Trendy w projektowaniu UI/UX w 2022 r. Musisz nadrobić zaległości

Trendy w projektowaniu UI/UX w 2022 r. Musisz nadrobić zaległości30.12.2021 08:57
Programista, praca IT
Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Artykuł sponsorowany

Czy 2021 był lepszy niż 2020 dla UX/UI? Zdecydowanie tak. Powstały nowe, niesamowite strony i aplikacje, rozwinęły się też platformy, a dzięki nowym narzędziom kreatywność płynęła jak fontanna.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest "Scrollytelling" i dlaczego będzie stanowił trend w przyszłych latach
  • Jak sprawić by dane były kochane przez czytelników
  • Czym jest "motion design" i czy animacja faktycznie poprawia immersje użytkownika
  • Czy animowane logo to dobry kierunek.

Kiedy projektanci zmuszeni są siedzieć w domu, niezbyt sprzyja to ich kreatywności, teoretycznie tworzą więcej i mają też czas na refleksję nad tym, co już istnieje. Niestety wzmożona izolacja obarczona jest ryzykiem ograniczonych możliwości czerpania inspiracji światem zewnętrznym. Rutyna jest najgorszym wrogiem projektantów, którzy podejmują w obecnych czasach wiele starań, by ją przełamać.

Jak wygląda zatem kwestia trendów przy w projektowaniu UX/UI na 2022 rok? 

Już teraz możemy przewidzieć większość nadchodzących tendencji w projektowaniu. Tak jak z każdymi trendami, część z nich pozostaje z nami na kolejne lata, bazując na dobrych i sprawdzonych praktykach, dlatego też tegoroczne trendy w projektowaniu UX/UI oczywiście również przeniesiemy na rok kolejny.

Zatem do rzeczy…

Tradycyjne scrollowanie treści, nie jest rozwiązaniem.

Tak jest! Przewijanie ściany długiego tekstu jest nudne, zwłaszcza jeśli jest on wydłużany w sposób nienaturalny, gdzie autor na różne sposoby opisuje te same kwestie. Jeśli chcesz przykuć uwagę, musisz wdrożyć scrollytelling.

To forma narracji, którą można przedstawić zarówno na stronie, jak i w aplikacji mobilnej. 

Scrollytelling jest aktywowany, gdy użytkownik przewija w dół, stąd jego nazwa. Bez kliknięć, bez kłopotów z wyborem, bez przeładowań i przechodzenia na kolejne widoki. Wydaje się, że pozostajesz w jednym miejscu, ale przewijając, rozwijasz historię na ekranie. Wymaga to od projektantów nie tylko tworzenia dobrych wizualizacji. Muszą naprawdę pomyśleć o historii, którą chcą opowiedzieć; opracować fabułę i zdefiniować oczekiwania odbiorców, którym ją opowiadają.

Wyobraź sobie, że tworzysz stronę internetową, w której z każdą ilustracją, z każdym gestem scrolla fragmenty tekstu i inne elementy jak np. ilustracje zaczynają ożywać, odsłaniając kolejną część treści. Oczywiście, że będziesz chciał zobaczyć koniec tej historii, która niczym gra wideo, prowadzi cię przez labirynt symboli. Nie masz wpływu na jego przebieg, ale czujesz się uczestnikiem wydarzeń na ekranie.

Obecnie użytkownik, wertując internet w poszukiwaniu interesujących go treści, nie czyta w całości artykułów, skanuje wzrokiem losowe fragmenty i na tej podstawie ocenia jej przydatność. Przy takiej konsumpcji mamy kilkanaście sekund na przyciągnięcie uwagi czytelnika, w przeciwnym razie treści narażone są na porzucenie. Scrollytelling sprawia, że użytkownicy faktycznie wciągają się w treść, po prostu czytają!

Takie podejście będzie wdrażane do standardów w każdej popularnej witrynie, którą zobaczysz w 2022 roku, bowiem czytelnicy mają dość stron wypełnionych informacjami, które są dla nich zbędne.

Projekty w formacie "scrollytellingu" wymagają zazwyczaj dużo czasu i wysiłku. Jednak wyniki są tego warte. Strona staje się "żywa", co chwilę dzieje się coś nowego, o wiele trudniej się nudzić podczas czytania.

Użytkownicy kochają dane. Spraw, aby dane były kochane!

Rezygnuj z przymiotników, pokazuj fakty!

OK, jeśli fakty już są, zwróć uwagę czy nie ma zbyt dużo danych prezentowanych tekstem.

Musisz sprawić, by było to nie tylko proste, ale także przyjemne w odbiorze, bez konieczności zagłębiania się w liczby, dlatego kluczowa jest tu wizualizacja danych.

Wizualizacja danych pomaga przekazać właściwy komunikat w angażujący sposób i jest to również bezpośrednio związane ze scrollytellingiem.

Czytelnik może szybko zauważyć wniosek, do którego autor stara się doprowadzić za pomocą obrazu. A biorąc pod uwagę ogromną ilość danych, które ludzie konsumują w dzisiejszych czasach, liczby, które są rozproszone w chaosie, nie mają znaczenia dla oka, po prostu się gubią.

Istnieje również zjawisko zwane "kacem COVID". Na co dzień w dobie pandemii prezentowanych, konsumowanych i dyskutowanych jest dużo więcej danych. W długiej perspektywie ludzie są zbyt bardzo zmartwieni i wyczerpani, aby szczegółowo analizować złożone fakty i liczby. Dlatego projektanci wizualizują dane, aby przykuć uwagę ludzi, pomóc im szybko wyciągać wnioski. Pamiętaj, że złożone informacje są zwykle ignorowane, ponieważ czytelnicy starają się zaoszczędzić czas i chętniej korzystają z możliwości przewijania.

Oto kilka opcji, w których zalecane jest prezentowanie danych:

  • Wykresy
  • Ilustracje
  • Infografiki (zarówno statyczne jak i interaktywne

Animuj lub znikaj

Coraz więcej projektantów wykorzystuje animację na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Wszystko po to, żeby poprawić immersję użytkownika i jego doświadczenie, aby treści były ciekawsze i przyjemniejsze.

W 2022 roku "motion design" będzie ważnym i przemyślanym elementem pozycjonowania marki na rynku. Pomyśl o nowej identyfikacji wizualnej firmy jako tożsamości animowanej.

Jak zatem korzystać z animacji internetowej w 2022 roku?

Animacja może przekazać pewną wiadomość, tworząc emocjonalne połączenie między interfejsem a użytkownikiem. Obecnie częstym sposobem na łączenie animacji z treścią jest jej przeplatania GIFami, które mogą dopełniać treść zabawnym akcentem.

Animowane grafiki dodają charakteru, a obecny trend zmierza w kierunku wideo i animacji, a nie statycznych informacji!

Światowe marki wykorzystują animację zarówno w sieciach społecznościowych, jak i do tworzenia reklam. Niewątpliwą zaletą ilustracji animowanych jest to, że są bardzo elastyczne i różnorodne, po prostu angażujące.

Ważne jest, aby osiągnąć harmonię w żywiołach i nie rozpraszać uwagi na wszystkie strony monitora. Znaczną część mikro interakcji stanowią kolory, które nadają znaczenie elementom interfejsu. Dlatego, przed 2022 rokiem lepiej przypomnieć sobie, jak używać zimnych i ciepłych palet barw.

Mikro interakcje powinny ułatwiać poruszanie się po stronach lub aplikacjach, wyjaśniać funkcjonalności i bezproblemowo wprowadzać użytkowników.

Animowane logo

Wiadomo, że animowane logo nie ma sensu w przypadku produktów drukowanych. Jednak marki internetowe stają przed nowymi wyzwaniami i poszukują nowych rozwiązań, a jednym z nich jest animowany projekt logotypu

Czy są jakieś zalety marketingowe animowanych logo? Tak, oto lista:

  • Przyciągają uwagę. Oznacza to, że przyczyniają się do budowania świadomości marki.
  • Użytkownicy w większości preferują treści dynamiczne, a strony z dynamiczną grafiką szybciej przyciągają uwagę.
  • Najważniejsze, że mogą pokazać historię. Dzięki temu w kilka chwil możesz pokazać zarówno misję marki, jak i jej wartości!

Nie przegap:

O autorze

Ponad 15-letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami informatycznymi. Współtworzył produkty, kierowane zarówno na rynek polski jak i globalny w modelu SaaS (Software as a Service).

Posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu narzędzi wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem tj. CRM, ERP oraz rozwiązań IoT (głównie mobilne rozwiązania oparte na lokalizacji i technologii zbliżeniowej).

Realizował wiele projektów digitalowych m.in dla TVN, 4Fun Media, Polsat, TVP, Eurozet, Agora, Infor, Wolterskluwer czy Stroer (system zarządzania procesem obsługi powierzchni reklamowych w całym kraju).

Od ponad 4 lat związany z Wirtualną Polską, gdzie odpowiada m.in. za procesy projektowe rozwijając produkty mediowe i reklamowe.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.