Raport Interaktywnie.com: Internet Software House 2016

Raport Interaktywnie.com: Internet Software House 201603.10.2016 15:26
Artykuł sponsorowany

O cloud computing i Big Data wiadomo, że napędzają rozwój rynku IT i stwarzają wiele nowych możliwości zarówno dla firm, jak i użytkowników końcowych. Aż tyle i tylko tyle, bo zarówno przedsiębiorcy, jak i użytkownicy końcowi wciąż obawiają przechowywania wrażliwych danych w chmurze. Tymczasem, przy zachowaniu odpowiednich procedur, chmura jest bezpieczniejsza od tradycyjnych firmowych serwerowni.

Źródło zdjęć: © (fot. mat. prasowy)
Źródło zdjęć: © (fot. mat. prasowy)

- Rozwój usług chmurowych w Polsce ogranicza ciągle jeszcze zbyt mała wiedza społeczeństwa. Przedsiębiorstwa boją się przechowywania i przetwarzania danych w miejscu, do którego fizycznie nie mają dostępu. Tego typu usługi wciąż jeszcze nie kojarzą się z bezpieczeństwem, zbyt mało mówi się o ich zaletach, a sporo o potencjalnym ryzyku – uważa Kornel Dulęba, dyrektor zarządzający Semahead. - Powoli się to jednak zmienia i cloud computing będzie się stawać coraz bardziej popularny.

Bo się po prostu opłaca. Według analityków PMR nawet co trzeci badany, który zdecydował się przenieść swoje zasoby do chmury, wskazuje obniżenie kosztów jako najważniejszy czynniki przemawiający za rozwiązaniami opartymi na cloud computingu.

Zalet jest oczywiście więcej, bo zapotrzebowanie na maksymalnie wydajną infrastrukturę informatyczne nieustanie rośnie ze względu na ciągle rosnącą liczbę danych, niezbędnych do przetworzenia. Na szybki rozwój tego segmentu rynku IT mają ponadto wpływ zwiększająca się przepustowość sieci telemetrycznych oraz lepsze łącza internetowe.

CO W TEJ CHMURZE JEST?

Mówiąc o rynku cloud computingu warto pamiętać, z jakiego rodzaju usług się on składa:
- SaaS, czyli Software as a Service, z angielskiego oprogramowanie jako usługa, polega na udostępnianiu przez internet oprogramowania bez konieczności instalowania go na dysku komputera. Dostawca usługi dba o jego aktualizację i poprawność działania. SaaS może stanowić aż 62 proc. polskiego rynku.

- IaaS, czyli Infrastructure as a Service, z angielskiego infrastruktura jako usługa. Dostawca zapewnia klientowi infrastrukturę, np. miejsce na serwerach. Nie dostarcza mu jednak fizycznie serwerów, ale oferuje odpowiednią przestrzeń na swoich urządzeniach. Dużą zaletą jest tutaj skalowanie w zależności od potrzeb. Np. sklep internetowy musi być gotowy na większy ruch podczas przedgwiazdkowych zakupów – dostawca usługi zapewnia mu wtedy większą wydajność infrastruktury. IaaS jest w 28 proc. odpowiedzialny za przychody z cloud computingu.

- PaaS, czyli Platform as a Service, z angielskiego platforma jako usługa. Dostawca usługi oferuje wirtualne środowisko pracy składające się z różnych programów, aplikacji itp. Np. programista nie musi kupować licencji różnych programów, może stworzyć aplikację na dowolnym sprzęcie używając przeglądarki internetowej. Całe zaplecze jest w chmurze. Jeden złoty z dziesięciu jest wydawany w Polsce na PaaS.

Wyzwanie leży więc nie w technologii, ale głównie w komunikacji. Największe firmy IT, oferujące rozwiązania chmurowe, od dłuższego już czasu prowadzą szeroko zakrojone działania, zmierzające do przełamania oporów przedsiębiorców. - Możliwość przetestowania usług dostarczanych przez firmy takie jak Google, Amazon czy Microsoft pozwala na rozwój kompetencji w działach IT oraz testy, zanim zostaną one zaadoptowane na potrzeby firm – zauważa Artur Polak, Head of Technology, The Profitables sp. z o.o.

Branża się promuje, ale korzyści z przejścia do chmury są obustronne i zauważają je firmy różnej wielkości. - O ile duże firmy częściej używają prywatnych chmur do przetwarzania wewnętrznych danych, o tyle MŚP częściej wybierają chmurę publiczną. Dużą zaletą cloud computingu jest stosunkowo niska bariera wejścia – nie trzeba kupować kosztownych sprzętów ani serwerowni, dlatego firmy decydują się na wykupienie usług niezależnie od swojej wielkości – twierdzi Kornel Dulęba z Semahead.

Podobne spostrzeżenia wysokiej skuteczności zabezpieczeń chmury oraz prezentowanie metod ochrony przed niepowołanym dostępem. Ważne jest także ustanowienie odpowiednich regulacji prawnych związanych z przetwarzaniem danych, które na dzień dzisiejszy nie zawsze są dostosowane do nowoczesnych rozwiązań technologii chmurowej.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.