Rosną udziały Intela w rynku procesorów

Rosną udziały Intela w rynku procesorów18.09.2009 15:39

W drugim kwartale roku 2009 Intel według zajmującej się analizami rynku firmy iSuppli zebrał 80,6 procent światowych zysków z mikroprocesorów; na AMD osiągnęło 11,5 procent, a 7,9 procent przypadło w udziale pozostałym konkurentom. Analiza, opublikowana przez iSuppli we fragmentach, dotyczy jednak nie tylko procesorów x86 i x64; chodzi tu o mikroprocesory wszystkich architektur. Nie znalazły się wśród nich z kolei mikrokontrolery, które stosuje się w telefonach komórkowych, smartfonach, zegarach cyfrowych, pralkach czy pamięciach ze złączem USB.

Z uwagi na to miejscami dość niejasne rozróżnienie między mikroprocesorami (MPU, Micro-Processing Unit) a mikrokontrolerami (MCU, Micro-Controller Unit) statystyki podawane przez iSuppli nie dają się w prosty sposób zinterpretować. Niejasne pozostaje np. czy specjalne układy odpowiedzialne za obsługę sieci –. takie jak te produkowane przez Cavium, LSI, NetLogic czy Netronome – zostały uwzględnione w wyliczeniach iSuppli. Trudno też powiedzieć, czy w zestawieniu wzięto pod uwagę specjalne procesory takie jak Azul Vega, IBM Cell czy Tile64. Przed dwoma laty analitycy jeszcze wspominali o takich procesorach wektorowych jak SX autorstwa NEC-a.

Źródło zdjęć: © procesor Intel Atom (fot. Intel)
Źródło zdjęć: © procesor Intel Atom (fot. Intel)

Pracownicy iSuppli zdradzili dziennikowi "The Wall Street Journal" przedsiębiorstwa kryjące się za enigmatycznym określeniem „inni”, które przypisano producentom kontrolującym łącznie wspomniane 7,9 procent rynku.Są to mianowicie IBM (3,2 procent) i Freescale (2,9 procent), a także bliżej nieokreślona reszta, na którą przypada 1,8 procent rynku. Jako że analiza dotyczy MPU, można się spodziewać, że chodzi tutaj o procesory Power i PowerPC IBM-a i Freescale'a, nie zaś o układy System-on-Chip (SoC) z rdzeniami ARM firmy Freescale. Spółka przeprowadzająca badanie nie ujawnia, w jaki sposób pozostałe 1,8 procent rozkłada się między pozostałych uczestników takich jak Sun (UltraSPARC), Fujitsu (SPARC64. i VIA rynku MPU.

Interesujący może się wydać rozwój sytuacji na rynku pod względem kontrolowanych udziałów: Intel ma wprawdzie udział prawie tak wysoki jak przed czterema laty (82,4 procent w czwartym kwartale 200. roku), ale zwiększyły się także kawałki tortu, które należą do pozostałych: w trzecim kwartale 2007 roku było to jeszcze 7,4 procent, a teraz 7,9 procent. W drugim kwartale 2008 roku odsetek ten wyniósł nawet 8,9 procent – skok o 1,5 punktu procentowego odpowiada zmianie udziałów w obrotach o prawie 17 procent – jeśli tylko iSuppli jest faktycznie w stanie kalkulować te liczby z tak dużą dokładnością.

Jeszcze przed rokiem Intel kontrolował 79,2, a AMD 11,9 procent udziałów w rynku; w porównaniu z tym w pierwszym kwartale 2009 roku AMD zwiększyło udziały kosztem „pozostałych” o 0,9 punktu procentowego – wtedy Intel odnotował poważne spadki udziałów, zwłaszcza w segmencie procesorów dla netbooków. Faza ta jest jednak już zakończona, obecnie to właśnie netbooki napędzają wzrost na rynku pecetów. Pomimo dużego udziału tanich produktów z procesorami Atom w miksie produktów Intelowi udało się w większym stopniu zyskać na wzroście sprzedaży niż AMD; jak zauważa iSuppli, średnia cena sprzedaży procesora (ASP, Average Sales Price) w AMD spada.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.