SMS od "MediaMarkt". Nie dostaniesz nowego iPhone'a, stracisz pieniądze

SMS od "MediaMarkt". Nie dostaniesz nowego iPhone'a, stracisz pieniądze16.04.2018 11:09
Źródło zdjęć: © YouTube/Niebezpiecznik

Oszuści podszywają się pod znaną sieć sklepów. Obiecują iPhone'a X, ale zamiast tego można stracić dużo pieniędzy. Zaczyna się od 5 zł, a potem dług rośnie.

O nowym oszustwie pisze portal Niebezpiecznik. Zaczyna się od SMS-a, w którym w polu nadawca ofiara widzi "MediaMarkt". Wiadomość informuje o paczce gotowej do odbioru, co może zmylić prawdziwych klientów, którzy często coś zamawiają. Po kliknięciu w link okazuje się, że wygrało się iPhone'a X. To prezent z okazji 25 urodzin sklepu. Haczyk? Niewielki. Chociaż iPhone X jest gratis, to jednak sklep prosi, by opłacić przesyłkę. Nie będzie to wielki problem, skoro dostawę wyceniono na 5 zł.

Niebezpiecznik pokazał, co dzieje się, gdy rozpoczniemy proces zdobywania nagrody:

Podstawiona strona również przypomina serwisy MediaMarkt. W fikcyjnym konkursie możemy nawet wybrać, jakiego koloru ma być nasz nowy iPhone. Następnie jednak przechodzi się na stronę mybabydelivery.com. Tam już nie informuje się o odbiorze nagrody, a o wzięciu udziału w konkursie, gdzie telefon można dopiero wygrać. Jak?

Należy podać swoje dane i… numer karty płatniczej. Tak, konkurs polega na tym, że zapisujemy się do płatnej subskrypcji. Na początek pobierane jest 5 zł, a później co miesiąc 99 zł, o ile po 5 dniach nie anuluje się abonamentu. Wprawdzie organizatorzy "konkursu" informują o tym przy wpisywaniu danych z karty płatniczej, ale osoby zaślepione "darmowym iPhone'm" mogą tego nie zauważyć. Zdziwią się po 30 dniach, gdy telefonu nie będzie, a z konta zniknie 99 zł.

Z danych Niebezpiecznika wynika, że w tylko jeden link klika średnio 1-2 tys. Polaków. A rozsyłanych linków było znacznie więcej, więc ofiar może być sporo. Oczywiście to nie oznacza, że każdy, kto sprawdził SMS o przesyłce, od razu podał swoje dane, ale na pewno nie brakuje osób, które jednak uwierzyły w konkurs Media Markt.

Dobra wiadomość jest taka, że pieniądze da się odzyskać. Niebezpiecznik przypomina, że transakcje za pomocą karty płatniczej można wycofać za pomocą metody Chargeback. Przede wszystkim trzeba jednak dokładnie czytać regulaminy konkursów, w których bierzemy udział. W sieci nie ma niczego za darmo, a haczyk może ukrywać się właśnie w tekście, którego się nie czyta i pomija.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.