Safari i Firefox: propagandowa walka na liczbę pobrań

Safari i Firefox: propagandowa walka na liczbę pobrań15.06.2009 15:30

Według opublikowanego w ubiegłym tygodniu komunikatu firmy Apple najnowsza wersja przeglądarki Safari w ciągu trzech dni od momentu wydania została pobrana 11 milionów razy. W tej liczbie mieści się 6 milionów kopii Safari 4 dla Windows. Asa Dotzler, pracownik Mozilla Foundation, skontrował te rewelacje wpisem w swoim blogu: Firefox 3.0.11 został pobrany w ciągu 24 godzin ponad 150 milionów razy.

Dotzler przyznaje, że nie zna szczegółowo statystyk Apple'a. Jak przypuszcza, jest to najlepszy możliwy wynik, jaki firmie udało się osiągnąć dzięki połączeniu aktualizacji automatycznych i "ręcznych". Ale skąd w ogóle wziął się kontrkomunikat? Niewykluczone, że Mozilla ma od dwóch lat niewyrównane rachunki z Apple'em. Dwa lata temu Steve Jobs podczas konferencji WWDC zaprezentował windowsową edycję przeglądarki Safari. Przy okazji pokazał dwa wykresy kołowe opisujące aktualny wówczas i przewidywany układ sił na rynku przeglądarek. Zgodnie z tymi danymi ówczesne 1. procent udziałów należące do Firefoksa i 2 procent do innych przeglądarek miałoby zostać całkowicie wchłonięte przez Safari, podczas gdy udziały Internet Explorera pozostałyby na niezmienionym poziomie około trzech czwartych całego rynku.

A tymczasem w samej tylko Europie sytuacja może się rozwinąć inaczej, niż tego chciałby Steve Jobs, jeśli tylko Microsoft zgodnie ze swoją propozycją nie będzie dystrybuował Internet Explorera razem z Windows 7. Jednak już w piątek Komisja Europejska skrytykował pomysł Microsoftu. Komisji zależy na tym, aby klient miał większy, a nie mniejszy wybór przeglądarek. Poza tym KE zapowiedziała, że postępowanie antymonopolowe w sprawie przeglądarek wkrótce dobiegnie końca. Firma StatCounter już w kwietniu dawała Firefoksowi 3.x trzydziestopięcioprocentowy udział wśród europejskich użytkowników browserów. Wersje 7 i 8 Internet Explorera łącznie osiągały 38 procent.

Z kolei według danych Net Applications w maju Internet Explorer na całym świecie miał udziały w rynku na poziomie 65,5 procent; jeszcze w kwietniu było to 66,1 procent. Firefox zebrał 22,5 procent i lekko poprawił swój wynik w stosunku do poprzedniego miesiąca. Safari zyskała 0,2 procent i z wynikiem 8,4 procent zajęła trzecie miejsce. Na czwartym miejscu (1,8 procent i wzrost o 0,4 procent) znalazła się przeglądarka Google Chrome. Takie statystyki jak zwykle należy traktować ostrożnie – w przypadku badań analityków rynku nie mamy do czynienia z reprezentatywnym wyborem internautów. Podobne zastrzeżenia należy poczynić także dla statystyk heise online.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.