Raport Interaktywnie.com: E-Commerce

Raport Interaktywnie.com: E-Commerce30.05.2017 06:06
Źródło zdjęć: © Interaktywnie.com

W sieci nie da się konkurować wyłącznie ceną, ale to ona wciąż jest głównym czynnikiem decydującym o zakupie. UX, jakość obsługi klienta i solidna marka, choć ważne i coraz ważniejsze, nie wystarczą. Jak jednak – przy zachowaniu rozsądnych cen – jednocześnie zadbać o całą resztę? W Polsce, gdzie marże e-sklepów i tak są na bardzo niskim poziomie, nie jest to łatwe.

Branżę elektryzują informację o dronach dostarczających paczki, samoobsługowych sklepach Amazona, beaconach, geolokalizacji i zaawansowanych wdrożeniach strategii omnichannel. W Polsce, gdzie gros e-sklepów to małe podmioty, wszystko to jeszcze długo nie stanie się standardem. Polski e-commerce, już teraz działający na bardzo niskich marżach, z jednej strony nie może bowiem pozwolić sobie na konkurowanie wyłącznie ceną z jednej strony, z drugiej - musi zadbać o pozostałe czynniki, które sprawią, że ich klienci będą wracali.

Jak? Kluczem do zrozumienia potrzeb klientów są informacje, którymi sami się dzielą. - Małe sklepy muszą skupić swoją uwagę na tym, czego tak naprawdę chcą użytkownicy i jak ich wesprzeć. Za dużo uwagi jest przykładanej do ładnej prezentacji, a zbyt mało do wsparcia faktycznych potrzeb użytkowników - mówi Jan Blew, CEO agencji MediaAmbassador.

To analiza danych, na której wciąż zbyt często się oszczędza, powinna być dla e-sklepów punktem wyjścia do kształtowania strategii. Jest kluczowa zarówno w budowaniu polityki cenowej, uwzględniającej programy lojalnościowe, rabaty i karty zniżkowe; jak i wyglądu i funkcjonowania strony. A ta - nie ma od tego odwrotu - musi uwzględniać potrzeby użytkowników smartfonów i komputerów osobistych.

- Polskie marki nie pozostają w tyle, jeśli chodzi o wykorzystywane technologie i dostosowywanie się do nowych trendów. Wciąż jednak oszczędza się na analityce i badaniach. Można więc powiedzieć, że w ten sposób tworzy się produkty niekompletne - niezbadane na użytkownikach, bez koniecznej optymalizacji już po wdrożeniu serwisu - mówi Michał Szwak, UX Designer z Grupy Divante. UX to nie tylko ładne prezentacja produktu. To cały szereg rozwiązań zmierzających do sfinalizowania transakcji, co jednak - w świetle mnogości platform i urządzeń - nie jest łatwe.

- Co z tego, że sklep ma stronę responsywną, jeśli na jakichś urządzeniach przyciski call to action są zbyt małe albo schowane, albo formularze są trudne do wypełnienia? To głównie tego rodzaju problemy, a nie brak kompetencji odwiedzających, są czynnikami obniżającymi konwersję - podkreśla Marta Smaga, członek zarządu, Tomasz Bonek Marta Smaga Sp. z o.o.

Przed polskim e-commerce nadal jednak stoją ogromne perspektywy wzrostu. Sukcesy takich firm jak Domodi, eobuwie.pl, iPerfumy dobitnie świadczą o tym, że nie wszystkie karty zostały rozdane. Beneficjentem zmian rynkowych staną się jednak firmy, które skutecznie połączą je ze zmianami zachowań użytkowników, a tym samym – odpowiedzą na ich potrzeby.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.