Sprzedaż wzrosła aż o 70 proc. Promocje w Lidlu i Biedronce zadziałały

Sprzedaż wzrosła aż o 70 proc. Promocje w Lidlu i Biedronce zadziałały05.10.2017 11:28
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | Unsplash

Trudno już mówić o powrocie - czarne płyty zadomowiły się na dobre. Ich sprzedaż znacznie wzrosła. Tak wynika z podsumowania pierwszego półrocza 2017 roku przez branżę muzyczną.

O ponad 71 proc. wzrosła sprzedaż płyt winylowych w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku - wynika z raportu ZPAV. Wartość czarnych krążków w pierwszym półroczu 2017 roku wyniosła ponad 12,3 mln zł.

Złą wiadomością dla polskich artystów jest jednak fakt, że aż 63 proc. sprzedawanych płyt winylowych to nagrania zagranicznych muzyków. To pokazuje, jak dużą popularnością cieszą się promocje na nagrania w Biedronce czy Lidlu. Właśnie tam większą część oferty stanowią zagraniczne albumy.

Choć można spojrzeć na to z drugiej strony: skoro winyle ciągle sprzedają się coraz lepiej, to więcej rodzimych wytwórni mocniej wejdzie na ten rynek.

Bartosz Chaciński, dziennikarz muzyczny, na swoim blogu przewiduje, że jeśli tak dalej pójdzie i sprzedaż nie zacznie spadać, to “romantyczny winyl będzie podstawowym nośnikiem muzycznym w Polsce już za trzy lata”.

A nie wygląda na to, żeby moda ustała, skoro gramofony coraz częściej kupimy w Biedronce czy Lidlu. W tej drugiej sieci urządzenie będzie dostępne od 9. października w cenie 555 zł. Jak widać, zaczynają pojawiać się też droższe modele, więc wybór jakościowy też jest coraz większy.

Wprawdzie wiele osób narzeka na jakość nowych winylowych wznowień. Masowa produkcja odbija się na realizacji. Ale paradoksalnie to nie musi wstrzymać popularności. Winyl wbrew pozorom nie jest wiele droższy od płyty CD, a wrażenia estetyczne są dużo większe. Właśnie dlatego sam wybieram winyle, a nie kompakty. Wolę posłuchać płyty w wersji cyfrowej, a na półce mieć większy i lepiej prezentujący się winyl.

“Wyobraźmy sobie za 10 lat specjalne limitowane wznowienia alternatywnych albumów na niemodnych i tanich płytach kompaktowych” - pisze Chaciński. I ja nie zdziwiłbym się, gdyby rzeczywiście się tak stało. Płyta CD może powtórzyć los kasety, która może nie umarła, ale zeszła na dalszy plan. Dziś jest ciekawym, atrakcyjnym i przede wszystkim tanim gadżetem. A przy okazji naprawdę wyjątkowym - w końcu prędzej kupimy w sklepie gramofon niż magnetofon.

Tak jak dziś mamy problem z odtworzeniem kasety, tak wkrótce kłopotem może być odpalenie płyty CD. Ten tekst piszę na laptopie, który nie ma “tacki”, co nie jest ewenementem, bo większość mniejszych komputerów od dawna pozbywa się czytnika. Za chwilę CD będzie więc takim samym białym krukiem, co kaseta.

To ważna wiadomość dla kolekcjonerów - nie wyrzucajcie swoich kolekcji. Lada moment za płyty CD - gdy na rynku dominować będą winylowe wznowienia - staną się rarytasem. Tak jak kasety i VHS-y, które na Allegro potrafią osiągnąć zawrotne ceny.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.