Rekrutacja w oparciu o wartości – czy sprawdza się w branży IT?

Rekrutacja w oparciu o wartości – czy sprawdza się w branży IT?06.08.2021 10:41
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Photographee.eu
Artykuł sponsorowany

Rola wartości w biznesie sukcesywnie rośnie. Już nie tylko korporacje, ale i niewielkie firmy opracowują kodeksy etyczne, którymi szczycą się przed kontrahentami i klientami. Nic więc dziwnego, że znaczenie wartości rośnie także w procesie rekrutacji. Czy w branży IT również można zaobserwować ten trend? Czy rekrutacja w oparciu o wartości sprawdza się w sektorze IT?

Rekrutacja w branży IT – trzy kluczowe obszary

Rekrutacja to skomplikowany proces, który nie powinien opierać się wyłącznie na intuicji i wrażeniu, jakie kandydat wywarł na rozmówcy. Taka strategia może bowiem skutkować zatrudnieniem niewłaściwej osoby i pominięciem kandydata, który naprawdę sprawdziłby się na danym stanowisku.

Konsekwencją są dodatkowe koszty. Niejednokrotnie bowiem przedsiębiorca musi przeprowadzić rekrutację od nowa, gdyż źle dopasowany pracownik nie czuje się dobrze w organizacji i szybko się zwalnia. To tendencja, którą można zaobserwować także w branży IT. Dlatego doświadczeni rekruterzy nie ulegają złudnemu pierwszemu wrażeniu, a kandydata sprawdzają pod kątem trzech kluczowych obszarów.

Dobór kompetencyjny

Kandydat musi dysponować określonymi kompetencjami twardymi, czyli w przypadku branży IT znać określone technologie, języki programowania czy też biblioteki. Bez tego nie będzie bowiem mógł wywiązywać się ze swoich podstawowych obowiązków. To warunek konieczny, jednak niewystarczający, by dobrze dopasować kandydata do specyfiki organizacji.

Dobór do zespołu

Jeśli dana osoba spełnia wymagania kompetencyjne na dane stanowisko, pora sprawdzić, czy będzie pasować do zespołu. Wiele można wywnioskować ze sposobu wypowiadania się i zachowania kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Żeby zyskać pewność, warto skorzystać z takich narzędzi jak test Gallupa, test Belbina czy też identyfikacja DISC. Członkowie zespołu powinni bowiem uzupełniać się nie tylko kompetencjami, ale i charakterami. Wówczas będą czuć się dobrze w swoim towarzystwie, co ułatwi pracę nad projektem.

Pamiętaj, aby dopasować kandydata do zespołu, należy wiedzieć, jakiej osoby w nim brakuje. Dlatego przed rozpoczęciem rekrutacji porozmawiaj ze swoimi dotychczasowymi pracownikami. Zapytaj ich, jakimi cechami charakteru powinno odznaczać się "brakujące ogniwo".

Dobór na podstawie wartości

I wreszcie – kandydat powinien wyznawać te same wartości co firma. Przekonania wewnętrzne przekładają się bowiem na zachowania, także w miejscu pracy. W efekcie kształtują samą organizację. Pogłębiony wywiad z kandydatem pozwoli określić, czy jego przekonania są podobne.

Żeby jednak wymagać od pracowników i kandydatów kierowania się określonymi wartościami, trzeba je najpierw zdefiniować. Wzajemna odpowiedzialność za wynik, dążenie do jak najlepszej jakości świadczonych usług, pozostawanie w partnerskich relacjach z klientami, troska o środowisko naturalne to tylko niewielki wycinek wartości, z którymi może utożsamiać się firma.

Rekrutacja w oparciu o wartości – co daje firmie z branży IT?

Rekrutacja wyłącznie na podstawie kompetencji coraz rzadziej zdaje egzamin. Odpowiada bowiem wyłącznie na bieżące potrzeby przedsiębiorstwa. Nie bierze jednak pod uwagę długoterminowej perspektywy. Tymczasem współcześnie firma, by się rozwijać i osiągać przewagę konkurencyjną, musi stawiać na długofalowe relacje, a te buduje się właśnie na wartościach.

Rekrutując w oparciu o nie, tworzysz zespół, który ma większą motywację do pracy. Pracownicy czują bowiem, że realizują to, co dla nich ważne. Daje im to satysfakcję i spełnienie. Pozytywnie wpływa również na ich efektywność. Dodatkowo sprawia, że zachowują się autentycznie i swobodnie. Są bowiem akceptowani przez innych, co daje im poczucie szczęścia.

Zmotywowani i zaangażowani pracownicy to najlepsi ambasadorzy firmy. Polecają jej produkty lub świadczone usługi, udostępniają firmowe treści na prywatnych profilach w social mediach, wychwalają warunki pracy. Przekłada się to na pozytywny wizerunek marki jako pracodawcy, co przyciąga talenty. A w konsekwencji pozwala zbudować przewagę konkurencyjną.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.