Rozmowa przez telefon w samochodzie nie zwiększa liczby wypadków

Rozmowa przez telefon w samochodzie nie zwiększa liczby wypadków01.02.2010 14:56

Urządzenia głośnomówiące w samochodach nie zwiększają bezpieczeństwa podczas jazdy, na co wskazują wyniki wielu różnych badań. I tak na przykład Dekra przy okazji opublikowanej w styczniu analizy zauważa, że telefonowanie za kierownicą - także przy użyciu zestawu głośnomówiącego - może w poważnym stopniu odwracać uwagę kierowcy od sytuacji na drodze i wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wypadku

"Szczególnie niebezpieczne jest spoglądanie podczas jazdy na telefon, aby np. wybrać jakiś numer" - ostrzega inżynier Jörg Ahlgrimm, specjalista od wypadków w firmie Dekra. W ramach ankiety przedsiębiorstwo ustaliło, że pomimo obowiązującego zakazu średnio co piąty kierowca w dalszym ciągu używa podczas jazdy telefonu komórkowego bezpośrednio i bez zestawu głośnomówiącego.

Źródło zdjęć: © Liczba wypadków w Kalifornii (na czerwono) po wprowadzeniu zakazu rozmów przez komórkę nie zmienia się w stosunku do innych stanów będących punktem odniesienia, w których nie wprowadzono zakazu (fot. Highway Loss Data Institute via Heise-online)
Źródło zdjęć: © Liczba wypadków w Kalifornii (na czerwono) po wprowadzeniu zakazu rozmów przez komórkę nie zmienia się w stosunku do innych stanów będących punktem odniesienia, w których nie wprowadzono zakazu (fot. Highway Loss Data Institute via Heise-online)

Z kolei badanie przeprowadzone niedawno przez amerykański ośrodek Highway Loss Data Institute wykazało, że pomimo wprowadzenia zakazu używania komórek w niektórych stanach USA nie doszło wcale do zmniejszenia liczby wypadków. Specjaliści przeanalizowali wypadki zgłaszane ubezpieczycielom w stanach Nowy Jork, Connecticut, Kalifornia i Dystrykcie Kolumbii przed i po wprowadzeniu zakazu rozmów przez telefon komórkowy. Także Adrian Lund, przewodniczący Highway Loss Data Institute, przypuszcza, że urządzenia głośnomówiące nie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa podczas jazdy: "Liczba wypadków utrzymuje się na stałym poziomie, ponieważ telefonowanie za pomocą urządzeń głośnomówiących rozprasza uwagę w takim samym stopniu jak telefonowanie za pomocą komórki".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.