UE chce internetu przyjaznego dzieciom

UE chce internetu przyjaznego dzieciom04.05.2012 15:20
Źródło zdjęć: © PAP/Photoshot/Ahmad

Komisja Europejska wystąpiła w środę z nową strategią dotyczącą internetu dla dzieci, której celem jest stworzenie, we współpracy z biznesem i krajami UE, internetu bezpieczniejszego i bardziej rozwijającego dla najmłodszych użytkowników.

KE chce połączyć siły z państwami członkowskimi i wielkimi firmami (operatorami telefonii komórkowej, producentami sprzętu, portalami społecznościowymi), a także z organizacjami pozarządowymi, by zbudować rynek dla interaktywnej, twórczej i kształcącej zawartości internetu - głosi oświadczenie Komisji.

"Internetu nie wynaleziono z myślą o dzieciach, ale dzisiaj 7. proc. dzieci go używa, w tym jedna trzecia na telefonach komórkowych" - przekonuje KE. Czyli - jak dopowiedziała na konferencji prasowej komisarz UE ds. agendy cyfrowej Neelie Kroes - "poza kontrolą rodziców".

Strategia zatytułowana "Lepszy internet dla dzieci" ma być wdrażana już w bieżącym roku. Zakłada działania w czterech kierunkach: stworzenia wysokiej jakości treści internetowych dla dzieci i nastolatków, zapewnienia bezpieczeństwa dzieci w internecie oraz bardziej świadomego korzystania z sieci i wreszcie - walki z wykorzystywaniem seksualnym dzieci.

Wśród konkretnych działań plan ten przewiduje np. zachęcanie do tworzenia kreatywnych i rozwijających treści internetowych, rozwój platform internetowych z dostępem do treści odpowiednich dla wieku, oferowanie dzieciom i rodzicom prostych w użyciu narzędzi do zgłaszania szkodliwych treści w sieci. To także wspieranie badań nad innowacjami technicznymi, które umożliwiłyby policji skuteczniejsze zwalczanie np. pornografii dziecięcej w internecie. KE chce w tych działaniach współpracować właśnie z policją oraz szkołami.

Prezentując strategię komisarz Kroes powiedziała, że nowością w niej, w porównaniu z poprzednimi staraniami KE, jest większa skala działań. Komisja kładzie nacisk na połączenie regulacji prawnych, samoregulacji biznesu, wsparcie finansowe i partnerstwo różnych instytucji. Na razie KE stawia na samoregulację, ale jak podkreśliła Kroes, jeśli to będzie nieskuteczne, wówczas wystąpi z własnymi propozycjami przepisów.

KE przyznaje, że dla biznesu otwierają się wielkie możliwości, jeśli zwróci on uwagę na potrzeby dzieci. W tym roku wartość globalnego rynku treści cyfrowych ma osiągnąć 11. mld euro. "Wraz z szerokim upowszechnieniem się tabletów, smartfonów i laptopów, z których dzieci intensywnie korzystają, wagi nabiera potencjalny rynek interaktywnych, twórczych i kształcących treści internetowych przeznaczonych dla dzieci i nastolatków" - zauważa KE.

Powołuje się także na szacunki mówiące o tym, że do 201. roku w 90 proc. zawodów we wszystkich sektorach wymagane będą umiejętności technologiczne. Na razie jednak tylko jedna czwarta młodych ludzi w UE umie np. stworzyć stronę internetową czy wymienić się plikami z innymi użytkownikami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.