Raport Interaktywnie.com: E-commerce 2015

Raport Interaktywnie.com: E-commerce 201510.12.2015 13:18
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Materiały prasowe

Specjaliści szacują, że w 2016 roku wartość polskiego rynku e-commerce może wzrosnąć nawet do 38 miliardów złotych. To o ponad 9 miliardów więcej niż w zeszłym roku. Nic dziwnego, już rok temu ponad połowa polskich internautów robiła zakupy w sieci, a teraz - kiedy "buy buttony" atakują nas nawet z serwisów społecznościowych, liczba ta będzie rosnąć. Tylko czy na pewno tak szybko, jak byśmy tego chcieli? E-sprzedawcy, by dzisiaj przyciągnąć klienta, muszą przecież dysponować czymś więcej niż tylko dobrym towarem w dobrej cenie. O tym piszemy w najnowszym raporcie Interaktywnie.com.

Jeszcze do niedawna gorącym trendem był m-commerce, o którym mówiło się, że całkowicie zastąpi tradycyjny elektroniczny handel. Dzisiaj wiemy, że choć popularność urządzeń mobilnych rośnie, sprzedaż za ich pośrednictwem nie jest dominująca. Choć nie znaczy, że można ją lekceważyć.

- Duża część respondentów rozpoczyna zakupy na urządzeniu mobilnym, ale finalizuje je na komputerze. Co sprawia, że ludzie często nie chcą zakończyć procesu zakupowego w kanale mobile? Przede wszystkim jest to spowodowane brakiem dostosowania stron internetowych do takich urządzeń. Sprzedawcy powinni pamiętać, że witryna RWD to nie wszystko - podkreśla Jędrzej Zarychta, Performance Marketing Specialist w Kerris Group. - Wersje mobilne stron internetowych powinny zawierać minimum funkcji potrzebnych do korzystania z serwisu.

Tymczasem wymóg rejestracji, konieczność wypełniania długich formularzy i problemy z mobilną płatnością wciąż są na porządku dziennym. Polscy e-przedsiębiorcy ciągle jeszcze o sprzedaży w sieci, myślą głównie w kategorii platform sprzętowych, tymczasem na świecie coraz głośniej mówi się o potrzebie sprzedaży wielokanałowej. Bo klienci nie działają na zasadzie zero-jedynkowej ani w świecie offline, ani online.

Tym bardziej więc nie można przeceniać roli mediów społecznościowych, które - w pogoni za monetyzacją swojego ruchu - w ostatnim czasie przypuściły wzmożony szturm na e-konsumentów. "Buy buttony" pojawiły się i na Twitterze i na Pintereście, i choć wzbudziły ogromną dyskusję, nasi specjaliści nie są skłonni już dzisiaj ogłaszać kolejnej rewolucji.

- Wszystko zależy od tego, jak konkurencyjny będzie kosztowo względem innych narzędzi marketingowych. W szczególności ważny jest rachunek na dłuższą metę - nie tylko koszt pozyskania jednego przekliku, ale również to, jak lojalni są użytkownicy w ten sposób pozyskani. Myślę, że pod tym względem media społecznościowe mają przewagę nad tradycyjną formą reklamy w internecie - ostrożnie przekonuje prezes Roman Bałuta z ORBA

Podobnie sprawy mają się z pozostałymi trendami, bo wspomagać sprzedaż miały już beacony, content marketing i geolokalizacja, ale... na razie robią to tylko w teorii. - Z pewnością beacony będą przez jakiś czas „gorącym” tematem, choć moim zdaniem to martwa technologia (...) świetna do bardzo konkretnych zastosowań, ale nie do e-commerce. Czym innym jest sytuacja, w której użytkownik musi lub chce skorzystać z tej technologii, aby w pełni

zrealizować swoje cele, a czym innym jest pokrycie taką usługą choćby tylko statystycznie istotną część szerokiej rzeszy klientów - sceptycznie ocenia Jan Blew, CEO Media Ambassador.

Czy jest więc coś, na co już dzisiaj można postawić? Nasi specjaliści konsekwentnie oceniają, że właściciele e-sklepów nie powinni lekceważyć potęgi Big Data. Im więcej wiedzą o klientach, tym lepszą usługę mogą im zapewnić. Bo e-commerce to już nie tylko sprzedaż towarów, ale usług właśnie. O ile kiedyś najważniejszym kryterium wyboru była cena, o tyle dzisiaj składa się na nie cały szereg okoliczności towarzyszących, z których sprawna wysyłka jest jedną z najważniejszych.

Na co jeszcze zwracają uwagę e-klienci i jak polskie e-sklepy radzą sobie z tymi oczekiwaniami? O tym piszemy w najnowszym raporcie Interaktywnie.com. Zachęcamy do bezpłatnego pobrania!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.