Słuchacze audiobooków są bogaci

Słuchacze audiobooków są bogaci14.05.2010 11:08
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Użytkownicy książek audio to najczęściej wykształceni i zamożni mieszkańcy dużych miast - wynika z raportu przedstawionego przez firmę Nexto oraz Bibliotekę Analiz w czwartek, pierwszego dnia Warszawskich Targów Książki

Z badania wynika, że słuchacze audiobooków to najczęściej pracownicy umysłowi (3. proc.), studenci i uczniowie (20 proc.), prywatni przedsiębiorcy (11 proc.) oraz osoby wykonujące wolne zawody (11 proc.). 56 proc. respondentów deklarowało wykształcenie wyższe, 38 proc. - średnie. Najczęściej mieszkają w dużych miastach (30 proc. badanych - w miastach powyżej 0,5 mln, a 29 proc. - w miastach od 50 tys. do 500 tys. mieszkańców). Rozkład płci jest mniej więcej równomierny, wśród słuchaczy książek audio jest tyle samo mężczyzn co kobiet. Użytkownicy audiobooków to najczęściej ludzie młodzi - poniżej 40 lat ma 62 proc. badanych.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Większość słuchaczy audiobooków zarabia powyżej średniej krajowej - 3. proc. badanych podała zarobki powyżej 2500 zł netto miesięcznie. Więcej niż połowa badanych zadeklarowała, że jest skłonna zapłacić za "świetne nagranie" między 30 a 50 zł, a 16 proc. respondentów akceptuje cenę powyżej 50 zł. Więcej niż połowa badanych kupuje co najmniej 3 audiobooki rocznie. Słuchacze wyraźnie preferują książki nagrane w formacie mp3. Audiobooków najczęściej słuchają w domu i w drodze - w samochodzie, pociągu, najczęściej korzystają przy tym z przenośnych odtwarzaczy mp3 i CD.

Badanie polskich użytkowników książek audio przygotowała na zlecenie Biblioteki Analiz i firmy Nexto firma NetPress Digital ze współpracy z serwisami internetowymi specjalizującymi się w sprzedaży audiobooków, m.in. nexto.pl, audiobook.pl, dosłuchania.pl. W badaniu wzięło udział 443. respondentów.

"Profil respondentów w badaniu NetPress bardzo przypomina profil tzw. +rzeczywistych+ czytelników z badań Biblioteki Narodowej, którzy czytają co najmniej kilka książek rocznie. Słuchacze audiobooków czytają też dużo lub bardzo dużo książek w postaci drukowanej" - zastrzega Renek Mędrak z Biblioteki Analiz.

Rynek audiobooków, czyli książek do słuchania, rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Według badań Biblioteki Analiz wartość rynku audiobooków wzrosła w latach 2006-200. z 2,7 mln zł do blisko 20 mln zł. Jeszcze kilka lat temu oferta tytułów na rynku liczyła zaledwie 100 pozycji, obecnie dostępnych jest ponad 1400 nagrań. Tylko w 2009 roku liczba dostępnych audiobooków wzrosła o 30 proc.

"Zarówno jakość nagrań, jak i redakcja nagranego materiału bardzo się poprawiły. Coraz rzadziej słyszy się błędy językowe i błędy w wymowie obcych słów czy nazwisk - typowe wpadki realizatorskie okresu narodzin rynku audio. Wydawcy zaczęli dbać o to, żeby rozdziały podzielone były na krótsze fragmenty dźwiękowe, co ułatwia słuchanie. Nowością jest też coraz powszechniejsza sprzedaż książek audio w formacie MP3 do pobrania bezpośrednio ze strony internetowej" - ocenia Łukasz Gołębiewski, analityk rynku książki z Biblioteki Analiz.

"Coraz niższa jest też średnia cena audiobooka, rzadko przekracza ona 20 zł i zazwyczaj jest niższa od ceny książki papierowej. Rośnie jednak piracki rynek +wymieniania się+ audiobookami w internecie. Coraz częściej premierze książki papierowej towarzyszy wydanie audio, jak w przypadku +Głowy Minotaura+ Marka Krajewskiego czy książki +Kapuściński non-fiction+" Artura Domosławskiego" - dodał Gołębiewski.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.