Składanie wniosków alimentacyjnych od stycznia szybciej - przez internet i z e-podpisem

Składanie wniosków alimentacyjnych od stycznia szybciej - przez internet i z e-podpisem13.10.2015 11:21
Źródło zdjęć: © flickr / William Hook / CC

Od nowego roku, m.in. dzięki bezpiecznemu podpisowi elektronicznemu, dokumenty niezbędne przy składaniu wniosku o przyznanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego będzie można przesłać przez internet.

Obecnie, żeby złożyć wniosek o przyznanie świadczenia z funduszu alimentacyjnego, należy zanieść go osobiście do urzędu gminy lub miasta właściwego na miejsce zamieszkania osoby uprawnionej.

Nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw, otworzy nowe możliwości przed obywatelami. Dzięki zmianom, które wejdą w życie 1 stycznia 201. roku, o świadczenia z funduszu alimentacyjnego będzie można ubiegać się nie tylko tradycyjnie, ale także przez internet. Elektronicznie będzie można uzyskać również wydaną przez organ decyzję.

Nie musisz jechać do urzędu, by złożyć wniosek

Składanie wniosków drogą internetową jest korzystniejsze, niż drogą tradycyjną.

Niweluje bariery przestrzenne i czasowe – dokumenty można przekazać urzędowi o każdej godzinie, w każdym dniu tygodnia oraz zdalnie. Skraca też czas wydania decyzji przez organ. Ponadto zmniejsza ryzyko zaginięcia dokumentu i minimalizuje błędy w ich wypełnianiu.

E-podpis potrzebny do składania wniosków bez wychodzenia z domu

Jak wiadomo, wszystkie dokumenty, które przekazujemy do urzędów, muszą mieć nasz podpis. W przypadku tradycyjnej drogi ich dostarczenia, wymagana jest sygnatura odręczna.

Jeśli świadczeniobiorca zdecyduje się na przekazanie dokumentów przez internet, będzie musiał zastosować ustawowo zrównany z podpisem odręcznym bezpieczny podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP. Warto dodać, że dzięki pierwszemu narzędziu złoży nie tylko dokumenty do funduszu alimentacyjnego. Z bezpiecznym e-podpisem drogą elektroniczną może załatwić o wiele więcej spraw –. więcej, niż posiadając profil zaufany.

Bezpieczny podpis elektroniczny – jeden do załatwienia wielu spraw

Bezpiecznego podpisu elektronicznego można używać do:

• elektronicznego podpisywania umów i dokumentów w obrocie handlowym i cywilno-prawnym,
• w korespondencji z urzędami oraz do podpisywania pism i decyzji administracyjnych przez urzędy,
• podpisywania faktur elektronicznych,
• zarejestrowania działalności gospodarczej (CEIDG)
• składania deklaracji celnych i podatkowych,
• zgłoszeń ubezpieczenia społecznego (również system PUE ZUS),
• podpisywania wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego,
• podpisywania raportów dla Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
• korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,
• podpisywania dokumentacji medycznej

Źródło zdjęć: © (fot. Wirtualna Polska)
Źródło zdjęć: © (fot. Wirtualna Polska)

Po nowelizacji podpisu elektronicznego będzie można użyć też do podpisywania wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej, a także w procesie wydawania Karty Dużej Rodziny i orzeczeń o niepełnosprawności/stopniu niepełnosprawności.

Bezpieczny e-podpis – proste uzyskanie, proste użytkowanie

–. Do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego potrzebny jest zestaw, w skład którego wchodzi: czytnik kart, karta kryptograficzna na której wgrany jest certyfikat właściciela oraz dedykowane oprogramowanie służące do składania i weryfikacji e-podpisu. Można go zakupić w sklepie internetowym, z dostawą do domu – mówi Mariusz Janczak z Certum

–. Aby rozpocząć używanie zestawu, wystarczy raz potwierdzić swoją tożsamość w jednym z punktów rejestracji, punktów partnerskich lub u notariusza.
Samo użytkowanie bezpiecznego e-podpisu jest banalnie proste. Wystarczy w specjalnej aplikacji wybrać dokumenty, które chce się opatrzyć sygnaturą i kliknąć „podpisz”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.