Sposób na natarczywych telemarketerów i ich nowe sztuczki

Sposób na natarczywych telemarketerów i ich nowe sztuczki24.02.2019 18:07
Źródło zdjęć: © Komorkomania.pl

RODO w znaczny sposób utrudniło życie nachalnym telemarketerom. Wymyślają oni nowe sposoby na obchodzenie przepisów i nękanie telefonami. Podpowiadamy, jak się ich pozbyć.

Zadzwonił do ciebie telemarketer? Zapytaj, z jakiej firmy dzwoni i kto jest administratorem twoich danych osobowych. Zgodnie z przepisami RODO, telemarketer musi ci to powiedzieć.

"Nie mamy pana danych osobowych – mamy tylko numer telefonu"

Nawet goły numer telefonu to już dana osobowa, a firma, która ma go w swojej bazie, musi stosować się do RODO.

Zobacz też: Huawei Mate X. Oto rozkładany smartfon od Chińczyków

- W opinii organu ds. ochrony danych osobowych numer telefonu należy uważać za dane osobowe – wyjaśnia WP Tech rzecznik Urzędu Ochrony Danych Osobowych. - Zgodnie z definicją tego pojęcia (art. 4 pkt 1 RODO) dane osobowe to wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej.

"Pana numer telefonu został wybrany losowo"

Firma, która losuje twój numer z bazy, musi mieć twoją wyraźną zgodę, na tzw. marketing bezpośredni. Czyli na dzwonienie z reklamami sprzętu, usług czy imprez.

- Takiej zgody telemarketer nie może uzyskać na początku rozmowy telefonicznej. Nie ma przy tym znaczenia, czy numer został wylosowany automatycznie, znaleziony w książce telefonicznej czy pozyskany w inny sposób – tłumaczy Malwina Buszko, rzecznik UOKiK.

- Każdego przedsiębiorcę, który bez zgody abonenta przekaże komunikat marketingowy, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) może ukarać karą pieniężną do 3 proc. przychodu osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym (art. 209 ust. 1 pkt 25 i art. 210 ust. 1) – dodaje rzecznik UODO

Broń się!

Bądź tak natarczywy jak telemarketerzy! Pytaj, kto jest administratorem twoich danych osobowych. Pytaj, skąd je ma i czy ma twoją zgodę na działania marketingu bezpośredniego. Nie daj się zbyć wyjaśnieniami, że numer telefonu to nie dana osobowa i że numer został wylosowany. Zażądaj usunięcia swoich danych osobowych. Zgłoś sprawę do UODO i UKE.

Zobacz też: LG G8 ThinQ. Oto smartfon, którego obsłużysz bez dotyku

- Art. 21 RODO, gwarantuje każdemu z nas prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania naszych danych osobowych, w tym na potrzeby marketingu bezpośredniego – tłumaczy rzecznik UODO. - Gdy z tego prawa skorzystamy, administrator powinien zaprzestać przetwarzania naszych danych w tym celu. Zatem dalsze ich wykorzystywanie mimo naszego sprzeciwu i np. nękanie nas telefonami przez telemarketera stanowić będzie naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.

Przepisy o ochronie danych osobowych znacząco utrudniły życie natrętnym telemarketerom, ale jak widać nie wyeliminowały ich całkiem. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował redakcję WP Tech, że podchodzi na poważnie do problemu agresywnego i niechcianego telemarketingu. Razem z UOKiK i IKE prowadzą wspólne działania, które mają położyć koniec takim praktykom.

Jak poradzić sobie z telemarketerem?

- Jest to zagadnienie objęte przepisami różnych ustaw, za przestrzeganie których odpowiadają różne urzędy, ich wspólne działania są niezbędne, by walczyć z nieuczciwymi praktykami w tym zakresie – tłumaczy dr Edyta Bielak-Jomaa, prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. – Dzięki temu prowadzone działania powinny być skuteczniejsze i efektywniejsze.

Jeśli nęka cię telemarketer, zgłoś sprawę do UODO i UKE, to właściwe urzędy, które zajmują się tymi sprawami. Najważniejsze jest jednak, to aby nie podawać swoich danych osobowych nieznanym firmom, nie publikować ich w portalach i serwisach, unikać internetowych i SMS-owych konkursów i losowań.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.