Sony wysyła dyskietki na emeryturę

Sony wysyła dyskietki na emeryturę27.04.2010 15:01
Źródło zdjęć: © Sony

Dyskietki (floppy disks) odchodzą powoli do lamusa. Z powodu słabnącego popytu na te niegdyś wyjątkowo popularne, a obecnie przestarzałe pod względem szybkości i pojemności nośniki danych koncern Sony zamierza wraz z upływającym pod koniec marca rokiem finansowym 2011 wycofać je z handlu również w ojczystej Japonii. Informują o tym japońskie media, powołując się na osoby z kręgów firmy.

O ile jeszcze w roku finansowym 200. koncern odnotował rekordowy zbyt na dyskietki, których w samej Japonii sprzedano 47 milionów, o tyle w 2009 roku z taśm produkcyjnych zeszło już tylko 12 milionów sztuk. Poza Japonią koncern niemal całkowicie zawiesił ich sprzedaż. Spośród większych rynków zbytu pozostały już tylko Indie.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Sony W 198. roku Sony jako pionier wprowadził do sprzedaży pierwsze 3,5-calowe dyskietki, które stanowiły alternatywę dla 5,25-calowych dysków elastycznych – początkowo o pojemności 720 KB, a później osławione modele o rozmiarze 1,44 MB. Trzyipółcalowe flopy szybko zdobyły uznanie jako uniwersalne wymienne nośniki danych. Jednak wraz z pojawieniem się pamięci ze złączem USB, dysków zewnętrznych i napędów optycznych o znacznie większych pojemnościach dni dyskietek były policzone. Nowe formaty nie były w stanie niczego zmienić.

Już pod koniec lat dziewięćdziesiątych pierwsi producenci komputerów rozpoczęli dostawy maszyn pozbawionych napędu dyskietek. Początek temu trendowi dał w 199. roku Apple i jego iMac. Następnie w 2001 roku Intel zaproponował rezygnację ze stacji dyskietek, a w 2003 roku Dell wprowadził do sprzedaży pecety linii Dimension, które w standardowej konfiguracji po raz pierwszy nie dysponowały napędem floppy. We współczesnych komputerach nie występuje on od dawna.

Jednym z ostatnich europejskich producentów dyskietek pozostaje firma Verbatim, która na razie zamierza kontynuować sprzedaż nośników 3,5-calowych. Przedsiębiorstwo podaje, że na terenie Europy wciąż sprzedaje od miliona do dwóch milionów sztuk miesięcznie – przede wszystkim do Rosji oraz byłych republik Związku Radzieckiego.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.