Studenci budują swoją internetową tożsamość

Studenci budują swoją internetową tożsamość16.07.2012 09:29
Źródło zdjęć: © Facebook

Najchętniej udostępniają informacje o edukacji i zainteresowaniach, niechętnie o miejscu pracy i relacjach miłosnych, lubią dostawać wirtualne życzenia urodzinowe – studentka kulturoznawstwa w SWPS sprawdziła co „lajkują”, a czego nie podają młodzi użytkownicy portalu Facebook.

Facebook mówi o tobie więcej, niż myślisz

Małgorzata Kowalewska, studentka V roku kulturoznawstwa w SWPS w Warszawie postanowiła sprawdzić, jakimi szczegółami ze swojego życia dzielą się ludzie w wieku 19-2. lat w wirtualnym świecie Facebooka. Pod naukowym okiem prof. Wiesława Godzica zrealizowała projekt badawczy do pracy magisterskiej pt. „Tożsamość jednostki w kontekście przemian ponowoczesnych na podstawie analizy portalu społecznościowego Facebook”. Przebadała wybrane profile 100 kobiet oraz 100 mężczyzn, koncentrując się na takich elementach jak: informacje podstawowe, praca i edukacja, status związku, zainteresowania (ulubione cytaty, filmy, książki, muzyka) i liczba znajomych. Badaczka korzystała z list znajomych udostępnionych przez innych studentów, aby dotrzeć do większej liczby otwartych profili.

Miejsce pracy i status związku ukrywany

Okazało się, że młodzi użytkownicy najchętniej publikują informacje dotyczące wykształcenia i zainteresowań. Aż 7. proc. badanych uzupełniło rubrykę o uczelni wyższej, a 55 proc. podało dane o wykształceniu średnim. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda z pracą – tylko 34 proc. badanych napisało o swoim doświadczeniu zawodowym. Podobnie ze statusem związku – tylko 44 proc. z nich uzupełniło tę rubrykę.

– _ Dla współczesnej młodzieży internet jest nie tylko podstawowym środkiem komunikacji, ale także autopromocji i kreacji własnego wizerunku. To właśnie na portalach społecznościowych tworzą swoje internetowe tożsamości i często robią to w sposób niemal profesjonalny. Wyniki tych badań pokazują trendy, którymi kierują się przy wyborze publikowanych na swój temat informacji, starannie dobierają to, czym chcą się dzielić _ –. komentuje wyniki badania Michał Pozdał, trener młodzieży ze Strefy Młodzieży SWPS.

Muzyka ważniejsza niż książki

Tworząc swoją tożsamość na Facebooku studenci zaznaczają, co ich interesuje. Z badań wynika, że najchętniej „lajkują”. swoje ulubione zespoły czy wykonawców (średnia „lajkowanych” artystów muzycznych wynosi około 17), rzadziej książki (średnia to 1,5). Wśród najpopularniejszych dziedzin, którymi afiszują się studenci to filmy (2. miejsce) i programy telewizyjne (3. miejsce).

– _ Badania odzwierciedlają drastyczny spadek czytelnictwa wśród młodych ludzi. To przede wszystkim pokolenie obrazu i dźwięku, dlatego najchętniej postują wideoklipy z portalu youtube, czy fragmenty ulubionych programów telewizyjnych i filmów. Dla nich liczy się szybkość przekazu, a przecież książki czyta się tygodniami _ –. komentuje Pozdał.

Liczy się data urodzin

Aż 8. proc. badanych uzupełniło kategorię wieku. Dodatkowo, 73 proc. kobiet i 78 proc. mężczyzn, którzy wypełnili rubrykę w kategorii „wiek”, uzupełniło ją całkowicie i podało dokładny dzień, miesiąc i rok swojego urodzenia. Dzięki wpisaniu daty urodzin znajomi na Facebooku dostają przypomnienie o tym, że trzeba złożyć życzenia.

Michał Pozdał tłumaczy tę prawidłowość tym, że pokolenie młodych nie pamięta czasów inwigilacji i przesłuchań, więc podanie dokładnej daty urodzenia nie stanowi dla nich żadnego problemu. Życzenia urodzinowe nie są generowane automatycznie. Znajomi otrzymują informację o tym wydarzeniu danego dnia, jednak sami podejmują decyzję, jak zareagują. Jeśli składają życzenia to znaczy, że pomyśleli o tej osobie i mieli dobre intencje –. zdaniem Pozdała, to jest najważniejsze dla młodych ludzi.

– _ Podczas prowadzonego przeze mnie wykładu dla rodziców nastolatków jedna z matek przyznała, że dziwi ją euforia córki, która otrzymała ponad kilkaset życzeń urodzinowych na portalu społecznościowym Facebook. Reszta zgromadzonych osób przyznała jej rację, uważając, że to absurdalna radość na tego rodzaju życzenia, bo nie mają nic wspólnego ze szczerymi uczuciami. Ta sytuacja pokazuje ogromną przepaść, która wytworzyła się w ostatnich latach między rodzicami a ich nastoletnimi dziećmi _ –. podsumowuje Michał Pozdał.

Badanie zrealizowano w 201. roku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.