Soundbar – lepszy niż głośniki w telewizorze

Soundbar – lepszy niż głośniki w telewizorze21.08.2018 11:40
Źródło zdjęć: © iStock.com | ronstik

Dźwięk generowany przez głośniki w telewizorze czasem jest mało satysfakcjonujący, zwłaszcza jeśli oglądamy ulubiony film. Dlatego dobrym rozwiązaniem będzie podłaczenie soundbara.

Co to jest soundbar?

Sondbar to rodzaj głośnika zamkniętego w szerokiej obudowie, dzięki czemu łatwiej go zamontować np. pod ekranem monitora czy telewizora. Najczęściej zestaw soundbara składa się z głównego głośnika i osobnego subwoofera, któy stanowi jego uzupełnienie.

Soundbar – doskonała alternatywa dla głośników w telewizorze

Soundbar to zintegrowany system audio umieszczony w podłużnej listwie, który ma za zadanie zapewnić lepsze wrażenia dźwiękowe niż niewielkie głośniki wbudowane w telewizory. Najprostsze modele zawierają zazwyczaj dwa głośniki, najbardziej zaawansowane – nawet dziewięć.

Soundbary mogą występować pojedynczo (system dźwiękowy jest zamknięty w jednej obudowie) oraz w zestawach dwuelementowych z dołączonym subwooferem. Subwoofer gwarantuje potężniejsze basy, ale wymaga nieco więcej miejsca (jednak nie aż tak dużo jak kino domowe). Soundbary zazwyczaj korzystają z technologii front surround, jednak niektóre modele z wyższej półki imitują też dźwięk przestrzenny w systemie 5.1, a nawet 7.1.

Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Soundbar a kino domowe

Soundbary są często przeciwstawiane kinom domowym z racji tego, że po prostu zajmują mniej miejsca i zwykle też kosztują mniej (najprostsze soundbary można kupić już za ok. 200 zł). Ich obsługa jest stosunkowo łatwa, w przeciwieństwie do kina domowego. Soundbar to kompromis między jakością dźwięku a rozmiarem, zatem raczej nie możemy liczyć na tak dobre wrażenia dźwiękowe jak w przypadku kina domowego, chociaż na rynku można spotkać także modele przeznaczone dla audiofili. Soundbar przyda się przede wszystkim w małych mieszkaniach, a kino domowe będzie dobre dla osób, które mają do dyspozycji większy metraż.

Soundbar – co brać pod uwagę?

Przy wyborze soundbara warto zwracać uwagę na kilka szczegółów. Pierwszy z nich to liczba kanałów. Im jest ich więcej, tym lepszy efekt dźwięku przestrzennego. Na rynku znajdziemy standardy 2.1, 5.1, nawet 7.1. Podobnie jest z pasmem przenoszenia. Im jest ono szersze, tym lepiej.

Kluczowym parametrem jest kompatybilność z dekoderami dźwięku w telewizorze. Przed zakupem należy też sprawdzić, czy nasz sprzęt zawiera odpowiednie złącza. Do najczęściej występujących należy HDMI. Można również wykorzystać analogowy port RCA albo optyczne wejście cyfrowe, np. TOSLINK lub S/PDIF. Soundbary mogą również obsługiwać standardy bezprzewodowe np. Bluetooth.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na zastosowane technologie dźwięku. Najpopularniejsze to między innymi: Dolby Digital – standard we współczesnej telewizji DVB czy konsolach do gier; Dolby Atmos lub DTS:X – systemy występujące w bardziej zaawansowanych modelach, które odpowiadają za kinowy efekt dźwiękowy; Dolby Pro Logic II – standard, który poprawia efekt przestrzenny. To jednak nie wszystko. Dostępne są też funkcje polepszające wrażenia dźwiękowe. Są to np. Crystal Amplifier Plus, który generuje "czyste" dźwięki czy Clear Voice, odpowiadający za regulację natężenia głosu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.