To tu najchętniej oglądamy wideo w internecie. Raport Interaktywnie.com

To tu najchętniej oglądamy wideo w internecie. Raport Interaktywnie.com04.09.2018 11:06
Źródło zdjęć: © WP.PL

4 mld zł – tyle wyniosły w zeszłym roku wydatki na reklamę online. To o 337 mln więcej niż rok wcześniej.

Największy udział we wzroście osiągnęło wideo online oraz reklama w social media. Nic dziwnego, bo w Polsce spędzamy średnio 49 minut dziennie oglądając materiały wideo w sieci. Światowa średnia wyniosła natomiast 67 minut dziennie, o 11 minut dłużej niż w 2017 roku − czytamy w najnowszym raporcie "Wideo w internecie" przygotowanym przez branżowy portal o marketingu, Interaktywnie.com.

Wzrosty widać także w reklamie cyfrowej w Polsce – w zeszłym roku osiągnęła wartość 3,96 mld zł, czyli 9,3 proc. więcej, niż rok wcześniej. Kluczowy wpływ na zwiększenie wydatków miała reklama wideo, odpowiedzialna za 38 proc. wzrostu oraz reklama w social media (36 proc. wzrostu). Rok 2018 może zakończyć się wynikiem na poziomie przekraczającym 4,3 mld zł - wynika z analizy Adex przygotowanej przez IAB.

Do 2020 roku przeciętny konsument na świecie będzie oglądał wideo online przez 84 minuty dziennie.
Prym w tym zakresie będą wiedli Chińczycy − w 2020 roku przeciętny mieszkaniec Chin spędzi 105 min. dziennie oglądając wideo w sieci. Na drugim miejscu plasują się Rosjanie (średnio 102 min. dziennie), a tuż za nimi mieszkańcy Wielkiej Brytanii (101 min.). Z kolei w Polsce czas ten wzrośnie w 2020 roku do 60 min. dziennie − to o jedną trzecią więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Dynamicznie rośnie liczba użytkowników platform SVOD, oferujących w modelu subskrypcyjnym interesujące, wysokiej jakości treści w języku polskim. Jednocześnie nie spada popularność serwisów AVOD, w których materiałom wideo towarzyszą reklamy.

Telewizja utrzymuje silną pozycję na rynkach CEE

Czas oglądania wśród młodych widzów stopniał nieznacznie w pierwszym półroczu – w Polsce o 5 proc. Efekt SVOD znacznie mocniej odbija się na rynkach Europy Zachodniej, szczególnie Skandynawii, a rekord spadków bije Norwegia - czytamy w raporcie Interaktywnie.com.

Na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej telewizja dość skutecznie odpiera konkurencję ze strony internetowego wideo. Spadek czasu młodych widzów poświęcanego na oglądanie linearnej TV wyraża się tu niskimi jednocyfrowymi wartościami, natomiast w szerokich grupach demograficznych spadki są praktycznie pomijalne.

YouTube niekwestionowanym liderem

YouTube, oprócz walki z teoriami spiskowymi i dezinformacją, uruchomił dwie nowe sekcje, które mają pomóc w promowaniu wartościowego contentu. W "Breaking News" publikowane będą materiały wideo dotyczące najważniejszych i najnowszych wydarzeń, a w "Top News" najbardziej aktualne treści dotyczące konkretnego hasła.

Serwis podaje, że nowe sekcje pojawią się na razie na 17 rynkach (m.in. w USA, Francji, Włoszech i Japonii), ale w ciągu najbliższych miesięcy ich liczba będzie się zwiększać. W komunikacie dostępnym na stronie YouTube'a nie podano jednak, które konkretnie redakcje będą współpracować z platformą.

Oprócz "Top News" i "Breaking News" YouTube testuje też funkcję, dzięki której będzie mógł wspomóc dziennikarstwo lokalne. Platforma argumentuje tę decyzję tym, że to dziennikarze lokalni są zwykle pierwsi na miejscu zdarzenia. Ta funkcja na razie jednak dostępna jest wyłącznie w USA.

Więcej w raporcie Interaktywnie.com "Wideo w internecie", który w pdf można pobrać tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.