Rozmawiasz przez telefon w trakcie chodzenia? To się może źle skończyć!

Rozmawiasz przez telefon w trakcie chodzenia? To się może źle skończyć!21.06.2013 11:42
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Rozmawianie przez trzymany w ręce telefon komórkowy w trakcie prowadzenia samochodu jest surowo karane. Okazuje się jednak, że nie tylko kierowcy są narażeni na kolizje spowodowane przez dekoncentracje związaną z korzystaniem z urządzeń mobilnych - badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Ohio wykazało, że rozmawiający przez komórki piesi powodują znacznie więcej wypadków!

Pracujący na amerykańskim uniwersytecie naukowcy - Jack Nasar i Darek Troyer - zebrali ze szpitalnych izb przyjęć informację na temat wypadków związanych z telefonami komórkowym. Zebrane przez nich dotyczyły zarówno pieszych, jak i rowerzystów oraz kierowców, którzy ulegli wypadkom na przestrzeni lat 200. - 2010.

Naukowcy potwierdzają
Badanie pokazuje że piesi, tak samo jak kierowcy, ulegają dekoncentracji podczas dzwonienia, wysyłania sms-ów i przeglądania internetu na urządzeniach mobilnych. Korzystanie z komórki powoduje zmniejszenie świadomości sytuacyjnej, co z kolei prowadzić może do nierozważnych zachowań które narażać mogą pieszych na wypadki, urazy, a nawet śmierć.

Co więcej, ilość wypadków spowodowanych przez pieszych używających urządzeń mobilnych systematycznie zwiększa się z roku na rok. Co więcej, znacznie częściej urazom ulegają mężczyźni i osoby poniżej 3. roku życia, co nie powinno dziwić, jako że jest to grupa najczęściej korzystająca z nowoczesnych technologii. W roku 2010 po raz pierwszy ilość pieszych rannych w wypadkach związanych z urządzeniami mobilnymi przekroczyła ilość rannych kierowców.

Rodzaje urazów
W badaniu dosyć obrazowo opisano konkretne przypadki - ranni wpadali na słupy, rozcinając sobie skórę albo spadali ze skarp i nasypów, łamiąc sobie kości. Warty zauważenia jest fakt, że większość tego tych zdarzeń miała miejsce w trakcie rozmawiania przez telefon, a wysyłanie sms-ów było przyczyną zaledwie 9 proc. wypadków.

Wpadnięcie na słup w czasie rozmawiania przez telefon może wydawać się zabawne, jednak znacznie poważniejsze w skutkach mogą być efekty wtargnięcia pod koła nadjeżdżającego pojazdu. Naukowcy Uniwersytetu w Waszyngtonie zbadali zachowania pieszych i okazało się, że aż 3. procent z nich wcale nie odkłada telefonu przed wejściem na jezdnie. Co więcej, tylko jedna na cztery osoby w tym momencie decyduje się popatrzeć w obie strony - czyli wykonać podstawową czynność związaną z bezpieczeństwem przekraczania ulicy.

"Przecież wszystko widzę"
Najczęstszym wytłumaczeniem amatorów spacerów z komórką jest zapewnienie, że telefon w niczym im nie przeszkadza i bardzo dobrze potrafią ocenić sytuację. Przeczy temu wiele badań terenowych. Na kampusie Uniwersytetu w Waszyngtonie przeprowadzono eksperyment, w czasie którego na zatłoczony deptak wpuszczono klauna jeżdżącego na jednokołowym rowerku. Jak się okazało, tylko 2. procent rozmawiających przez telefon studentów go zauważyło, w porównaniu do pieszych nie rozproszonych urządzeniami mobilnymi, wśród tego nietypowego rowerzystę dostrzegło nawet 71 procent badanych!

To badanie pokazuje także dlaczego osoby rozmawiające przez telefon uważają, że idealnie postrzegają sytuację. Badani zaskoczeni byli, że przed ich oczami przejeżdżał klaun - gdyby naukowcy im tego nie uświadomili, zapewne użytkownicy komórek przeszli by przez deptak ze świadomością, że dostrzegli wszystko, co działo się przed nimi. Warto o tym pamiętać w trakcie pieszego poruszania po mieście i odłożyć telefon - dzięki temu będziemy w stanie ponad dwukrotnie lepiej ocenić sytuację na drodze i chodniku.

Źródło: The Atlantic, "_ Pedestrian injuries due to mobile phone use in public places " Jack L. Nasara,Derek Troyer, " Did you see the unicycling clown? Inattentional blindness while walking and talking on a cell phone _" I.Hyman, S.Boss, B.Wise, K.McKenzie, J.Caggiano

PS, WP.PL

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.