Utrata danych z telefonu - jak to się dzieje?

Utrata danych z telefonu - jak to się dzieje?21.03.2013 12:58
Źródło zdjęć: © dno1967b / flickr.com / CC

Jak szacuje Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny, w 2014 roku liczba telefonów komórkowych, w tym smartfonów, przekroczy liczbę ludności na świecie. Tymczasem statystyki odzyskiwania danych Kroll Ontrack wykazały aż 161-procentowy wzrost przypadków utraty danych z urządzeń mobilnych w latach 2011-2012. W dobie rosnącej popularności tabletów i smartfonów eksperci wskazują, w jaki sposób najczęściej tracimy dane z tego typu urządzeń i co zrobić, by temu zapobiec.

–. Około 65 procent przypadków utraty danych z urządzeń mobilnych jest wynikiem fizycznych uszkodzeń. Tablety czy telefony komórkowe są poważnie narażone na działanie czynników zewnętrznych, między innymi wody, częstą przyczyną uszkodzeń są także błędy ludzkie. Utratę danych powodują również uszkodzenia logiczne, w tym błędy oprogramowania, blokady haseł czy problemy związane z aktualizacją systemu operacyjnego – podsumowuje Paweł Odor, główny specjalista polskiego oddziału Kroll Ontrack.

Według danych zebranych przez inżynierów Kroll Ontrack w 201. roku, 31 procent fizycznych uszkodzeń sprzętów mobilnych związanych było z awariami elektronicznymi, 23 procent z działaniem wody i wilgoci, a siedem procent – z zewnętrznymi uszkodzeniami urządzeń. Wśród uszkodzeń logicznych najwięcej, bo aż 26 procent stanowiły incydenty przypadkowego usunięcia plików, siedem procent stanowiły przypadki uszkodzenia oprogramowania, a sześć procent – konsekwencje blokady hasła. Statystyki pokazują, że utrata danych nie zależy od zainstalowanego systemu operacyjnego, dotyka bowiem wszystkich popularnych systemów – zarówno iOS, jak i Android czy tych tworzonych przez Microsoft.

Jak uniknąć utraty danych i co zrobić w przypadku awarii?

Do najczęściej odzyskiwanych z urządzeń mobilnych informacji należą zdjęcia, materiały video, dane kontaktowe, a także notatki i wiadomości tekstowe. Aby zapobiec ich utracie:

- Po trzykroć backup. Regularnie dokonuj backupu danych, kopiując je do innego środowiska, np. chmury lub laptopa czy zewnętrznego napędu. W przypadku uszkodzeń systemu operacyjnego backup pozwala na szybkie dotarcie do utraconych informacji.

- Wiedz, czego chcesz. Kluczem do sprawnego odzyskania danych jest wiedza na temat tego, które pliki są dla nas najważniejsze. Przekazanie tej informacji dostawcy usługi odzyskiwania danych umożliwi szybkie i efektywne odzyskanie kluczowych plików.

- Liczy się czas. W obliczu podejrzenia utraty danych wyłącz natychmiast telefon i zwróć się po pomoc do dostawcy specjalistycznych usług odzyskiwania danych. Im dłużej zwlekasz, tym bardziej prawdopodobne jest, że krytyczne dane zostaną nadpisane (w przypadku skasowanych plików) lub uszkodzenie sprzętu będzie postępować (w przypadku uszkodzenia fizycznego, np. zalania wodą).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.