Telewizja Polska ruszyła z platofrmą cyfrową

Telewizja Polska ruszyła z platofrmą cyfrową15.09.2009 16:19

15 września 2009 r. Telewizja Polska uruchomiła pierwszą, bezpłatną część cyfrowej platformy i rozpoczęła realizację zaleceń wynikających z projektu Strategii Cyfryzacji kraju, opracowanego przez Międzyresortowy Zespół ds. Telewizji i Radiofonii Cyfrowej. Jednocześnie Zarząd TVP S.A. skierował do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wniosek koncesyjny potrzebny do rozprowadzania pełnego pakietu programów.

Powstanie platformy cyfrowej leży w interesie polskiego Widza, który po jej uruchomieniu otrzyma bezpłatny dostęp do najwyższej jakości obrazu i dźwięku. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu najnowszej cyfrowej technologii w odbiorze kanałów Telewizji Polskiej oraz innych wybranych kanałów, nawigowanych przez nowoczesne i funkcjonalne dla widza EPG (Electronic Program Guide).

- Widzowie oczekują od nadawcy publicznego przede wszystkim oferty bezpłatnej, a w dalszej kolejności oferty płatnej. Dlatego nasz projekt jest skierowany do osób, którym na początek wystarczy ok. 2. bezpłatnych kanałów i drugie tyle niskopłatnych. Nie jesteśmy oczywistą konkurencją dla platform komercyjnych. W każdym razie nie będziemy rywalizować o widza, który chce mieć 100-200 programów i jest gotów płacić za to miesięcznie 150 złotych – mówi Piotr Farfał, p.o. Prezes Zarządu TVP.

Źródło zdjęć: © (fot. TVP)
Źródło zdjęć: © (fot. TVP)

Telewizja Polska od kilku lat pracuje nad stworzeniem własnej platformy cyfrowej. Jednakże dopiero kilka miesięcy temu, w oparciu o doświadczenia brytyjskiej BBC i jej platformy FreeView, opracowano model biznesowy platformy, który pozwali TVP w pełni realizować misję wspomagania cyfryzacji Polski.

Telewizja Polska, jako nadawca publiczny, musi zbudować własny, niezależny, nowoczesny system cyfrowej dystrybucji satelitarnej. Cyfrowe nadawanie naziemne (DVB-T) w przyszłości nie zapewni bowiem dostępności sygnału cyfrowego dla wszystkich obywateli, a do tego publiczny nadawca jest zobligowany Ustawą o radiofonii i telewizji.

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom model programowy platformy TVP S.A. zakłada stworzenie platformy satelitarnej składającej się z trzech segmentów:

- platformy całkowicie bezpłatnej oferującej klientom dostęp do podstawowych i najpopularniejszych obecnie programów telewizyjnych TVP1. TVP2, TVP Info, TVP Sport, TVP HD, TVP Kultura, TVP Historia, TV Polonia oraz polskich kanałów typu free to air, wynajmujących od TVP miejsce na transponderach satelitarnych: TV Puls, TV Trwam,

- dostęp do kanałów Polsat, Polsat2. TVN, TVN7, który będzie możliwy po wniesieniu jednorazowej opłaty pokrywającej koszt karty abonenckiej,

- platformy płatnej bazującej na modelu à. la carte, który w szerokim zakresie nie występuje na polskim rynku. Model ten zakłada możliwość opłacania przez klienta oglądania pojedynczych kanałów, a nie ich pakietów, bez wiązania się długotrwałą umową. Kompletna platforma cyfrowa TVP pojawi się na rynku po uzupełnieniu do końca roku kolejnych jej segmentów.

- Sygnał w platformie cyfrowej TVP będzie kodowany w MPEG4. standardzie, który będzie taki sam jak standard przyszłej cyfrowej telewizji naziemnej. Oznacza to, że za pośrednictwem hybrydowych systemów odbiorczych (TV, STB) będzie można odbierać zarówno cyfrowy sygnał satelitarny naszej platformy, jak i cyfrowy sygnał naziemny (dzisiaj nadawany testowo sygnał dla multipleksu pierwszego), który do 2013 całkowicie zastąpi obecne nadawanie analogowe - mówi Wiesław Łodzikowski, przewodniczący zespołu projektowego, Dyrektor Biura Technologii, Inwestycji i Zakupów TVP S.A.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w sierpniu 200. r. przez TNS OBOP dla TVP, dla widza i użytkownika platformy cyfrowej, przy wyborze operatora liczy się przede wszystkim cena oraz proponowana liczba kanałów i atrakcyjność oferty - w tym HD. Telewizja Polska właśnie to gwarantuje.

Do odbioru kanałów, widz korzystający z platformy TVP, potrzebuje jedynie dekodera i anteny, za które zapłaci tylko raz, i który pozostanie jego własnością. W zamian uzyska bezpłatny bądź niskopłatny dostęp do cyfrowej jakości programów, w tym nadawanych w najlepszej rozdzielczości, czyli HD.

_ (inf. pras.) _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.