Światowy rynek smartfonów w 2008 roku

Światowy rynek smartfonów w 2008 roku19.03.2009 13:16
Źródło zdjęć: © HTC

W 2008 roku na całym świecie sprzedano łącznie 139,3 mln sztuk smartfonów - to o 13,9% więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu Gartnera. W samym IV kwartale sprzedano ich 38,1 mln sztuk - tu już wzrost jest mniejszy - o 3,7% względem IV kwartału 2007 roku.

Niepodzielnym liderem na rynku smartfonów jest od lat Nokia, fiński gigant stoi jednak w miejscu - w 2008 roku sprzedał o niespełna 0,5 mln więcej smartfonów niż w 2007 roku. Prawie 61 mln sztuk urządzeń to wciąż bardzo dużo, jednak przy wzroście sprzedaży u konkurencji udział Nokii w rynku smartfonów spadł z 49,4% do 43,7%.

Według danych Gartnera, Microsoft nie sprzedał szumnie zapowiadanych ponad 20 mln urządzeń z systemem operacyjnym Windows Mobile. Po piętach depcze mu Apple (co widać szczególnie w IV kwartale), a RIM zdystansował Microsoft do tego stopnia, że powrót mobilnych okienek na drugie miejsce w rankingu wydaje się być nierealny.

Sprzedaż telefonów HTC wzrosła w 2008 roku o 58,5%, podobnie jednak jak Microsoft, koncern pod koniec roku znacznie zwolnił. W całym 2008 roku HTC sprzedał o połowę mniej smartfonów niż Apple, w IV kwartale sprzedaż HTC stanowiła niespełna 40% tego co sprzedał Apple.

W IV kwartale w zestawieniu najpopularniejszych producentów smartfonów pojawił się nowy gracz. Samsung sprzedał prawie tyle samo smartfonów co w tym samym czasie HTC, uzyskując 4,2% udziału w rynku. Za sukcesem producenta kryje się wielka popularność Samsunga Omnia, który w wielu krajach stał się najchętniej wybieranym smartfonem.

Światowa sprzedaż smartfonów w IV kwartale 2008 roku:
| Firma | 4Q08 (mln sztuk) | Udział w 4Q08 | 4Q07 (mln sztuk) | Udział w 4Q07 | Zmiana 4Q07-4Q08 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Nokia | 15,5617 | 40,8% | 18,7033 | 50,9% | -16,8% |
| Research In Motion | 7,4426 | 19,5% | 4,0247 | 10,9% | 84,9% |
| Apple | 4,0794 | 10,7% | 1,9283 | 5,2% | 111,6% |
| HTC | 1,6317 | 4,3% | 1,3611 | 3,7% | 19,9% |
| Samsung | 1,5982 | 4,2% | 0,6715 | 1,8% | 138,0% |
| Inni | 7,8297 | 20,5% | 10,0773 | 27,4% | -22,3% |
| Razem | 38,1433 | 100% | 36,7661 | 100% | 3,7% |

Światowa sprzedaż smartfonów w 2008 roku:
| Firma | 2008 (mln sztuk) | Udział w 2008 | 2007 (mln sztuk) | Udział w 2007 | Zmiana 2007-2008 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Nokia | 60,9205 | 43,7% | 60,4650 | 49,4% | 0,8% |
| Research In Motion | 23,1490 | 16,6% | 11,7677 | 9,6% | 96,7% |
| Apple | 11,4175 | 8,2% | 3,3026 | 2,7% | 245,7% |
| HTC | 5,8954 | 4,2% | 3,7185 | 3,0% | 58,5% |
| Sharp | 5,2342 | 3,8% | 6,8853 | 5,6% | -24,0% |
| Others | 32,6714 | 23,5% | 36,1766 | 29,6% | -9,7% |
| Total | 139,2879 | 100% | 122,3156 | 100% | 13.9% |

Światowa sprzedaż smartfonów w podziale na systemy operacyjne w IV kwartale 2008 roku:
| System | 4Q08 (mln sztuk) | Udział w 4Q08 | 4Q07 (mln sztuk) | Udział w 4Q07 | Zmiana 4Q07-4Q08 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Symbian | 17,9491 | 47,1% | 22,9025 | 62,3% | -21,6% |
| Research In Motion | 7,4426 | 19,5% | 4,0247 | 10,9% | 84,9% |
| MS Windows Mobile | 4,7139 | 12,4% | 4,3744 | 11,9% | 7,8% |
| Mac OS X | 4,0794 | 10,7% | 1,9283 | 5,2% | 111,6% |
| Linux | 3,1949 | 8,4% | 2,6759 | 7,3% | 19,4% |
| Palm OS | 0,3265 | 0,9% | 0,4491 | 1,2% | -27,3% |
| Inne | 0,4369 | 1,1% | 0,4113 | 1,1% | 6,2% |
| Razem | 38,1433 | 100% | 36,7661 | 100% | 3,7% |

Światowa sprzedaż smartfonów w podziale na systemy operacyjne w 2008 roku:
| System | 2008 (mln sztuk) | Udział w 2008 | 2007 (mln sztuk) | Udział w 2007 | Zmiana 2007-2008 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Symbian | 72,9335 | 52,4% | 77,6840 | 63,5% | -6,1% |
| Research In Motion | 23,1490 | 16,6% | 11,7677 | 9,6% | 96,7% |
| MS Windows Mobile | 16,4981 | 11,8% | 14,6980 | 12.0 | 12,2% |
| Mac OS X | 11,4175 | 8,2% | 3,3026 | 2,7% | 245,7% |
| Linux | 11,2629 | 8,1% | 11,7567 | 9,6% | -4,2% |
| Palm OS | 2,5072 | 1,8% | 1,7627 | 1,4% | 42,2% |
| Inne | 1,5197 | 1,1% | 1,3440 | 1,1% | 13,1% |
| Razem | 139,2879 | 100% | 122,3156 | 100% | 13,9% |

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.