Uważaj na swoje dane! Co sekundę tracimy ich setki

Uważaj na swoje dane! Co sekundę tracimy ich setki31.03.2019 10:38
Źródło zdjęć: © flickr.com | Leonardo Rizzi/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Ludzie dzielą się na dwie grupy – tych, którzy robią backup, i tych, którzy zaczną. Utrata danych to nie przelewki – doczekała się nawet swojego dnia. Konkretnie 31 marca. Dlatego chcemy przestrzec przed zbyt frasobliwym podejściem do swojego dysku.

"Mnie to nie dotyczy, nigdy nie straciłem żadnych danów" – takie słowa to aż proszenie się o awarię, dysku, atak ransomware, bądź zwykłego pecha. Według Data Breach Index, serwisu badającego naruszenia danych, w 2018 roku tracono średnio 18,5 mln rekordów danych dziennie. To daje 214 każdej sekundy. W połowie 2018 roku szacowano, że ponad 3,5 mld rekordów zostało naruszonych lub przejętych przez niepowołane podmioty. To o 72 proc. więcej w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego.

Zanim zaczniemy panikować, zastanówmy się, jaka metoda zachowania swoich danych jest skuteczniejsza. Możemy bowiem wysłać dane do chmury, np. na Google Drive bądź Dropbox, albo zachować je na nośnikach fizycznych. Czy któraś z tych metod jest lepsza? Grzegorz Bąk z firmy Xopero Software S.A., opisuje dla WP Tech obie metody.

- Ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, co jest lepsze pod kątem backupu - chmura, czy dysk fizyczny. Z pewnością mogę natomiast powiedzieć, że zdecydowanie bezpieczniejszym backupem jest backup w chmurze – podkreśla. - Dostawcy usług chmurowych korzystają z serwerowni, które gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa oraz dostępności danych, stosując rozwiązania, które dla przeciętnego przedsiębiorstwa są po prostu nieopłacalne – zaznacza.

W przypadku backupu do chmury koszt utrzymania infrastruktury, czy zapewnienia jej wysokiej dostępności jest rozproszony pomiędzy jej użytkowników, co przekłada się na zdecydowanie niższą cenę końcową dla klienta, niż w przypadku, gdyby takie same technologie i zabezpieczenia miał wdrażać w lokalnej infrastrukturze.

Co do backupu lokalnego, czy to na dyski twarde, taśmy, czy inne nośniki, bardzo często kopie zapasowe znajdują się dokładnie w tej samej lokalizacji, co zabezpieczane dane. W ten sposób firmy mogą zabezpieczyć się przed awariami poszczególnych urządzeń, czy nawet na wypadek ransomware.

- Jeśli firmę spotka prawdziwa katastrofa, przykładowo powódź, czy pożar, może okazać się, że dane zostały utracone wraz z kopiami zapasowymi – dodaje Bąk. - Oczywiście rozwiązania do backupu lokalnego mają pewne przewagi nad chmurą, jak na przykład czas wykonywania kopii, który będzie znacznie szybszy, gdyż nie musi być ona przesyłana przez Internet, a odbywa się to w sieci lokalnej – podkreśla.

Z reguły tego typu rozwiązania mogą dostarczyć również dużo bardziej efektywne rozwiązania z zakresu disaster recovery, gdyż wszystko odbywa się w infrastrukturze lokalnej.

- Oba rozwiązania - backup w chmurze, czy lokalnie, na dyski twarde mają pewne wady i zalety, dlatego najlepszym rozwiązaniem, jest ich połączenie w tzw. backup hybrydowy. Pozwala to użytkownikom na przechowywanie kopii zapasowych lokalnie i dodatkowe zabezpieczenie danych krytycznych w chmurze – konkluduje Bąk.

Popularność danych w chmurze potwierdza również Robert Sepeta z Kingston Technology.

- Wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Ontrack w 2017 roku podkreślają rosnącą popularność kopii zapasowych w chmurze. W roku 2016 około 33 procent respondentów potwierdziło, że tworzy kopie zapasowe online. co stanowi około dwukrotny wzrost w stosunku do 2015 roku (16 procent) – wylicza. - Jednak pomimo rosnącego wykorzystania rozwiązań cyfrowych, backupy taśmowe również odnotowują gwałtowny wzrost popularności. 17 procent firm i konsumentów tworzy kopie zapasowe swoich danych na taśmie, co stanowiło wzrost z około 8 procent w 2016 roku – dodaje.

Przyjrzyjmy się na chwilę smartfonom – w końcu to tutaj trzymamy większość naszych prywatnych, ale i firmowych danych. Akurat problem jest mniejszy, bo zdjęcia czy dokumenty możemy zsynchronizować z naszymi dyskiem Google, jeśli mamy Androida, albo z iCloud, jeśli korzystami z iOS.

Oba systemy zresztą oferują bardzo proste ustawienie zapasowej kopii bazy danych. Wszystko odbywa się z poziomu panelu ustawień. Potrzebujemy tylko jeszcze połączenie z Wi-Fi, dodatkowo zaznaczamy, jakie elementy mają zostać zsynchronizowane i gotowe. To najprostsze rozwiązanie, które może nam pomóc w uniknięciu naprawdę dużych problemów. Albo gorzkiej straty.

Na koniec warto zastanowić się, czy istnieje jakiś sposób na odzyskanie straconych danych. Eksperci uważają, że może to być bardzo trudne, choć niekoniecznie.

- Wszystko zależy od tego w jaki sposób te dane zostały utracone. Jeśli mówimy o awarii dysku twardego, czy uszkodzeniu systemu plików, to dane z dużym prawdopodobieństwem mogą być odzyskane – uważa Grzegorz Bąk. - Musimy jednak pamiętać, że koszty odzyskiwania danych są bardzo duże, niewspółmiernie wysokie w porównaniu do kosztów backupu.
Nie zawsze również da się takie dane odzyskać . Wystarczy, że zostaną one nadpisane na dysku i już ten proces może okazać się niemożliwy – dodaje.

- Dane można odzyskać z dysków SSD ppółprzewodnikowych – przyp. red.] lub pamięci USB, pod warunkiem, że okoliczności są sprzyjające i odzyskiwanie jest wykonywane poprawnie. Dyski SSD są bardziej złożone do odzyskiwania. Dane są rozproszone, a w niektórych przypadkach szyfrowanie uniemożliwia dostęp do danych po awarii dysku. Mamy również pewnie mechanizmy, które mogą sprawić, że odzyskanie będzie trudne, jeśli nie niemożliwe – ocenia Robert Sepeta.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.