TEST: Becker Ready 70 LMU. Nawigator XXL

TEST: Becker Ready 70 LMU. Nawigator XXL25.02.2015 11:50
Źródło zdjęć: © Connected Life Magazine

Niemcy twierdzą, że rozmiar ma znaczenie. Sprawdzamy zatem największy samochodowy nawigator marki Becker.

Duży, 7-calowy ekran przyczepiony do przedniej szyby? Trudno to sobie wyobrazić, szczególnie, że zwykle przekątną 7 cali kojarzy się z tabletem –. w przypadku samochodu: niedrogim, który ma być gwarancją spokoju podczas podróży z dzieckiem. Z obowiązkowym systemem Android, by można było do woli grać lub korzystać z funkcji odtwarzania bajek. Taka oczywista oczywistość.

Ale 7 cali może mieć również nawigacja. Duża, solidna nawigacja PND. Taka jak testowany Becker Ready 7. LMU. Nawigator z jakże pożądanym pakietem dożywotniej bezpłatnej aktualizacji map. Czy aby na pewno dożywotniej? Z pewnością spokój można mieć na dość długi okres użytkowania: 5 lat lub dłużej. Nawet przedstawiciele Beckera nie potrafią jednoznacznie określić, ile lat potrwa „dożywotnia” usługa. Nie są wyjątkiem. Z podobnym problemem zmaga się także konkurencja.

Jakie auto, taka nawigacja

Czy nawigator z dużym wyświetlaczem nie jest zbyt wielki w przypadku samochodów osobowych? Sprawdziliśmy w kilku autach: Citroenie C1. Seacie Ibiza oraz Toyotach: od Yarisa, przez Corollę po Verso. Im większy pojazd, tym lepsze wrażenia. Od samochodu kompaktowego wzwyż duży wyświetlacz nie przeszkadza. Gdy jest przymocowany w rogu deski rozdzielczej nie przesłania zbytnio widoczności. W trakcie testu okazało się, że rozmiar 7 cali najbardziej docenili właściciele dużych telewizorów. Wystarczy, by w domowym salonie stał model od 55 cali wzwyż, by samochodowy nawigator z matrycą 7” wydawał się naturalnym wyborem. Ciekawe.

Testowana wersja to model, który w żaden sposób nie łączy się ze światem, by lepiej prowadzić do celu. Nie da się pobrać danych z internetu za pośrednictwem telefonu. Nie skorzystamy także z radiowego systemu TMC, by odbierać informacje o korkach. Jedyne, na czym można polegać, to baza historycznych danych o zdarzeniach na drogach. W czasach, gdy z użytku nieoczekiwanie wyłączana jest kluczowa przeprawa mostowa w stolicy, bywa to bolesne. Becker nie wie o tym, że aby pokonać Wisłę, trzeba omijać Most Łazienkowski. Ale na szczęście może wiedzieć: wystarczy dopłacić ok. 1. euro (ok. 80 zł), by kupić licencję na polskie TMC. Coś za coś. Bez licencji na korzystanie z polskiego TMC nawigator Beckera jest nieco tańszy. Wniosek: jak oszczędzamy tak później jeździmy.

Oczywiście, brak informacji o czasowych wyłączeniach z ruchu, wypadkach, remontach i innych zdarzeniach przekłada się na jakość nawigowania. Z Ready 70 LMU nie sposób efektywnie omijać korków. Lepiej zostać na głównym szlaku: trasie, która została pierwotnie wyznaczona. Wprawdzie dość łatwo sprawdzić trasy alternatywne, ale nie ma pewności, czy nie trafi się w jeszcze większy zator.danych Planowanie tras: zabawa dla dociekliwych

Becker sprawnie planuje trasy. Łatwo docenić funkcję wyznaczania tras alternatywnych. Nawigator może obliczyć nawet 4 odmienne plany podróży, ale nie wyznacza ich na siłę. Jeśli brakuje sensownych dróg alternatywnych, wówczas Becker poprzestaje tylko na najbardziej sensownych wariantach: innymi słowy nie skalkuluje alternatywnych tras. Łatwo to docenić szczególnie podczas dłuższych podróży. Becker w przeciwieństwie do konkurencji oszczędza kierowcy takich pomysłów jak podróż z Warszawy do Szczecina przez Niemcy.

Do wyboru jest kilka tras: szybka, krótka, ekonomiczna i łatwa. Zwykle najbardziej podobne do siebie są plany tras szybkiej i łatwej. Priorytetem są wówczas drogi najwyższych kategorii i ograniczenie manewrów do minimum. Z oczywistych względów więcej zmian kierunku jazdy będzie w przypadku trasy krótkiej. Trzeba też wówczas przygotować się na podróżowanie drogami niższych kategorii, które niekoniecznie muszą być uwzględniane zimą podczas odśnieżania. Czasem warto zatem nadrobić, by podróżować wygodniej. W przypadku podróży z Warszawy do Gdańska oznacza to różnicę niemal 9. km pomiędzy trasą szybką a krótką.

Podczas planowania podróży z nawigacją Beckera warto uwzględnić tryb trasy ekonomicznej. To swoisty kompromis pomiędzy opcją „szybką”. a „krótką”. Aplikacja zazwyczaj prowadzi drogami najwyższych kategorii i od czasu do czasu uwzględnia dogodne skróty.

Źródło zdjęć: © (fot. Connected Life Magazine)
Źródło zdjęć: © (fot. Connected Life Magazine)

Niemiecki porządek

W żaden sposób nie można narzekać na wygodę obsługi. Choć menu Beckera nie zmieniło się od dłuższego czasu, to wciąż jest proste i intuicyjne. Innymi słowy: obsługę nawigacji można opanować dość szybko. I później doceniać rozwiązania takie jak szybki dostęp do ustawień nawigacji, menu pomocy, zmiany trybu wyświetlania czy dodawania miejsc pośrednich. Pod tym względem od Beckera mogliby się uczyć inni.

Na plus zaliczyć należy rozwiązania, które są charakterystyczne dla większości nawigacji niemieckiej marki. Świetna jest funkcja Situation Scan, dzięki której nawigacja szybko dostosowuje swoją pracę do zmiany podczas jazdy. Wystarczy zjechać z obranej trasy, by bez zbędnej zwłoki uzyskać informacje o najbliższym parkingu czy stacji paliw. W praktyce oznacza to tyle, że to co w Beckerze pojawia się niemal automatycznie, wymaga u konkurencji dodatkowego „klikania”. w menu. Proste i praktyczne.

Autostrada której nie ma

Becker korzysta z map Here. Tych samych, które znajdziemy w smartfonach z Windows Phone, nawigatorach Garmina i wielu samochodach znanych marek. Na tej samej mapie Europy bazuje także rodzima AutoMapa. Lista firm, które kupują planyod Here jest dość długa. Co to oznacza dla użytkownika Beckera Ready 7. LMU? Całkiem niezłe pokrycie sieci dróg i bazy adresów. Here w ciągu kilku ostatnich lat znacząco nadrobił zaległości, więc trudno narzekać. Niemniej niespodzianki się zdarzają. Mieliśmy niezły ubaw, kiedy nawigator poinformował o wjeżdżaniu na autostradę podczas dojazdu do obwodnicy Siedlec, która jest tylko zwyczajną krajową drogą jednojezdniową. Zapewne o podobne wpadki nietrudno w innych regionach kraju: pretensje trzeba jednak kierować do Here.

Here dostarcza mapy za darmo: tak może oceniać użytkownik nawigacji, gdy aktualizuje niemiecki nawigator. Bezpłatne aktualizacje trudno przecenić. Podobnie jak rozwiązanie w postaci narzędzia do odświeżania map. Wystarczy zainstalować odpowiednie oprogramowanie na domowym komputerze, by w prosty sposób pobierać najnowsze dostępne mapy. Nawet laik nie powinien mieć problemów, gdy tylko zapozna się z instrukcją.

Brać czy nie brać? Oto jest pytanie

Zwykła, prosta nawigacja, której najbardziej charakterystycznym rozwiązaniem jest duży 7-calowy wyświetlacz. Tak jednym zdaniem można podsumować Beckera Ready 7. LMU. Oczywiście wyświetlacz ma największy wpływ na cenę: 999 zł. Niemało, szczególnie gdy porównać cenę sprzętu z nowoczesnymi tabletami. Niemniej trudno nie docenić dożywotniej aktualizacji map. Wraz z wygodną obsługą i dobrą jakością wykonania należy ona do największych atutów modelu Ready 70 LMU. Niemniej, kto ma samochód z niewielką przednią szybą, powinien rozejrzeć się za czymś mniejszym niż 7 cali.

Zalety
Wygodna obsługa
Dobra jakość wykonania nawigatora
Planowanie tras alternatywnych
Możliwość porównania przebiegu tras
Funkcja Situation Scan
Duży wybór opcji planowania tras
Inteligentna klawiatura ułatwiająca wpisywanie adresów
Wygodne wyszukiwanie miejsc POI w pobliżu
Czytelny widok przebiegu trasy
Dobra jakość wyświetlania: matryca czytelna nawet przy silnym słońcu
Informacje o najważniejszych miejscach POI wyświetlanie na mapie
Dobra reakcja ekranu na dotyk
Gniazdo zasilania jak w nowoczesnych smartfonach: mini USB

Wady
Brak aktywnego uchwytu, by nie trzeba było każdorazowo sięgać po kabel zasilania
Przeciętna jakość elementów uchwytu do szyby
Brak polskiego TMC, co wpływa na efektywność omijania utrudnień
Błędy na mapach Here w kategoryzacji niektórych odcinków dróg
Niezbyt wygodne zdejmowanie i nakładanie nawigacji na uchwyt

Polecamy na stronach Connected Life Magazine: Laserowe skanowanie domu

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.