Telewizory 3D - hit czy kit?

Telewizory 3D - hit czy kit?04.10.2013 08:42
Źródło zdjęć: © David Berkowitz / flickr.com / CC

Nowa jakość kina i przyszłość multimedialnej rozrywki - tak mówiono o 3D jeszcze kilka lat temu. Teraz 3D spowszedniało. Czy tak już zostanie na zawsze?

  1. w kinie pojawiało się i znikało już wielokrotnie. Za każdym kolejnym razem zwiastowano, że to właśnie ten moment, kiedy trójwymiar zostanie na stałe. Później nadchodziło znudzenie nowinką i następował okres kilkunastu lat stagnacji. Następnie ktoś wymyślał „nową” technologię i zabawa zaczynała się od początku.

Obecnie 3. w kinach ma się znakomicie, ale prawdziwy szał minął. Wydawcy nadal zarabiają na nim krocie, ale coraz częściej oferują też wersje 2D filmów, które jeszcze trzy lata temu zapewne puszczaliby tylko w trzech wymiarach. Moment zachłyśnięcia się kinem 3D minął. Aktualnie takie rozwiązanie ma jeszcze sens w filmach animowanych. Po części wynika to z proponowania widzom bardzo słabego trójwymiaru, przygotowanego w post produkcji dla filmów nie kręconych z myślą o tej technologii - powiedział mi Tomasz Koć, Dyrektor działu Dystrybucji Kinowej Monolith Films.

Z drugiej strony polskie sieci kin informują, że popularność 3. nie maleje. Dla przykładu w Heliosie bilety na seanse tego typu stanowią ponad 36 proc. całości sprzedaży. W przypadku domowych rozwiązań sytuacja jest ciekawsza, bo po raz pierwszy zachodzi na taką skalę. Nigdy wcześniej widz nie mógł z taką łatwością zaaplikować sobie trójwymiarowej rozrywki w kinowej jakości, bez ruszania się z kanapy. Początki były trudne. W roku 2006 wybór filmów na Blu-ray 3D był, delikatnie mówiąc, ograniczony. Trwała również wojna formatów z HD DVD, która nie pomagała w popularyzacji standardu.

Mimo wszelkim przeciwnościom, 3. się jednak przyjęło. Czy na stałe? Jak na ironię problem 3D w kinie domowym polega na tym, że ta nowinka bardzo szybko stała się standardem. Producenci telewizorów potrzebowali zaledwie kilku lat, by od silnej promocji i szybkiego rozwoju, dojść do momentu, w którym prawie każdy nowy odbiornik jest 3D. Potaniały również odtwarzacze Blu-ray 3D i tylko filmy w tym formacie nadal kosztują w Polsce krocie.

Ten przemysł nie lubi jednak stagnacji. Ciągle trzeba mieć coś nowego, ciągle promować lepsze rozwiązania. Zanim technologia autostereoskopowa nie pozwoli na wprowadzenie dobrych i tanich telewizorów 3. nie wymagających używania okularów, to na tym polu niewiele się już da zrobić. Producenci zrozumieli to mniej więcej dwa lata temu. Na targach nie promowali tak silnie 3D, w komunikatach prasowych nie podkreślali już nowości z tego działu. Tylko LG nadal stawiało na trzeci wymiar, popularyzując swoje rozwiązanie z okularami pasywnymi. O 3D nadal się mówi, to oczywiste, ale jest to już funkcja tak powszechna, że powoli traktowana jak coś oczywistego.

Zwykły odbiorca powinien się z tego cieszyć. Wokół trzech wymiarów nie wybucha już tak wiele fajerwerków, ale wreszcie doszliśmy do momentu, w którym wybór sprzętu 3. nie wiąże się z dużo większym wydatkiem. Producenci nadal podkreślają, że szukając nowego telewizora zwracamy uwagę na to, by obsługiwał on dodatkowy wymiar. Sęk w tym, że lada dzień innego odbiornika możemy po prostu nie znaleźć.

Źródło: Skąpiec.pl (Raport Specjalny - Telewizory), SW, WP.PL

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.