Rady zwycięzcy Electrolux Design Lab 2009 dla uczestników tegorocznej edycji

Rady zwycięzcy Electrolux Design Lab 2009 dla uczestników tegorocznej edycji24.05.2012 12:03
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

W 2009 r. Rickard Hederstierna zwyciężył w konkursie Electrolux Design Lab. Po trzech latach od swojego pierwszego stypendium, stał się członkiem grupy projektantów w siedzibie głównej Electrolux w Sztokholmie. Rozmawiamy z Rickardem, który opowiada o swoich doświadczeniach z konkursu oraz przekazuje rady dla tegorocznych uczestników EDL 2012

Cocoon
W 200. r., Rickard Hederstierna uwiódł jury swoim futurystycznym projektem „Cocoon”. Projekt “Cocoon” to odpowiedź na problem wzrostu liczby ludzi na świecie oraz coraz większego zapotrzebowania na mięso i ryby. „Cocoon” działa podobnie jak kuchenka mikrofalowa, w której podgrzewamy popcorn. Za jego pomocą przygotujemy przetworzone genetycznie i skompresowane dania mięsne i rybne. Projekt wykorzystuje naukę do produkcji żywności w sposób, który nie będzie obciążał naszej planety w takim stopniu, jak intensyfikacja hodowli i rybołówstwa.

Opowiedz, jak wyglądała Twoja praca nad projektem i jak ten okres wpłynął na Twoje życie?
Byłem na V roku wzornictwa przemysłowego. Wiedziałem, że decyzje, które podejmę, wpłyną na moją przyszłość. Świadomie więc wziąłem udział w konkursie Electrolux Design Lab. Zainspirował mnie wywiad z Henrikiem Otto, który przedstawił temat i założenia tamtej edycji EDL. Spodobała mi się również kultura firmy, która organizuje takie wydarzenia dla studentów. W czasie studiów, w ciągu dnia musiałem pracować, aby się utrzymać. Wieczory i noce spędzałem na przygotowywaniu projektu na konkurs. Postawiłem wszystko na jedną kartę. W tamtym okresie młodzi projektanci mieli trudności z wejściem na rynek. Konkurs był dla mnie sporym wyzwaniem, ale z optymizmem patrzyłem w przyszłość.

Jak przygotowałeś prezentację, w której opisałeś swój projekt? Czy jasno wiedziałeś, od czego zacząć?
Niezupełnie. Na początku przygotowałem 10. stron prezentacji…Potem zredukowałem je do 10. Zdecydowałem, że moja prezentacja będzie miała maksymalnie dużo zdjęć i wizualizacji, i nie za dużo tekstu. Bardzo się starałem, aby moja prezentacja była przejrzysta, przyciągająca uwagę i interesująca.

Opisz swój proces myślowy, który doprowadził do powstania „Cocoon”. Jak wpadłeś na ten pomysł?
Kiedy pracuję nad technologią i rozwiązaniami, które zostaną wykorzystane w przyszłości, zawsze zwracam uwagę na to, aby moje pomysły miały znaczenie i odpowiadały na potrzeby, które dostrzegam. Nigdy nie skupiam się tylko na możliwościach, które oferuje technologia. Tak to się zaczęło. Przeanalizowałem sytuację i warunki, w jakich będą żyli ludzie przez najbliższych 9. lat. Zdefiniowałem nowe potrzeby. Wtedy mogłem nakreślić problem i pomyśleć o jego rozwiązaniu. Wydaje mi się, że to jest klucz do innowacyjnych pomysłów. Zawsze musimy zadawać sobie pytanie: czy mój pomysł ma znaczenie, czy odpowiada na rzeczywiste potrzeby?

W czasie wielkiego finału, prezentowałeś swój projekt „na żywo” przed jury, odpowiadałeś na pytania. Byłeś zdenerwowany?
Naturalnie, że się trochę denerwowałem. Wiedziałem, że to ważny moment. Na szczęście dużo ćwiczyłem przed finałem. Często powtarzałem moją prezentację w domu przed lustrem, nagrywałem ją, a potem odsłuchiwałem. Przed wielkim finałem, mieliśmy dodatkowo próby z trenerem. Doświadczenie, które zdobyłem podczas prezentacji „na żywo”, okazało się bardzo przydatne. Wykorzystałem je w wielu wykładach, spotkaniach, wywiadach, które odbyły się po zakończeniu konkursu Electrolux Design Lab. Ponadto, jako projektant często bierzesz udział w różnych wystąpieniach. Musisz być pewny swojego projektu, umieć go zaprezentować i przekonać do niego innych.

Co czułeś, kiedy z Twojego pomysłu na kartce powstał realny model „Cocoon”?
Na początku w ogóle nie wiedziałem, że z projektów powstaną modele. Była to dla mnie ogromna niespodzianka. Strasznie czepiałem się szczegółów, np.: jaki będzie najlepszy kolor. Chciałem, aby mój model był idealny. To było niesamowite, kiedy profesjonaliści wykonali model „Cocoon”. na podstawie mojego projektu.

Jak oceniasz okres po zakończeniu konkursu, kiedy rozpocząłeś swój staż w centrum projektowania Electrolux?
To był niesamowity czas. Szybko zintegrowałem się z zespołem, który pracował nad dużymi, ciekawymi projektami. Wszyscy mieli dla mnie pewną dozę wyrozumiałości. Pozycja stażysty pozwoliła mi się rozwinąć. Z czasem dostawałem coraz poważniejsze zadania.

Ostatnie pytanie: Gdzie szukasz inspiracji?
Regularnie czytam kilka blogów poświęconych wzornictwu. Inspirację czerpię również z architektury. Ogólnie mówiąc, inspiracji do projektowania produktów szukam w innych dziedzinach, takich jak: architektura, natura, malarstwo czy rzeźba.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Rady Rickarda dla uczestników tegorocznej edycji Electrolux Design Lab:
1) Weź udział w konkursie! Zdobędziesz niesamowite doświadczenie, dużo się nauczysz, poznasz utalentowanych i doświadczonych ludzi. Jeśli wygrasz, będzie to świetny początek Twojej kariery.
2) Nie koncentruj się tylko na możliwościach technologicznych. Szukaj znaczenia i celu dla swojego projektu.
3) Myśl globalnie. Zarówno, kiedy szukasz inspiracji, jak i kiedy utrzymujesz swoje standardy.
4) Pamiętaj, aby Twoja prezentacja była zwięzła i interesująca. Zaprezentuj swój tok myślenia, ale bądź oszczędny w szczegółach.

Złota myśl Rickarda:
„Inspiracji do projektowania szukam poza projektowaniem”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.