Testujemy nowy silnik wyszukiwania Google

Testujemy nowy silnik wyszukiwania Google12.08.2009 16:00

Personalizacja wyników wyszukiwania, wyeliminowanie treści spamowych, zwiększenie zasięgu i dokładności botów przeszukujących strony internetowe oraz wreszcie - renesans w segmencie SEO - wnioski z pierwszych testów Google Caffeine są obiecujące. Quo Vadis, Google? Publiczny sandbox Caffeine daje nam pewne wskazówki do odpowiedzi.

Google umożliwiło wczoraj przetestowanie nowego silnika swojej wyszukiwarki - Caffeine. Matt Cutts, inżynier oprogramowania w Google, oznajmił przy tym, że nowa wersja działa szybciej i wyświetla więcej wyników od pierwowzoru. Jakie jeszcze tajemnice kryje Caffeine?

Źródło zdjęć: © (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © (fot. IDG)

Czym jest Google Caffeine?

Google Caffeine to odświeżona wersja silnika wyszukiwania Google. Implementacja finalnej wersji Caffeine nie powinna przynieść żadnych zmian wizualnych dla internautów - projekt dotyczy bowiem "wnętrza" silnika. Możliwości wyszukiwarki można sprawdzić na stronie www2.sandbox.google.com. Witryna działa wyłącznie w wersji standardowej i jeszcze nie jest dostępna dla urządzeń mobilnych. Wiadomo, że projekt będzie w najbliższych miesiącach dopracowywany. Wszyscy, którzy chcą pomóc w jego rozwoju, mogą zrobić to poprzez stronę deweloperów.

Postanowiliśmy przeprowadzić szybki test nowej wersji silnika wyszukiwarki i sprawdzić, w jakim kierunku zmierza Google.

Szybkość i zasięg

Test szybkości Caffeine postanowiliśmy przeprowadzić na pięciu hasłach o zróżnicowanym poziomie trudności i z różnych dziedzin. Były to kolejno słowa: kot (bardzo popularne), doda (popularne), torrent (popularne), pc world (średnio popularne) oraz dezoksyrybonukleina (absolutnie niszowe).

Wyniki dla wyszukiwania PL ( Zasięg/Szybkość )
Google.pl / Caffeine
kot: 5,800,000 w 0,11 sek. // 6,410,000 w 0.07 sek.
doda: 3,120,000 w 0,22 sek. // 4,210,000 w 0.09 sek.
torrent: 2,340,000 w 0,09 sek. // 2,710,000 w 0.07 sek.
Pc world: 1,630,000 w 0,08 sek. // 1,770,000 w 0.07 sek.
Dezoksyrybonukleina: 51. w 0,25 sek. // 524 w 0.10 sek.

Widać, że nowy silnik Google jest faktycznie szybszy i prezentuje więcej wyników wyszukiwania od poprzednika. Warto dodać, że sprawdzając wiele innych wyrazów bardzo często zdarzało się, że Google Caffeine notowało po pierwszym kliknięciu nieco gorsze wyniki od starszej wersji. Po kolejnych kliknięciach silnik wyszukiwał jednak te same wyrazy znacznie szybciej.

Szukamy osób

Wydaje się, ze Google Caffeine będzie dostarczało nam jeszcze więcej informacji o osobach. Po wpisaniu hasła "Łukasz Bigo" w google.pl otrzymaliśmy - http://www.google.pl/search?hl=pl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3apl%3aofficial&q=%c5%81ukasz+bigo&btng=szukaj&lr=lang_pl na pierwszej i najważniejszej stronie wyników wyszukiwania wyniki z serwisów Twitter, Blip, GoldenLine i Facebook. Sandbox wyświetlił natomiast linki - http://www2.sandbox.google.com/search?hl=pl&q=%c5%81ukasz+bigo&btng=szukaj&lr=lang_pl do profilów na Twitterze, Facebooku, Blipie i Naszej-klasie. Największą różnicę widać natomiast w liczbie wyświetlonych wyników - 47,10. w starej wersji w stosunku do 110 tysięcy w Google Caffeine.

Ciekawostką jest fakt, że sandbox nie wyświetla na głównej stronie obrazków. Materiały wideo zostały natomiast przesunięte na górę strony. Nie wiadomo czy są to zmiany wprowadzone do wyszukiwarki na stałe.

Spam i viagra

Relacje pomiędzy Google Caffeine a spamem tymczasowo ograniczyliśmy do sprawdzenia hasła "viagra" w wynikach wyszukiwania obu wersji silnika. Dlaczego lek na impotencję? Z badań Panda Security, Symanteca i wielu innych firm zajmujących się bezpieczeństwem w Sieci wynika rokrocznie, że hasła związane z lekami i seksem są najczęściej występującymi w wiadomościach spamowych. Viagra wydaje się być idealnym hasłem do testu.

W pierwotnym google po wpisaniu hasła "viagra" i wyszukiwaniu w zasobach Internetu użytkownik trafi na 8 sklepów oferujących lek w sprzedaży, link do Wikipedii oraz dwa materiały wideo na dole strony. Sandbox prezentuje ciekawsze wyniki: mamy tutaj tylko 7 linków prowadzących bezpośrednio do stron sprzedających medykament. Oprócz tego Caffeine wyświetla link do Wikipedii, oficjalnej strony viagra.com oraz artykułu na temat leku w serwisie o narkotykach (drugs.com). Materiały wideo, choć te same co w pierwotnej wersji, umieszczone są na górze strony z wynikami wyszukiwania.

Wyniki dotyczą wyszukiwania przez google.pl. W google.com Sandbox nie daje zbyt wielkiej ochrony przed setkami reklam sklepów, które dominują w wynikach wyszukiwania.

Co ciekawe, po wpisaniu hasła "apteka" czy "bank", nowy silnik Google wyświetla mniej wyników od poprzedniego. Seth H. Weintraub z amerykańskiego magazynu Computerworld sugeruje, że może być to efekt zastosowania lepszych filtrów odrzucających fałszywe strony internetowe.

SEO do kosza?

Wiele wskazuje na to, że wprowadzenie nowego silnika Google spowoduje spore poruszenie wśród specjalistów od pozycjonowania i marketingu w wyszukiwarkach. Już teraz wielu użytkowników zauważa, że sandbox zmienia pozycję witryn czy blogów.

Prosty przykład otrzymujemy po wpisaniu w google.pl oraz do sandboksa hasła "bank". W wynikach wyszukiwania widać bardzo poważne zmiany w pozycjonowaniu stron przez oba silniki, np. strona Alior Bank (aliorbank.pl) spada z trzeciej pozycji w Google na trzecią stronę wyników.

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.