Światowe media w dobie zeroemisyjności. Jak wygląda ich strategia?

Światowe media w dobie zeroemisyjności. Jak wygląda ich strategia?05.04.2023 10:46
Światowi liderzy muszą podejmować decyzje prowadzące do dekarbonizacji przemysłu medialnego i filmowego.
Źródło zdjęć: © Pexels

Najwięksi światowi gracze nie pozostają obojętni na katastrofę ekologiczną. W branży medialnej i reklamowej coraz głośniej mówi się o rozwiązaniach mających prowadzić do tak zwanej zerowej emisji oraz pełnej neutralności klimatycznej. Jak wygląda strategia ratowania planety w największych agencjach reklamowych i na hollywoodzkich planach filmowych?

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Zmiany klimatyczne to największy z problemów, przed którymi staje współczesne społeczeństwo. Za katastrofę odpowiedzialny jest nie tylko przemysł ciężki i lotnictwo, ale także cała branża mediów. Światowi liderzy muszą podejmować decyzje prowadzące do dekarbonizacji przemysłu medialnego i filmowego. Jak wyglądają ich strategie?

Grupa dentsu – eko komunikacja cyfrowa

Postawy proekologiczne mają ogromne znaczenie w całej branży mediów. Przykładem dobrych praktyk jest między innymi międzynarodowa grupa dentsu.

Grupa dentsu to japońska spółka akcyjna zajmująca się działaniami z zakresu mediów, kreatywnych technologi oraz public relations. Obecnie jest jednym ze światowych liderów w branży mediowej i działa na 143 rynkach na całym świecie.

W obliczu katastrofy klimatycznej grupa dentsu zdecydowała się na wdrożenie strategii na rzecz ochrony środowiska. Podstawowym założeniem tej strategii jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 46,2 proc. do końca 2030 r. oraz o 90 proc. do końca 2040 r. Spółka zobowiązała się również do zakupu 100 proc. energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, co udało się osiągnąć do końca 2020 r. Grupa dentsu zapowiada także, że zamierza ograniczyć podróże służbowe o 25 proc. na jednego pełnoetatowego pracownika.

Wszystkie te działania są stale monitorowane, a aktywność grupy w zakresie neutralności klimatycznej jest w pełni transparentna.

Zielone Hollywood?

Mimo że wiele znanych i lubianych gwiazd Hollywood wypowiada się na temat ochrony środowiska oraz zachęca do działań na rzecz klimatu, to przemysł filmowy niewiele ma wspólnego z ekologią.

Produkcja wysokobudżetowego filmu hollywoodzkiego wiąże się z emisją około 2840 ton gazów cieplarnianych. Zaliczane są do tego między innymi podróże ekipy filmowej oraz gwiazd, nierzadko prywatnymi samolotami, a także ogromne zużycie energii elektrycznej na planie zdjęciowym. Po to, by pozbyć się takiej ilości dwutlenku węgla, potrzebne jest mnóstwo drzew. Naukowcy wyliczają, że tyle gazów usunąłby las o powierzchni 3700 ha.

Strumieniowanie filmów i seriali również nie pozostaje bez winy. Według badań BFI streaming video online wyemitował w ciągu 2018 r. aż 300 milionów ton CO2. Dla porównania cała Polska wyrzuciła do atmosfery w tym samym roku nieco ponad 320 milionów ton dwutlenku węgla.

Zmiany na lepsze

Pomimo w większości negatywnego wpływu Hollywood na klimat, możemy zauważyć pierwsze zmiany na lepsze. Wskutek pandemii ograniczone zostały podróże związane z produkcją filmową, co zmusiło producentów do poszukiwania nowych rozwiązań. Jednym z nich jest między innymi korzystanie z technologii wirtualnej rzeczywistości (Virtual Reality, VR) oraz rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality, AR). Producenci decydują się także na wykorzystanie ścian LED oraz green screenów.

Zielone zmiany w przemyśle filmowym wspierane są między inny przez organizacje Albert (BAFTA) oraz Producers Guild of America, które opracowują certyfikaty i instrukcje producentów filmowych. Ich celem jest ograniczenie śladu węglowego oraz minimalizacja ilości odpadów na planach zdjęciowych.

Aleksandra Michaliszyn

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.