Rośnie sprzedaż komputerów firmy Acer, a spada Dell

Rośnie sprzedaż komputerów firmy Acer, a spada Dell29.07.2009 12:03

W II kwartale br. na świecie sprzedano ponad 68 mln komputerów, czyli o 5
proc. mniej, niż w II kwartale 2008 r. Tajwański Acer zanotował 34-proc. wzrost sprzedaży, a
amerykański Dell - 17-proc. spadek - wynika z raportu firmy analitycznej Gartner.

Najwyższą sprzedaż miał Hewlett-Packard (HP) - 13,4 mln sztuk. To o niespełna 3 proc. więcej, niż rok wcześnie. Na drugim miejscu znalazł się Dell (9,3 mln sztuk), ale sprzedaż firmy w porównaniu z 200. r. spadła.

Bardzo dobre wyniki w II kwartale zanotował tajwański Acer - 9,2 mln sprzedanych sztuk i ponad 34-proc. wzrost sprzedaży. Kolejne miejsca zajęły: Lenovo (5,8 mln i 3,2-proc. wzrost) oraz Toshiba (3,4 mln i 10-proc. wzrost).

Zdaniem analityka IT firmy PMR Pawła Olszynki, słabsze wyniki Della (trzeci kolejny kwartał na minusie) są konsekwencją wyboru grupy docelowej, na której skupia się amerykański producent - sektora biznesowego.

"W czasie kryzysu zostają zdecydowanie wydłużone cykle wymiany sprzętu. Klienci biznesowi, masowo ograniczając koszty działalności, są zainteresowani maksymalnym opóźnieniem tych procesów. Zarówno biznes, jak i użytkownicy indywidualni chcą też wydawać mniej. W związku z tym rośnie popyt na tańszy sprzęt, np. netbooki, czyli małe laptopy" - wyjaśnił.

Zaznaczył, że dla tajwańskiego producenta - firmy Acer - grupa docelowa to przede wszystkim rynek masowy. "Wygrywa on ceną, ma znakomity wskaźnik ceny do jakości. Dla klientów indywidualnych czy mniejszych firm, w obecnej sytuacji na rynku ma to kapitalne znaczenie" - powiedział PAP ekspert. Dodał, że Acer również od początku dużo inwestował w netbooki, których sprzedaż, pomimo kryzysu, rośnie szybko.

Zdaniem Olszynki, HP ma zbyt dużą przewagę nad resztą producentów, by mógł obawiać się straty pozycji lidera w rankingu. "Firma korzysta na słabości Della i zyskuje na rynku korporacyjnym. Z drugiej strony jest też w stanie sprzedawać tańszy sprzęt na rynku detalicznym. Mimo bardzo dynamicznego rozwoju Acera, HP ma cały czas dużo więcej do powiedzenia na rynku rodzimym - w USA" - dodał.

Ekspert prognozuje, że prawdopodobnie udziały w rynku Toshiby zaczną rosnąć. "Tym bardziej, że Toshiba specjalizuje się w produkcji komputerów przenośnych, w tym netboków" - powiedział.

Olszynka uważa, że II kwartał był dla sprzedawców pecetów lepszy niż oczekiwano. "Nadzieje na wyższą sprzedaż daje oczywiście tradycyjnie IV kwartał, choć z oczywistych powodów w ubiegłym roku nie było różowo. Cały czas słabo wygląda region Europy Środkowo-Wschodniej i prognozy nie są zbyt optymistyczne. Wiele będzie zależeć od sytuacji makroekonomicznej i wydatków na rynku biznesowym. Moje prognozy dla Polski to wzrost poniżej 5 proc. Na świecie powinno być powyżej tego progu" - powiedział.

Ekspert BCC Krzysztof Szubert powiedział PAP, że firmy, które stawiają na komputery przenośne (Acer, Toshiba, HP) radzą sobie znacznie lepiej i ten trend będzie się raczej utrzymywał. "HP ma dodatkowo bardzo rozbudowany kanał sprzedaży i w czasach spowolnienia gospodarczego sprawdza się to doskonale. Dell (...) nie posiada tak rozbudowanego kanału, co automatycznie odbija się na wynikach" - dodał.

Szubert zaznaczył, że światowe spowolnienie gospodarcze sprawiło, iż trudno jest prognozować wyniki poszczególnych producentów pecetów. "Klienci wstrzymują zaplanowane zakupy technologii IT, ograniczając je wyłącznie do elementów niezbędnych oraz dających szybki zwrot z inwestycji. Większość sprzedaży technologii IT odbywa się w ostatnim kwartale, a w tym roku w ostatnich miesiącach spodziewane są wyniki nawet na poziomie 60-7. proc. rocznej sprzedaży" - podsumował.

Gartner to firma analityczna, zajmująca się badaniami branży IT. Jej siedziba mieści się w Stamford w USA. Firma powstała w 1979 roku. Zatrudnia 1,2 tys. analityków i konsultantów w 80 krajach na całym świecie.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.