Su-30 i Su-35 dla Zachodniego Okręgu Wojskowego Rosji

Su-30 i Su-35 dla Zachodniego Okręgu Wojskowego Rosji01.12.2017 13:43
Źródło zdjęć: © Mil.ru

Rosyjskie siły powietrzne sukcesywnie wymieniają statki powietrzne starszych typów na nowe, proces ten choć powolny prowadzi do stopniowego wycofywania maszyn takich jak MiG-29, Su-24 czy Su-27S. Według Rosyjskiego Ministerstwa Obrony do Zachodniego Okręgu Wojskowego trafiło 6 myśliwców Su-35S oraz 3 samoloty wielozadaniowe Su-30SM.

Rosyjskie Ministerstwo nie podaje gdzie dokładnie trafiły samoloty, mowa jest jedynie o tym, że trafiły do Republiki Kareli, Obwodu Leningradzkiego i Obwodu Kurskiego. Wedle informacji tych można jednak z dużym prawdopodobieństwem określić, że chodzi o 6961. Bazę Lotniczą w Biesowcu ok 30 km od Pietrozawodska w Republicze Kareli i 6963. Bazę Lotniczą w Kursk-Chalino w Obwodzie Kurskim. W 2009 roku Rosjanie zrezygnowali ze struktury pułkowej i przeformowali większość z nich w Bazy Lotnicze (Awiabazy), od 2013 trwa jednak proces wycofywania tych zmian.

  1. baza używa obecnie niezmodernizowanych myśliwskich samolotów bojowych Su-27S i szkolno-bojowych Su-27UB. Podlega ona pod 6. Armię Powietrzną i Obrony Powietrznej z siedzibą w Woroneżu, ta zaś podlega pod dowództwo Zachodniego Okręgu Wojskowego z siedzibą w Sankt Petersburgu.
Źródło zdjęć: © Mil.ru
Źródło zdjęć: © Mil.ru

Samoloty Su-35S wyprodukowane przez korporację Suchoj w zakładach KnAAPO z Komsomolska nad Amurem są obecnie kupowane w celu zastąpienia starzejących się maszyn rodziny Su-27 (zarówno modernizowanych jak i niemodernizowanych). Choć konstrukcje dzieli blisko 30 lat Su-35S traktować można, jako potomka w prostej linii samolotów Su-27S. Obok jednomiejscowych myśliwców zakupiono również dwumiejscowe, szkolno-bojowe samoloty Su-30M2 również produkcji zakładów KnAAPO. Nie są to maszyny tak zaawansowane jak jednomiejscowy Su-35S czy samoloty rodziny Su-30 wyprodukowane w Irkucku (nie posiada większego nosa, przednich „skrzydełek” czy wektorowania ciągiem), jednak mają zbliżone wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne pozwalające na szkolenie pilotów Su-35S oraz zmodernizowanych Su-27.

Źródło zdjęć: © Mil.ru
Źródło zdjęć: © Mil.ru

Su-35S jest zdecydowanie najdoskonalszą produkowaną seryjnie wersją myśliwską rodziny pochodnych samolotu Su-27. Względem Su-27S samolot posiada odchudzoną konstrukcję (zwiększono zakres użycia materiałów kompozytowych) i jednocześnie doskonalsze, mocniejsze i wyposażone w wektorowanie ciągu silniki Al-37FU. Ciąg maksymalny z dopalaniem zwiększono z 12 500 kg (122,6 kN) dla silników Al-31F (Su-27S), Al-31FM (Su-27SM/SMK) i Al-31FU (z wektorowaniem ciągu - Su-30MKI) do poziomu 14 500 kg (142,2 kN). Zastosowanie mocniejszych silników wymusiło przeprojektowanie ich gondol, poszerzone zostały wloty ze względu na większe zapotrzebowanie silników na powietrze. Do 34, 5 tony zwiększono za to maksymalną masę startową (28,3 tony dla Su-27S), np. na przedniej goleni podwozia zastosowano podwójny wózek. Samolot posiada najnowocześniejszą rosyjską awionikę w tym radar M035 Irbis z pasywnym skanowaniem elektronicznym oraz nowoczesny system walki radioelektronicznej.

Su-30M2 jest dwumiejscowym samolotem myśliwskim, powstał on na bazie doświadczeń zakładów z Komsomolska nad Amurem przy produkcji na eksport maszyn takich jak Su-30MKK i MK2 dla Chin, Wietnamu, Indonezji, Ugandy i Wenezueli (zgodnie z oznaczeniem jest on odpowiednikiem tego drugiego, ale w wersji dla lotnictwa Rosji). Samolot przeznaczony jest do zadań szkolnych, zwykle kilka sztuk tej maszyny znajduje się na stanie baz lotniczych używających jednomiejscowych samolotów Su-35S lub zmodernizowanych Su-27.

Źródło zdjęć: © Mil.ru
Źródło zdjęć: © Mil.ru
  1. baza, choć znajduje się na terenie Zachodniego Okręgu Wojskowego podlega Strategicznemu Dowództwu Operacyjnemu Obrony Powietrznej z Moskwy, które odpowiada z obronę powietrzną stolicy. Pierwszą partię dwumiejscowych samolotów wielozadaniowych Su-30SM odebrano w bazie w sierpniu tego roku, zastępują one samoloty wielozadaniowe MiG-29SMT używane w bazie od 2009 roku, wcześniej używano samolotów MiG-29 w oryginalnej wersji. Jest to obecnie ostatnia jednostka liniowa w Zachodnim OW i jedna z nielicznych w całym kraju używająca MiG-29.

Su-30SM jest to dwumiejscowy samolot wielozadaniowy, pochodna samolotu Su-27UB produkowana przez korporację Irkut w byłych zakładach IAPO (obecnie IAP) w Irkucku. Samolot dla Wojsk Lotniczych Rosji powstał w oparciu o doświadczenia produkcji samolotów eksportowych takich jak Su-30MKI dla Indii, Su-30MKM dla Malezji i Su-30MKA dla Algierii. Jest to maszyna w pełni wielozadaniowa, wyposażona w wektorowanie ciągu w jednej osi (osie wektorowania dysz na silnikach są od siebie odchylone a wychylenie dysz może odbywać się niezależnie, co daje im pseudo dwuosiową zdolność wektorowania), u nasady skrzydła pasmowego zainstalowane są charakterystyczne generujące dodatkowa siłę nośną skrzydełka (zapobiegają by maszyna nie była ciężka na nos). Samoloty są przystosowane do przenoszenia wszystkich typów nowoczesnego, rosyjskiego uzbrojenia lotniczego. Su-30SM są dostarczane SP Rosji od 2012, MW Rosji od 2014 i SP Kazachstanu od 2015.

Źródło zdjęć: © Mil.ru
Źródło zdjęć: © Mil.ru

Samoloty MiG-29SMT używane w Kursku miały dość ciekawą historię, ponieważ stanowią część partii niewykupionych płatowców, które pozostały w 1994 roku w zakładach RSK MiG. Część z tej partii maszyn trafiła już od 1995 do Malezji, reszta musiała czekać na potencjalnego kupca, którym okazała się Algieria. Pierwsze samoloty odebrano w grudniu 2006, do maja 2007 Algieria odebrała 15 samolotów (z zamówionej partii 28 maszyn jednomiejscowych i 6 dwumiejscowych), po czym wstrzymała płatności i odbiór kolejnych maszyn. Odebrane samoloty zostały zmagazynowane, a w maju 2008 r. Algieria oficjalnie wystąpiła do Rosji przyjęcie dostarczonych samolotów, oraz zamianę zamówionych MiG-29SMT (odebranych i nieodebranych) na Su-30MKA. Obecnie część kurskich MiG-29SMT została przebazowana do Syrii, pojawiają się informacje o tym, że maszyny tego typu mogą zostać przekazane lub sprzedane rządowi syryjskiemu prezydenta Baszszara al-Asada.

Źródło zdjęć: © Mil.ru
Źródło zdjęć: © Mil.ru

MiG-29SMT opiera się na tym samym płatowcu, co oryginalny MiG-29 jednak posiada całkowicie nowy zestaw awioniki z centralnym komputerem misji, trzema kolorowymi wyświetlaczami w kabinie, nowy radar Żuk-ME z anteną szczelinową. Samolot może używać pocisków pow-pow z aktywna głowica radiolokacyjną R-77/RWW-AE jak również wachlarza uzbrojenia powietrze-ziemia i powietrze-morze. Samolot dysponuje większym zasięgiem ze względu na większy zbiornik podkadłubowy (umieszczany między gondolami silników) o pojemności 2000 l zamiast 1500l w starszej wersji, oraz dodatkowy zbiornik koferemny nakładany na kadłub o pojemności 950 l. Podobnie jak późniejsze wersje zwykłych MiG-29 może przenosić do przebazowania 2 zbiorniki podskrzydłowe o pojemności 1150 litrów każdy (zajmują one wewnętrzne węzły podskrzydowe na uzbrojenie).

Autor Paweł K. Malicki

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.