Steve Wozniak: Facebook za bardzo urósł. Potrzebne są regulacje

Steve Wozniak: Facebook za bardzo urósł. Potrzebne są regulacje27.11.2018 21:53
Źródło zdjęć: © WP.PL

Steve Woźniak używał Facebooka przez trzy miesiące. W tym czasie zorientował się, że portal społecznościowy wciąga i uzależnia niczym narkotyk. Teraz uważa, że twór Marka Zuckerberga jest po prostu zbyt potężny i trzeba go ograniczyć. Ma na to całkiem niezły pomysł.

- Złapałem się na tym, że przeglądanie Facebooka odciąga mnie od innych rzeczy – mówił współtwórca sukcesu Apple na spotkaniu w Warszawie ramach akcji 100x100 zorganizowanym przez Polską Fundację Narodową z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości. – Portal zniewalał mnie, bo pochłaniał większość mojego czasu, w którym nie mogłem robić tego, czego chciałem.

Podczas spotkania w Warszawie Steve Wozniak dość często wspominał Facebooka. Zdecydowanie najczęściej ze wszystkich technologicznych firm, oczywiście poza samym Apple. Tylko raz jego wypowiedź była pozytywna.

Wozniak: Facebook, to świetny, ale wypaczony pomysł

- Za Facebookiem, zwłaszcza w jego początkowych latach, stała piękna idea: połączyć ze sobą ludzi – opowiadał "Woz". – Ale po pewnym czasie jego twórcy zorientowali się, że muszą znaleźć sposób na zarabianie na swoim portalu. Wtedy zaczęli wyciągać dane o użytkownikach, umieszczać ich w coraz węższych kategoriach i na tej podstawie sprzedawać reklamy.

- Gdy klikałem "like it" pod czyimś zdjęciem lub postem, to byłem przekonany, że wysyłam swojego lajka do tej właśnie osoby – tłumaczył Wozniak. – Nie wiedziałem, że wysyłam informacje do reklamodawców o swoich upodobaniach.

Steve Wozniak, który uważa, że rządowe regulacje powinny w jak najmniejszym stopniu ograniczać przedsiębiorców, wynalazców i startupowców stwierdził, że w przypadku takich gigantów jak Facebook potrzebne są odgórne ograniczenia. Jego pomysł na to, jak to zrobić ma sporo sensu.

Wozniak: Facebook wymaga regulacji

- Wyobrażam sobie, że rząd w Stanach mógłby narzucić Facebookowi wprowadzenie następującego rozwiązania: każdy użytkownik, jednym przyciskiem, może pobrać cały swój profil, razem z historią rozmów, postów i listą znajomych. Następnie taka paczka może być zaimportowana do innego, konkurencyjnego serwisu, w którym pojawi się od razu cała historia rozmów, cały "wall", interakcje i znajomi. W ten sposób w końcu mogłaby powstać konkurencja dla Facebooka.

Pomysł ten jest niezwykle ciekawy. Obecnie, nawet jeśli ktoś narzeka, że Facebook wie o nim za dużo, to często pozostaje na portalu, bo nie chce tracić kontaktu ze znajomymi. Przez to Facebook nie ma konkurencji, a skoro nie ma konkurencji, to ludzie nie chcą odchodzić i koło się zamyka. Możliwość łatwego przeniesienia całego swojego profilu właśnie razem ze znajomymi mogłaby stworzyć grunt pod powstanie konkurencji dla portalu Zuckerberga. Co ciekawe zalążek takiej funkcjonalności już istnieje na Facebooku. Każdy może pobrać swoją historię aktywności na portalu.

Innym pomysłem Wozniaka jest wprowadzenie płatnej wersji Facebooka, bez reklam i przede wszystkim z wyłączonymi opcjami śledzenia i profilowania użytkowników. Jednak patrząc na wyczyny Facebooka, jego liczne wpadki i powiedzmy delikatnie, niechęć do dzielenia się wewnętrznymi informacjami, to ciężko byłoby zaufać, że nawet płacąc nie będziemy śledzeni.

Na spotkaniu w Warszawie Steve Wozniak podzielił się jeszcze kilkoma ciekawostkami:

- Budując Apple II (komputer, który zapoczątkował sukces Apple) zależało mu na tym, aby można było na nim grać w gry. Steve wierzył, że bez tego nie odniósłby sukcesu.
- Najlepszym i najbardziej przyszłościowym kierunkiem studiów jest dziś robotyka.
- Pierwszy raz pocałował dziewczynę na 3. roku studiów. Była to Polka.
- Gdy był już sławny wrócił na studia, aby je ukończyć. W celu ukrycia swojej tożsamości używał imienia Rocky Raccoon Clark.
- Cały czas jest na liście płac Apple'a. Jest tym samym pracownikiem firmy o najdłuższym stażu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.