Rewolucja technologiczna wchodzi na salony. A w zasadzie do salonów – odzieżowych

Rewolucja technologiczna wchodzi na salony. A w zasadzie do salonów – odzieżowych04.12.2018 06:21
Źródło zdjęć: © LPP

Oferta dopasowana do gustu klienta to już standard w niemal każdym sklepie online. Korzystając z tych doświadczeń LPP, właściciel marek Reserved, Mohito, Sinsay, Cropp i House wprowadza najnowsze technologie do salonów stacjonarnych. Jak będzie wyglądał sklep przyszłości?

Oto Magda, lat 31. Krótkie włosy, metr siedemdziesiąt i całkiem nieźle rozwijająca się kariera. Stały związek. Pies. Plany na przyszłość.

W przypadku Magdy wizyta w centrum handlowym rzadko kiedy trwa krótko. Długie poszukiwania na półkach, przymierzalnia, potem wymiana na inny model… Znów przymierzalnia, dobieranie dodatków, mierzenie kilku par butów. Potem długa kolejka do kasy.

Tego dnia Magda miała jednak ograniczony czas - i silne postanowienie, by załatwić wszystko szybko i sprawnie. I nawet do głowy jej nie przyszło, że pomoże jej nowoczesna technologia.

Było tak: tuż po wejściu do sklepu rzuciła jej się w oczy wymarzona bluzka, ale wybrany egzemplarz okazał się zbyt obcisły. Żaden problem! Na zainstalowanym w przymierzalni tablecie Magda poprosiła obsługę o doniesienie większego rozmiaru. Pasował idealnie. Na ekranie automatycznie pojawiła się propozycja pasujących spodni i butów. Zdecydowała się na te pierwsze, a za zakupy zapłaciła na tym samym urządzeniu. Kolejki? Ależ skąd.

A więc happy end? Prawie: dzień później Magda zaczęła żałować, że zrezygnowała z apaszki, która idealnie dopełniałaby kreację. Ale, ale! Kupiła ją online i odebrała w salonie dwie godziny później. Na wieczorne spotkanie wybrała się więc pewna siebie – i wszystko poszło tak, jak pójść miało.

Inteligentne sklepy nie tylko w internecie

Powyższa historia nie jest już wizją zakupów dalekiej przyszłości. Salony należącej do LPP polskiej marki Reserved wkrótce będą przykładem na to, że klient może się poczuć w sklepie stacjonarnym tak komfortowo, jak przed ekranem laptopa czy smartfona.

Źródło zdjęć: © LPP
Źródło zdjęć: © LPP

Do tej pory większość rozwiązań technologicznych w świecie mody koncentrowała się na usprawnieniu sprzedaży online i zachowaniu ciągłości procesu zakupowego. Dziś, przeglądając ofertę na smartfonie, można zakończyć transakcję na laptopie, a towar odebrać w sklepie. Tak w praktyce wygląda omnichannel, czyli idea wzajemnego przenikania się różnych kanałów sprzedaży.

Dokonując zakupów w Internecie, klient dostarcza sklepowi wiedzy o swoich preferencjach. Dzięki temu sklep poznaje jego zachowania– wie, co ten przegląda, co ląduje w koszyku, co z niego wypada, kiedy wizyta na stronie się kończy i czy klient wraca na stronę, czy nie. To pozwala firmie dokonywać odpowiednich zmian w asortymencie i funkcjach samego sklepu. A na koniec – znacząco ułatwia zakupy i wpływa na wzrost sprzedaży online.

LPP przenosi doświadczenia z internetu do sprzedaży stacjonarnej. Salony Reserved wyposażane są w nowoczesne rozwiązania technologiczne. W salonie przyszłości klient skorzysta z inteligentnej przymierzalni, gdzie za jednym dotknięciem tabletu przywoła sprzedawcę, a ten przyniesie dla niego wybrane rzeczy. Na tym samym tablecie lub inteligentnym lustrze klient sprawdzi dostępność innych rozmiarów, a na koniec sfinalizuje swój zakup. Ta wizja powoli staje się rzeczywistością:

RFID, czyli metka szyta na miarę

Wiele tych rozwiązań nie byłoby możliwe, gdyby nie technologia RFID (Radio-Frequency IDentyfication). Znana jest od wielu lat, jednak ostatnio zainteresowanie nią znacznie się zwiększyło.

LPP jako pierwsza polska firma przygotowuje się właśnie do wprowadzenia RFID do swoich salonów. Takie przedsięwzięcie wymaga wieloetapowych przygotowań nie tylko w sklepach i logistyce, ale też na etapie produkcji u dostawców. Projekt właśnie zaczyna swój finałowy etap. Pierwsze towary z metkami radiowymi masowo zaczną trafiać na sklepowe półki już z początkiem przyszłego roku.

Docelowo w sklepach należących do LPP każda sztuka odzieży będzie miała zaszytą metkę-chip z unikalnym dla niej kodem. Po jej zeskanowaniu wiadomo będzie, że to bluzka konkretnego modelu, w danym kolorze i rozmiarze, z określonym numerem porządkowym. Dzięki temu sklep zyska informację, jaki towar budzi największe zainteresowanie. Nie tylko na podstawie tego, ile sztuk zostało sprzedanych, ale też np. dzięki wiedzy, ile klienci wzięli do przymierzalni. Dzięki temu wiadomo będzie, jakie modele i produkty cieszą się największym zainteresowaniem w tym konkretnym salonie. Wszystko po to, by jeszcze lepiej dopasować jego ofertę, dużo łatwiej i szybciej reagować na potrzeby klientów. Zastosowanie tej technologii sprawi też, że klient, który nie znalazł poszukiwanego modelu czy rozmiaru, będzie mógł precyzyjnie sprawdzić, w którym sklepie go dostanie.

Źródło zdjęć: © LPP
Źródło zdjęć: © LPP

Salony (także) szyte na miarę

Dziś asortyment w salonach odzieżowych dopasowany jest do preferencji odwiedzających je klientów. Nawet sklepy jednej marki, położone bardzo blisko siebie, mogą mieć zupełnie inne towary na półkach. Wdrożenie technologii RFID sprawi, że dane, na których opierają się analitycy firmy, będą o wiele dokładniejsze. Jeśli sklep widzi zapotrzebowanie na dany produkt, to będzie mógł uzupełnić asortyment, a brakujący towar trafi do sklepu nawet następnego dnia. To ogromne wyzwanie, możliwe dzięki zaawansowanym rozwiązaniom analitycznym i logistycznym.

Możliwości zakupowe w połączonym świecie online i offline wciąż się rozszerzają. Przymierzając konkretną rzecz, klient, poprzez wykorzystywaną w sklepie technologię, może zamówić inny produkt online jeśli ten nie jest dostępny na stanie salonu – np. pasującą do bluzki apaszkę – i albo odebrać ją w wybranym salonie, albo zamówić przesyłkę do domu.

Wszyscy lubimy dobrze wyglądać – ale nie każdy jest Magdą, która kocha zakupy. Czasami zresztą po prostu nie mamy na nie czasu. Dzięki nowoczesnym technologiom salony odzieżowe odpowiadają na potrzeby i jednych, i drugich. Jest szybciej, sprawniej i wygodniej. A że nie trzeba będzie już nawet stać w kolejkach, to takim zmianom można tylko przyklasnąć.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.