Startuje Apple Music. Miała być rewolucja, a jest?

Startuje Apple Music. Miała być rewolucja, a jest?01.07.2015 10:01

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ruszyła usługa muzyczna Apple Music. Apple startuje do walki z serwisami strumieniującymi, za największe pole rywalizacji obierając sobie dobór polecanych utworów i wspomaganie użytkownika w jego muzycznych odkryciach.

Już od pierwszych minut użytkowania aplikacji Apple Music rzuca się w oczy kierunek, w jakim poszli twórcy i projektanci tej usługi. Zgodnie z odwieczną filozofią firmy z Cupertino to ona wie najlepiej, czego nam potrzeba, a nam pozostaje pogodzić się z tym faktem. Aplikacja pomyślana jest dla wyraźnie dla użytkowników, którzy najchętniej nacisną tylko przycisk "play" i zdadzą się na słuchanie tego, co zostanie im puszczone – oczywiście zgodnie z określonym wcześniej gustem, ale jednak.

Tutaj swoją drogą od razu rzuca się w oczy pierwszy problem z aplikacją mobilną – swoje preferencje muzyczne określamy klikając w kółka, zawierające najpierw nazwy gatunków, później zespołów. Jedno kliknięcie w kółko oznacza że dany zespół czy gatunek "lubimy", dwa, że "lubimy bardzo", dłuższe przytrzymanie – że nie chcemy tego słuchać. Kółka w zależności od tego jaką kategorię im nadamy znikają bądź robią się większe, co w pewnym momencie całkowicie uniemożliwia już nawigowanie między nimi. Na iPhone'ie 4S jest to po paru stuknięciach kompletnie bezużyteczne, na większych ekranach nowszych telefonów Apple'a czy iPadach z pewnością sprawdza się lepiej, ale tak czy inaczej to nadmiernie zawiłe rozwiązanie czegoś, co powinno być proste i zajmować użytkownikowi kilkanaście sekund.

Kiedy już przebrniemy przez proces definiowania swojego gustu muzycznego dostajemy możliwość przeglądania nowości oraz uruchamiania playlist powiązanych z konkretnymi gatunkami czy wykonawcami. Tutaj jest już znacznie lepiej – przede wszystkim od razu cieszy różnorodność prezentowanych zespołów, widać, że Apple mocno postawił na dobór artystów, dzięki czemu nie ma się wrażenia, że aplikacja prezentuje nam na okrągło kilkunastu tych samych wykonawców, co jest np. olbrzymim problemem Spotify. Do tego wszystkiego Apple Music pozwala jeszcze na zapoznanie się z nowymi utworami i wykonawcami, polecanymi przez specjalistów z wpływowych czasopism muzycznych, jak chociażby "NME" czy "Rolling Stone". Szukający nowych wrażeń muzycznych powinni być usatysfakcjonowani.

Ogólnie Apple Music wydaje się sprawdzać świetnie, jeżeli chcemy posłuchać czegoś nowego albo po prostu włączyć muzykę i przestać myśleć. Schody zaczynają się dalej. Dodanie konkretnego wykonawcy czy albumu do własnej biblioteki za pośrednictwem serwisu strumieniującego jest możliwe, ale z niewyjaśnionych przyczyn jest kompletnie nieintuicyjne. Nie możemy tego zrobić na przykład z ekranu słuchanej piosenki przez przejście do artysty czy albumu. Zamiast tego musimy ręcznie go wyszukać, znaleźć album i dodać do biblioteki. Cieszy za to, że po takiej operacji płyta będzie widoczna na liście "Moja muzyka" obok plików wrzuconych ręcznie na telefon. Ale i tutaj trzeba wcześniej przełączyć kontrolkę "Dostępne poza siecią". Dziwne, że po uruchomieniu Apple Music nie jest ona przestawiana automatycznie.

Być może wynika to z innych priorytetów twórców, którzy chcą przede wszystkim pokazać to, co wyróżnia ich usługę. Ale można też odnieść wrażenie, że Apple niejako boi się pokazania użytkownikowi, że Apple Music może całkowicie zastąpić iTunes i kupowanie pojedynczych utworów czy płyt. Bo jest to jak najbardziej możliwe, ale nie tak łatwe i oczywiste jak być powinno.

To oczywiście tylko pierwsze wrażenia i zapewne z czasem, w miarę przyzwyczajania się do programu a także wprowadzania do niego usprawnień przez samych twórców wygoda użytkowania znacznie wzrośnie. Ale pierwsze wrażenie podobno jest najważniejsze i tutaj Apple Music jednak nieco rozczarowuje. Wydawałoby się, że tak wielki gracz, wchodzący na ten rynek tak późno, będzie miał wszystko gruntownie przemyślane i zaprojektowane tak, by maksymalizować satysfakcję użytkownika. Na razie zaś aplikacja, zarówno w wersji komórkowej jak i w stacjonarnym iTunes, pełna jest błędów wieku dziecięcego i niedogodności interfejsu. Absolutnie nie ma na razie wrażenia, że nadeszła jakaś nowa jakość. Ot, kolejna aplikacja muzyczna.

Co cieszy, Apple Music dostępny jest od razu w Polsce z pełną bazą utworów i tymi samymi możliwościami, z których korzystać mogą użytkownicy w USA czy na zachodzie Europy. Konkurencyjne są również ceny – 5 euro na miesiąc w przypadku pojedynczego użytkownika lub 8 euro w wariancie rodzinnym. W tym drugim wariancie z usługi korzystać może jednocześnie do 6 osób naraz, jest on więc bardzo konkurencyjny cenowo.

Z usługi korzystać można za darmo przez pierwsze trzy miesiące. Później płacenie abonamentu będzie już konieczne.

_ DG _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.