Szwajcarski hyperloop. Zamiast próżni – podziemne tunele dla robotów

Szwajcarski hyperloop. Zamiast próżni – podziemne tunele dla robotów03.10.2017 04:26
Źródło zdjęć: © Cargosousterrain.ch

Gdy Elon Musk rozpala wyobraźnię wizją transportowych rewolucji, Szwajcarzy bez rozgłosu wprowadzają je u siebie. Już niebawem szwajcarski transport obsłużą autonomiczne wagoniki. Będą podróżowały pod ziemią.

Przestrzeń to – obok czasu – jeden z najcenniejszych zasobów. Gdy mamy jej niewiele, szkoda marnować cenne miejsce na coś tak banalnego, jak transport, a Szwajcarzy mają pomysł, jak poradzić sobie z tym zagadnieniem. Niedawno przedstawili pomysł na pozór szalony – chcą wyeliminować w swoim kraju znaczną część kołowego transportu.

Szwajcarska recepta na zapychające drogi TIR-y jest wyjątkowo interesująca – samochody mają zostać zastąpione automatycznymi wagonikami, które nie dość, że nie będą wymagały kierowców, to na dodatek mają poruszać się pod ziemią.

Co się dzieje z naszymi danymi, które udostępniamy na Facebooku?

Projekt o nazwie Cargo Sous Terrain to zaplanowany na kilkadziesiąt lat proces zmian w szwajcarskim transporcie, który zyskał już pierwszych inwestorów w postaci miejscowych sieci handlowych i firm ubezpieczeniowych. Zgodnie z jego założeniami, główne miasta w Szwajcarii mają zostać połączone siecią wydrążonych około 50 metrów po powierzchnią tuneli, którymi mają poruszać się autonomiczne pojazdy transportowe.

W każdym z tuneli mają znaleźć się 3 tory – po jednym do transportu w każdą stronę, w pośrodku tor serwisowy. Będą nimi jeździć autonomiczne wagoniki, zdolne do transportowania standardowych palet i kontenerów. Prędkość wagoników ma być niewielka – wyniesie zaledwie 30 km/h, jednak dzięki pełnej automatyzacji za- i wyładunku, a także nieprzerwanemu, płynnemu ruchowi przez 24 godziny na dobę, towary mają docierać do miejsc przeznaczenia szybciej, niż dotychczas,

Sieć tuneli ma zostać wydrążona do 2045 roku i będzie liczyć około 450 kilometrów, co będzie wymagało wyłożenia około 33 mld franków (29 mld euro). Pomysłodawcy zakładają, że po zakończeniu inwestycji pod ziemię przeniesie się około 40 proc. szwajcarskiego transportu. Pierwszy, 70-kilometrowy odcinek ma być gotowy do 2030 roku i połączy Zurych oraz Härkingen-Niederbipp.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.