Testują go na ludziach. Medyczny chatbot już "leczy"

Testują go na ludziach. Medyczny chatbot już "leczy"09.07.2023 10:29
Logo modelu językowego PaLM 2
Źródło zdjęć: © Google

Google testuje już w szpitalach swoje narzędzie AI Med-PaLM 2. Według The Wall Street Journal chatbot już od kwietnia jest używany między innymi w szpitalu badawczym Mayo Clinic.

PaLM 2 to model językowy Google, na którym opierają się takie produkty firmy, jak na przykład Google Bard. Na konferencji Google I/O, która miała miejsce w maju firma zaprezentowała Med-PaLM 2, czyli narzędzie zaprojektowane do odpowiadania na pytania dotyczące zagadnień medycznych. Teraz dowiadujemy się, jakie są rezultaty testów tej technologii w rzeczywistych szpitalach. Próby te trwają już od kwietnia tego roku. Google twierdzi, że jego medyczny model AI będzie szczególnie pomocny w krajach o "bardziej ograniczonym dostępie do lekarzy".

Jak sobie radzi medyczny chatbot?

Med-PaLM 2 został przeszkolony na podstawie wyselekcjonowanego zestawu demonstracji ekspertów medycznych, dzięki którym posiada bardziej ukierunkowaną i rozleglejszą wiedzę na tematy zdrowia niż uogólnione chatboty, takie jak Bard, BingChatGPT. Według przeprowadzonych na nim badań ma on jednak problem z precyzją i dokładnością, jaką przejawiają inne modele językowe. Testujący go lekarze zwrócili uwagę na to, że w porównaniu z odpowiedziami na pytania, które dawali ludzcy medycy, sztuczna inteligencja dawała mniej ścisłe odpowiedzi, wtrącając do nich często nieistotne informacje.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pomimo tych niedogodności, model językowy radził sobie tak samo dobrze jak prawdziwy lekarz w takich obszarach jak wykazywanie dowodów rozumowania, odpowiedzi poparte konsensusem oraz wykluczanie nieprawidłowych wniosków. Starszy dyrektor Google ds. badań, Greg Corrado zaznacza, że Med-PaLM 2 jest wciąż na bardzo wczesnym etapie i wierzy, że dla AI znajdzie się odpowiednie miejsce w przemyśle opieki zdrowotnej.

Dalsze testy AI

W toku dalszych prac Google ma nadzieję, że dzięki Med-PaLM 2 wkład sztucznej inteligencji w ochronę zdrowia zwiększy się 10-krotnie. Dostęp wielkiej korporacji do danych medycznych obywateli, może budzić niepokój, jednak według informacji WSJ informacje o pacjentach zostaną zaszyfrowane i Google nie będzie miało do nich dostępu, a klienci biorący udział w testach będą mieć pełną kontrolę nad swoimi danymi.

Mateusz Tomiczek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.