro czy OLX, których magazyny świecą pustkami a telefony i inny sprzęt do klientów wysyłają za nich chińskie hurtownie.

Kupując przedmioty w internecie, zwłaszcza telefony trzeba zwrócić uwagę, czy towar oferuje faktyczny sprzedawca, czy polski pośrednik, a rzeczywistym sprzedawcą nie jest np. chińska hurtownia. W tym ostatnim wypadku będzie trudno wyegzekwować prawa konsumenta. Waszą czujność powinna wzmóc zwłaszcza "okazyjna cena" oraz długi czas dostawy.

Chodzi o problem tzw. pozornego dropshippingu. Dropshipping to stosowane przez wielu sprzedawców internetowych rozwiązanie logistyczne, które polega na tym, że sprzedawca nie ma fizycznie w swoich magazynach oferowanych towarów. Przedmiot wysyła do klienta bezpośrednio np. hurtownia. Może ona być zlokalizowana zarówno w Polsce, jak i w innym kraju, także poza UE, np. w Chinach. Wszystkie obowiązki np. z tytułu rękojmi ponosi jednak sprzedawca.

- Z tej formy korzystają w Polsce zarówno mali, jak i duzi przedsiębiorcy od co najmniej kilku lat i UOKiK nie ma do niej zastrzeżeń - mówił Hubert Worobiej z UOKiK na czwartkowej konferencji poświęconej handlowi internetowemu. - Jednak mniej więcej rok temu pojawiły się skargi dot. "pozornego dropshippingu". Problem dotyczy mniejszych przedsiębiorców, którzy posługują się sprzedażą najczęściej na Allegro, zazwyczaj oferując telefony sprowadzane z hurtowni w Chinach. Problem dotyczy tego, że oferenci nie deklarują się jednoznacznie, czy są sprzedawcami, czy pośrednikami.

Tymczasem, dla konsumenta różnica jest zasadnicza, gdyż zwykły sprzedawca odpowiada z tytułu wszystkich obowiązków określonych w ustawie o prawach konsumenta, można do nich kierować oświadczenia o odstąpieniu od umowy, odpowiadają z tytułu rękojmi, natomiast obowiązki pośredników są o wiele mniejsze.

Jak się okazuje, wyegzekwowanie określonych polskim prawem obowiązków sprzedawcy od chińskiego hurtownika jest praktycznie niemożliwe. Tym bardziej, że oferenci na platformach aukcyjnych nie zaznaczają wyraźnie w ofercie, że są pośrednikami, nie zamieszczają też danych chińskich hurtowników.

- Gdzieś tam są jakieś niuanse, gdzieś z tyłu może być wpisane: "my tylko sprowadzamy, my tylko pośredniczymy, gdyż sprzedawcą jest pomiot chiński", ale nie jest on nazwany. Nie ma też informacji, kto odpowiada z tytułu rękojmi. A jeśli nie mamy zdefiniowanego sprzedawcy, to nie mamy do kogo kierować roszczenia w przypadku, kiedy towar okaże się wadliwy. Nie wiadomo też, do kogo skierować oświadczenie o odstąpieniu od umowy - tłumaczył Worobej. Dodał, że polscy oferenci nie zamieszczają też z reguły informacji o tym, że gdy towar przekracza granicę, to pojawia się obowiązek płacenia cła czy VAT.

Jak powiedział, skargi w tej sprawie kieruje do UOKiK wielu konsumentów, a Urząd podejmuje w podobnych sprawach już ok. trzy interwencje tygodniowo.

- Jest tego coraz więcej i należy się spodziewać, że raczej liczba będzie rosnąć, ponieważ ceny tych produktów są konkurencyjne, nawet gdyby doliczyć koszt podatku VAT i cła - mówił.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.