Spadła sprzedaż komputerów

Spadła sprzedaż komputerów18.04.2011 13:27
Źródło zdjęć: © Acer

W pierwszym kwartale 2011 r. na świecie sprzedano 84,3 mln komputerów. To o ponad 1 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2010 r. - podała firma analityczna Gartner. Sprzedaż
spadła w Europie i USA, a wzrosła w Azji i Ameryce Łacińskiej.

W pierwszym kwartale 2011 r. na świecie sprzedano 84,3 mln komputerów. To o ponad 1 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2010 r. - podała firma analityczna Gartner. Sprzedaż spadła w Europie i USA, a wzrosła w Azji i Ameryce Łacińskiej.

Wcześniej Gartner prognozował, że w pierwszym kwartale sprzedaż wzrośnie o 3 proc. rok do roku.

"Na spadek sprzedaży wpływ miał przede wszystkim stosunkowo niski popyt wśród konsumentów. Niskie ceny PC-tów, które od dawna stymulowały wzrost, już nie przyciągają kupujących. Coraz częściej decydują się oni na zakup tabletów, czy innych urządzeń elektronicznych. (...) Badamy, czy trend ten może mieć długoterminowy wpływ na rynek PC" - tłumaczy główny analityk w firmie Gartner Mikako Kitagawa.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Pierwszą pozycję pod względem liczby sprzedanych komputerów utrzymał w pierwszym kwartale Hewlett-Packard. Firma sprzedała 14,8 mln PC-tów, ale jej udział w rynku spadł o 3,4 proc. rok do roku. Na drugim miejscu znalazł się Acer, który pomimo 10,9 mln sprzedanych komputerów, zanotował 12,2-proc. spadek sprzedaży. Na wyniki firmy miała wpływ słabnąca sprzedaż mininotebooków, do której przyczyniła się rosnąca popularność tabletów.

W pierwszym kwartale 201. r. Dell odnotował spadek sprzedaży w ujęciu rok do roku, po raz pierwszy od sześciu kwartałów. Firma miała słabsze wyniki w USA, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Ameryce Łacińskiej, ale osiągnęła silny wzrost w Azji. Sprzedała łącznie prawie 10 mln sztuk i zanotowała spadek sprzedaży o 2,2 proc. rok do roku.

Na czwartym miejscu pod względem liczby sprzedanych komputerów znalazła się firma Lenovo (8,1 mln), która zanotowała największy wzrost wśród pięciu najlepszych producentów - o 16,6 procent. To wynik tego, że ceny komputerów tej firmy są w dalszym ciągu konkurencyjne zarówno dla konsumentów, jak i dla firm. Pierwszą piątkę zamyka Toshiba, z 4,8 mln sprzedanych komputerów i 5,3-proc. wzrostem.

Mniejsi producenci sprzedali łącznie 35,6 mln komputerów, o 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

W Stanach Zjednoczonych sprzedaż PC wyniosła 16,1 mln sztuk w pierwszym kwartale 201. r., o 6,1 procent mniej niż w pierwszym kwartale 2010 roku. "Rynek PC w USA odczuwa rosnąca popularność tabletów. To trzeci kwartał z rzędu, w którym w USA spada sprzedaż mobilnych komputerów" - tłumaczy Kitagawa.

Rynek PC w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) nie odczuwał spowolnienia od trzeciego kwartału 200. roku, kiedy sprzedaż spadła o 8,9 procent. Jednak w pierwszym kwartale tego roku sprzedano w tym rejonie świata 26,1 mln komputerów, o 2,8 proc. mniej, niż przed rokiem.

W rejonie Azji i Pacyfiku sprzedaż PC-tów przekroczyła 28,2 mln sztuk (4,1-procentowy wzrost w pierwszym kwartale 201. roku). Wzrósł również rynek komputerów w Ameryce Łacińskiej - sprzedaż wzrosła o 5,4 procent i wyniosła 8,1 mln. Ponad 40 procent dostaw PC do Ameryki Łacińskiej trafiało do Brazylii.

Sprzedaż w Japonii spadła o 13,1 procent, osiągając 4 mln sztuk. Na wyniki miało wpływ marcowe trzęsienie ziemi i tsunami. Skutki katastrofy były najbardziej odczuwalne na rynku PC dla sektora prywatnego i publicznego, bo druga połowa marca w tym kraju to okres udzielania licznych zamówień publicznych.

Gartner jest firmą analityczną, zajmującą się badaniami branży IT. Powstała w 1979 roku. Zatrudnia 1,2 tys. analityków i konsultantów w 80 krajach na całym świecie.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.