Telefony komórkowe za granicą - lepiej to wiedzieć!

Telefony komórkowe za granicą - lepiej to wiedzieć!03.07.2012 11:07
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

O czym warto pamiętać przed wyjazdem na wakacje? Jeżeli wybierasz się w zagraniczną podróż i chcesz pozostać w kontakcie z bliskimi - sprawdź czy masz włączoną usługę roamingu w telefonie.

Roaming to mechanizm w sieciach komórkowych umożliwiający korzystanie z usług obcych sieci i jej punktów dostępowych, gdy abonent znajduje się poza zasięgiem sieci operatora lub dostawcy internetu, z którym podpisał umowę.

Dzięki aktywowaniu usługi roamingu będziesz mógł korzystać z telefonu za granicą. Jak to zrobić? To bardzo proste. Skontaktuj się ze swoim operatorem (telefonicznie lub osobiście w Punkcie Obsługi Klienta) i zapytaj czy na Twoim numerze jest aktywna usługa roamingu. Jeżeli nie, a chcesz korzystać z telefonu za granicą, podczas rozmowy z konsultantem złóż dyspozycję włączenia (aktywacji) usługi roamingu. Samo włączenie usługi jest bezpłatne, ale już korzystanie z telefonu za granicą wiąże się oczywiście z opłatami.

Ceny opłat w roamingu, transport, nocleg, wizy, waluty, ubezpieczenie - to tylko część spraw, od których zależy powodzenie naszych wakacyjnych planów. O czym warto pamiętać przygotowując się do urlopu, jakie mamy prawa i gdzie uzyskać pomoc w razie trudności? Pamiętaj, aby przed wyjazdem zapisać numery telefonów w pamięci swojego aparatu wraz z międzynarodowym numerem kierunkowym np. kierunek do Polski +48. kierunek do Niemiec + 49, lub przed wykręceniem danego numeru, wstaw numer kierunkowy kraju, do którego dzwonisz np. dzwoniąc do abonenta niemieckiego operatora wybierasz numer: +49 7xx-xxx-xxx. Nie zapomnij zabrać ze sobą ładowarki do telefonu. Jeżeli wybierasz się do kraju, w którym jest inne napięcie np. w USA napięcie w gniazdach zasilających wynosi 110 V, a w Polsce wynosi 230 V, warto zaopatrzyć się w takim przypadku w ładowarkę z „przejściówką", która umożliwi ci podłączenie do gniazda.

Zasady naliczania opłat za korzystanie z telefonów za granicą

Opłaty za rozmowy (połączenia), sms-y za granicą w Unii Europejskiej - eurotaryfa.

Od 1 lipca 201. r. maksymalne opłaty za rozmowy wykonywane i odbierane, w tym za sms-y wysyłane na terenie krajów Unii Europejskiej, w ramach EUROTARYFY, kształtują się następująco:

- połączenia wychodzące (za min połączenia) - 1,48 PLN z VAT,
- połączenia przychodzące (za min połączenia) - 0,41 PLN z VAT,
- SMS wysłany - 0,4. PLN z VAT.

Opłata za transmisję danych za granicą w Unii Europejskiej - eurotaryfa, wynosi:

- transmisja danych (MB) - 3,5. PLN z VAT

Jeżeli korzystasz ze smartfona, tabletu lub z internetu w telefonie - pamiętaj, że korzystanie z sieci za granicą jest droższe niż w kraju. Za granicą nie działają również pakiety na internet, z których standardowo korzystasz w kraju. Jeżeli zamierzasz korzystać z internetu w trakcie pobytu za granicą - pamiętaj, że operatorzy, umożliwiają zakup dodatkowych pakietów roamingowych na internet, które uchronią cię przed wysokimi kosztami rachunku.

Wyjeżdżając za granicę upewnijmy się, że wykupiliśmy usługę, dzięki której zapłacimy mniej za połączenia z internetem i że została ona aktywowana przez naszego operatora. Możemy też wyłączyć w urządzeniu opcję połączenia z usługami przesyłu danych podczas roamingu.

Informacja o wysokości opłat za transmisję danych jest szczególnie ważna dla użytkowników korzystających w telefonie z dostępu do internetu, użytkowników tabletów i smartfonów, które do prawidłowego działania wymagają często pobierania aktualizacji np. oprogramowania, co w połączeniu z opłatami w roamingu, może przełożyć się na bardzo wysoki rachunek.

Przypominamy, że operatorzy zobowiązani są do udzielania abonentowi informacji o fakcie korzystania w danej chwili z usługi transmisji danych w roamingu oraz o koszcie takiej usługi. Dodatkowo operatorzy zobowiązani są oferować użytkownikom limity cenowe dla transmisji danych, tzw. „cut-off limits".

Klientów, którzy nie ustalą swojego własnego limitu, chroni automatycznie wprowadzony miesięczny limit opłat wynoszący 5. euro bez VAT, po przekroczeniu którego operatorzy odetną im dostęp do Internetu. Klient, jeśli będzie chciał, może zwrócić się do operatora o ustalenie innego limitu. Jeśli po przekroczeniu limitu operator nie zablokuje transmisji danych i naliczy dodatkowe opłaty, możemy wystąpić o ich anulowanie.

Nowa przepisy roamingowe obowiązujące od 1 lipca 201. r. rozszerzają również obowiązki informacyjne operatorów względem abonentów. Do tej pory operatorzy musieli informować abonentów o cenach usług, gdy przebywali oni na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Teraz obowiązek ten został rozszerzony i dotyczy również państw spoza UE. W związku z tym, wyjeżdżając gdziekolwiek za granicę, będziemy powiadamiani przez swojego operatora o cenie poszczególnych usług.

Pamiętaj!

Eurataryfa działa wyłącznie w ramach Unii Europejskiej. Jeżeli wybierasz się na urlop do któregoś z krajów z poza Unii Europejskiej - zapoznaj się uważnie z cennikiem opłat za połączenia międzynarodowe i w roamingu, w szczególności ze stawkami, jakie będą obowiązywać cię w kraju, w którym będziesz przebywać i wybierz najkorzystniejszą dla siebie taryfę. Szczegółowe informacje w tym zakresie uzyskasz kontaktując się ze swoim operatorem.

Pamiętajmy również o tym, iż w przypadku podróży samolotem, telefony komórkowe powinny być wyłączone, o czym zapewne przypomni personel pokładowy statku powietrznego przed startem.

źródło: UKE

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.