Raport: internetowe zachowania pracowników

Raport: internetowe zachowania pracowników31.12.2009 13:39

Usługa Hosted Web Security (HWS) blokuje codziennie miliony prób wejścia na strony internetowe. W ten sposób pracownikom w firmach uniemożliwia się wgląd w treści, które albo naruszają politykę ich przedsiębiorstw, albo też są oznaczone jako szkodliwe.

Usługa Hosted Web Security (HWS) blokuje codziennie miliony prób wejścia na strony internetowe. W ten sposób pracownikom w firmach uniemożliwia się wgląd w treści, które albo naruszają politykę ich przedsiębiorstw, albo też są oznaczone jako szkodliwe.

Według prowadzącej HWS firmy MessageLabs (będącej oddziałem Symanteca) w ciągu przeciętnego tygodnia dochodzi do 5. milionów blokad, które dotyczą 10 milionów różnych adresów URL. Teraz MessageLabs po raz pierwszy przeanalizowała blokady u tysięcy klientów, które wynikają z zasad polityki firmy (99,95 procent wszystkich blokad).

Jak można było się spodziewać, w przypadku komputerów biurowych system zarejestrował 87,4 procent wszystkich przypadków zablokowania stron WWW w godzinach między 8.0. a 18.00. Nie dziwi chyba także zwiększona liczba blokad w czasie przerw obiadowych. Na okres od godziny 12.00 do 14.00 przypada aż 32,6 procent wszystkich blokad.

Tak naprawdę jednak szczególnie ciekawy obraz "dnia roboczego" rysuje się na podstawie najczęściej spotykanych wartości w różnych kategoriach. I tak np. apogeum prób odwiedzania serwisów z usługami poczty elektronicznej dostępnymi przez interfejs WWW następuje około godziny 10.00. podczas gdy z kolei około godziny 11.00 nadchodzi pora na internetowe pogaduszki: wtedy notuje się prawie 30 procent wywołań wszystkich serwisów czatowych. Podczas przerwy obiadowej pracownicy chcą się przed wszystkim dowiedzieć czegoś o aktualnych wydarzeniach na świecie: 52 procent zablokowanych wywołań serwisów informacyjnych przypada na godzinę 12.00. Do ulubionych zajęć pracowników zalicza się także korzystanie z bankowości internetowej i jednocześnie nasila się ochrona przed próbami oszustw: podczas przerwy obiadowej dochodzi do 44 procent przypadków blokowania stron phishingowych. W tym okresie mniejszą popularnością cieszą się z
kolei zakupy online. Próby wejścia na strony związane z zakupami osiągają punkt kulminacyjny dopiero między godziną 15.00 a 18.00.

W ciągu całego dnia wysokim zainteresowaniem cieszy się także dział "rozrywka dla dorosłych". Co ciekawe, analizując próby przeglądania stron pornograficznych pracownicy MessageLabs zauważyli nawet pewien mały szczyt około godziny drugiej w nocy.

Ogólny ranking pokazuje jednak, że 59,5 procent wszystkich blokad dotyczy reklamy i okien pop-up. Na miejscu drugim z wynikiem 12,5 procent znajduje się kategoria Streaming Media, co z pewnością jest zasługą popularnego portalu wideo YouTube. Pozycje trzecią i czwartą zajmują gry i czaty (odpowiednio 8,6 i 3,4 procent blokad). 2,7 procent pracowników usiłuje pobierać pliki. Wyniki kategorii Personals & Dating oraz Blogs & Forums utrzymują się poniżej 2 procent. Strony o charakterze pornograficznym musiały być blokowane jedynie w 1,4% wszystkich przypadków.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.