USA: blogerzy muszą ujawniać swoje powiązania z producentami

USA: blogerzy muszą ujawniać swoje powiązania z producentami06.10.2009 15:19
Źródło zdjęć: © jupiterimages

W USA właściciele blogów internetowych będą musieli w przyszłości ujawniać informacje o swoich powiązaniach z partnerami reklamowymi. Takie reguły wprowadziła właśnie amerykańska Federalna Komisja Handlu (Federal Trade Comission, FTC). Jest to rezultatem zmiany rozporządzeń w sprawie ujawniania związków pomiędzy reklamami i rekomendacjami produktów ("Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising"), które pozostawały niezmienione od roku 1980. Zgodnie z ich nową wersją w razie pozytywnych ocen produktów także w blogach muszą być ujawniane potencjalnie ważne szczegóły, takie jak wypłaty pieniędzy czy też udostępnienie danego artykułu. Chodzi o powiązania producenta z opiniotwórcą, których konsument może się nie spodziewać.

Nowe zasady mają obowiązywać od 1 grudnia. Poza tym znane osoby, które w programach telewizyjnych typu talk-show albo w sieciach społecznościowych angażują się w promocję danego produktu, będą musiały ujawniać swoje ewentualne związki z jego producentem –. mówią zapisy nowej polityki FTC.

Źródło zdjęć: © (fot. jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. jupiterimages)

Tym samym może nadejść kres hojnych prezentów rozdawanych blogerom –. komentuje dziennik "The New York Times". Także w blogach zakładanych przez firmy nie będzie już możliwe pozorowanie niezależności.

Przedsiębiorstwa działające w branży marketingu krytycznie przyjmują nowe regulacje. Jeżeli bloger otrzyma jakiś produkt, FTC wymaga ujawnienia tego faktu, mimo że producent nie ma żadnej kontroli nad zawartością bloga –. twierdzą reklamodawcy cytowani przez dziennik. FTC powinna bardziej intensywnie zająć się tą branżą, aby zobaczyć, w jaki sposób funkcjonuje marketing wirusowy.

W Polsce sprawy opiniowania produktów czy usług przez użytkowników udających prawdziwych klientów reguluje "Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji". Znajdziemy w niej (PDF) następujący zapis:

Art. 16.

  1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: […]
  2. wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;

Różnica w stosunku do pomysłów zza oceanu polega na tym, że w tym przypadku wykrycie i udowodnienie komuś czynu nieuczciwej konkurencji wymaga zebrania i przedstawienia dowodów przez konsumenta, przy ewentualnej pomocy ze strony odpowiednich instytucji zajmujących się ochroną jego praw. W USA to opiniodawca będzie miał obowiązek przedstawić dowody na to, że gadżet, o którym pisze w swoim blogu, naprawdę mu się podobał i z producentem nic go nie łączy.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.