Ten problem mają wszystkie smartfony z Androidem. Zagrożone są dane użytkowników

Ten problem mają wszystkie smartfony z Androidem. Zagrożone są dane użytkowników27.05.2015 12:25
Źródło zdjęć: © TechStage / CC

Badanie, przeprowadzone przez zespół Uniwersytetu Cambridge, wykazało istnienie poważnej luki w zabezpieczeniach systemu Android. Pozwala ona na odzyskanie skasowanych z telefonu danych nawet po przywróceniu go do ustawień fabrycznych. To problem, na który muszą uważać wszyscy, którzy planują sprzedać swojego smartfona.

Problem związany jest bezpośrednio ze sposobem, w jaki działa pamięć flash stosowana w telefonach. Dyski tego typu cechuje ograniczona liczba pojedynczych odczytów i zapisów danych – po jej wyczerpaniu stają się bezużyteczne. Dlatego też projektowane są tak, by jak najbardziej efektywnie wykorzystywać dostępną przestrzeń i nie zapisywać ani nie odczytywać niczego, jeżeli nie jest to naprawdę konieczne. Prowadzi to jednak do tego, że usuwanie – nawet w przypadku wybrania opcji kompletnego wyczyszczenia telefonu – nie jest tak naprawdę usuwaniem.

Zamiast tego dane jedynie oznaczane są jako usunięte, tak, że przy następnej próbie zapisu coś może zająć ich miejsce – nie są jednak fizycznie kasowane z pamięci. Używając odpowiedniego oprogramowania można je jeszcze odzyskać.

I właśnie taką próbę postanowili przeprowadzić naukowcy z Uniwersytetu Cambridge. Kupili oni 26 używanych telefonów, sami dla pewności przywrócili je jeszcze do ustawień fabrycznych i przeprowadzili proces odzyskiwania danych.

Jak podają w swojej pracy, ze wszystkich badanych urządzeń udało się odzyskać przynajmniej część skasowanych wiadomości. Z 80 proc. skutecznie wyciągnięto stare wiadomości e-mail, chociaż w tym przypadku udawało się to jedynie z kilkoma na urządzenie. Takie informacje mogłyby posłużyć włamywaczowi do zdobycia danych, umożliwiających później np. szantażowanie właściciela – podkreślają badacze. Jednak to nie one są w tym przypadku najbardziej problematyczne.

Naukowcom udało się bowiem również w aż 80 proc. przypadków odzyskać tzw. tokeny logowania. Najprościej mówiąc są to przechowywane w telefonie dane dostępowe, dzięki którym nie musimy każdorazowo podawać hasła do konta Google, poczty, Facebooka i innych aplikacji, z których korzystamy. Odzyskanie tych danych z telefonu umożliwiłoby już włamywaczowi na uzyskanie pełnego dostępu do tych kont bez znajomości samego hasła. W ten sposób mogliby już zdobyć bardzo wiele potencjalnie niebezpiecznych danych dotyczących zarówno tożsamości właściciela jak i np. jego karty płatniczej, jeżeli ma ją powiązaną z kontem Google.

Czy sprzedając telefon można się przed taką ewentualnością uchronić? Tak – odpowiedzią jest zaszyfrowanie zapisanych na dysku danych. Można to zrobić w ustawieniach telefonu (Ustawienia -> Bezpieczeństwo -> Zaszyfruj telefon). Pamięć telefonu zabezpieczona w ten sposób będzie dużo trudniejsza do odczytania przez niepowołaną osobę. Po wybraniu tej opcji i przywróceniu telefonu do ustawień fabrycznych nie będzie on już tak łatwym celem dla włamywacza. Wprawdzie złamanie szyfrowania jest teoretycznie możliwe, ale w większości wypadków zbyt pracochłonne i wymagające czasowo.

Problem obecny jest zarówno na starszych jak i na nowszych edycjach Androida – testowano telefony z wersjami od 2.3.x do 4.3. Nie jest on bowiem związany bezpośrednio z systemem operacyjnym, a ze sprzętem, na którym jest zainstalowany. Dyski flashowe działają w taki sposób i jedynym rozwiązaniem byłoby tu obowiązkowe szyfrowanie wszystkich danych na bieżąco. Taka metoda stosowana jest od 2009 roku w telefonach Apple'a, które mają wbudowany dodatkowy koprocesor, zajmujący się jedynie bezpieczeństwem. W przypadku Androida problemem jest jednak to, że dodatkowa moc obliczeniowa potrzebna na nieustanne szyfrowanie danych jest niedostępna na wszystkich urządzeniach, szczególnie tych tańszych. Dlatego też Google cały czas wstrzymuje się z wprowadzeniem tej funkcji jako ustawienia domyślnego.

Początkowo obowiązkowe szyfrowanie danych miało być wprowadzone w najnowszej wersji Androida – Lollipop – ale technologiczny gigant ostatecznie wycofał się z tej obietnicy. Powodem były właśnie problemy z wydajnością telefonów. Do czasu jej wprowadzenia pozostaje więc własnoręczne szyfrowanie danych, jeżeli tylko planujemy odsprzedanie telefonu.

_ DG _

Zobacz także: To będzie ekstremalny sport przyszłości

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.