Sieci neuronowe zniwelują "lagi" w grach

Sieci neuronowe zniwelują "lagi" w grach23.10.2007 17:30

Twoja postać zginęła, bo opóźnienie w grze spowodowało, że na dwie sekundy straciłeś nad nią władzę. Przeklinasz pod nosem, choć nawet nie wiesz, kto cię tak urządził. Na szczęście naukowcy z University of Western Ontario postanowili poszukać sposobu, dzięki któremu mógłbyś poradzić sobie z frustracjami.

Kto czytał "Opowieści o pilocie Pirxie", kojarzy opowiadanie "Ananke", w którym za katastrofę rakiety na Marsie odpowiadał komputer. Wyuczono go, by nieustannie żądał coraz to nowych informacji dotyczących lądowania. Zwiększając z minuty na minutę swój głód wiedzy, doprowadził do całkowitego zapchania się szyn z danymi i... wpadł w elektroniczną panikę.

Nie inaczej jest w grach online: złożone, nietypowe ruchy uczestników sprawiają, że serwer nie tylko musi odbierać informacje o zmianach położeń maszyn-klientów. Usilnie stara się on również, by wszyscy gracze mieli możliwie aktualny plan sytuacji - co w ostateczności może wywoływać chwilowe przeciążenia procesora lub interfejsów sieciowych ( własnych albo użytkowników ).

Między innymi w ten właśnie sposób powstają tzw. lagi. Oczywiście wynaleziono szereg sposób, by im zapobiegać, jednak żaden nie okazał się w pełni skuteczny.

Remedium istnieje?

Naukowcy z University of Western Ontario postawili wszystko na jedną kartę. Żeby nie obciążać serwera koniecznością szacowania, w którym miejscu _ prawdopodobnie _ znajduje się gracz, zainstalowali na klientach sieci neuronowe.

Sieci neuronowe "uczą się" sposobu gry użytkownika, jego strategii itp. Dzięki nim nowe dane o ruchach postaci mogą płynąć niewielkim, ale ciągłym strumieniem, chroniąc tym samym łącza przed przeciążeniem.

Na razie sukces badaczy jest dość niewielki, ale już dziś trudno go nie zauważać: podczas gdy gry wysyłają średnio do serwera 10-20 informacji na sekundę, sieci neuronowe pozwoliły obniżyć ten przedział do poziomu 8-18 paczek z danymi. Proste rachunki wskazują, że zużycie łącza spadło o ok. 15 procent.

To niewiele biorąc pod uwagę nawet bardzo wolne warianty neostrady tp w maszynie klienckiej, ale bardzo dużo z punktu widzenia zarządzającego ruchem graczy serwera.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.